Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)
Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men... Visa mer
Nu är man som ett barn dagen före julafton! På lördag blir de att åka bil halva dagen för att hämta lite godis åt opeln (hemma hos en annan garaget medlem CCRobin). Ska bli riktigt spännande detta. Bilder lär komma under lördagen.
Senast redigerat av Adrianhalvordsson91 (28 mars 2019)
I lördags så blev det en heldags tripp i min ensamhet och hämta hem lite godis till pärlan. Det som hämtades var en ny motor som skall byggas vidare på, ett extraktor grenrör behövs även lite fix på det och en skruvbur (som tyvärr inte passade alls så byggs om).
Motorn är lite fixad med. Det är en 2,2 botten med en 2,0 topp. Sitter även en enem x1 kam i med stumma lyftare och ventiler med smalare skaft. Tanken är vell att bygga vidare på denna motorn så småning om. men 2,4 vev, andra stakar och öd-kolvar. Sen skall även toppen matchportas och planas. Får se om det även blir större ventiler m.m. Har inte bestämt mig helt än om jag skall köra med orginal insug, trattar eller göra något slags plenum. Kommer att köras med eftermarknadssprut.
Buren då som tanken var att den "bara" skulle skruvas in i bilen. Men tyvärr stämde den varken på bredden eller höjden (rättare sagt inget stämde). Så igår började jag att bygga om buren som kommer till att bli en halvbur "bara". Då hjälmrören kommer rätt över stolen i princip som den är. Fick börja med att kapa bort botten på h-bågen, sedan kapades h-bågen på höjden och strävorna bak kapades bort. Öronen på h-bågen fick svetsas om och dit med strävorna bak på annan placering. Det som är kvar att göra på den nu är en bältessträva och kap bort de 4 rören som pekar framåt. Den kunnde vell ha legat aningen närmare taket men det får duga såhär ( är närmare taket än vad det ser ut som på bilderna).
Tips ang. motorn. Är det std delar i bottendelen? Om ja så förstår jag att du vill byta till bättre saker, men 2.4 vevarna börjar vara riktigt ovanliga och betingar priser därefter. Så mycke i effekt gör de inte heller. Lägg pengarna på att hitta en 2.2 eller 2.4 topp istället och arbeta vidare med den. 2.0 topparna har inte i närheten av lika bra utgångsläge som 2.2 och 2.4 topparna!
Sätter du ihop motorn så som du beskriver med högkomps kolvar, eftermarknads sprut, X1 kam, portad topp, extraktor så är skillnaden kanske 10-15hk på sin höjd mot en 2.4a. Jag la för över 10 år sen ut en annons på en 2.4 vev och får än idag mail ibland med frågor om den är kvar, dom är verkligen inte lätta att få tag på längre... Ska du inte bygga en tävlingsmotor finns det ingen anledning att gå upp till 2.4 liter (redan back in the day plockade dom 260 häst ur 2 liters motorerna när dom trimmade som allra hårdast)
Tips ang. motorn. Är det std delar i bottendelen? Om ja så förstår jag att du vill byta till bättre saker, men 2.4 vevarna börjar vara riktigt ovanliga och betingar priser därefter. Så mycke i effekt gör de inte heller. Lägg pengarna på att hitta en 2.2 eller 2.4 topp istället och arbeta vidare med den. 2.0 topparna har inte i närheten av lika bra utgångsläge som 2.2 och 2.4 topparna!
Sätter du ihop motorn så som du beskriver med högkomps kolvar, eftermarknads sprut, X1 kam, portad topp, extraktor så är skillnaden kanske 10-15hk på sin höjd mot en 2.4a. Jag la för över 10 år sen ut en annons på en 2.4 vev och får än idag mail ibland med frågor om den är kvar, dom är verkligen inte lätta att få tag på längre... Ska du inte bygga en tävlingsmotor finns det ingen anledning att gå upp till 2.4 liter (redan back in the day plockade dom 260 häst ur 2 liters motorerna när dom trimmade som allra hårdast)
Okej tack för tipsen! En 2,2 topp är planen att utgå ifrån
Fick dit de nedre rören fram idag, så man får lite skydd från sidan iaf. Nästa gång i garaget kommer buren att plockas ur för att göra de sista "finliret" på. Skall bara få tag på ett rör, som man kan ha som bältes rör också. Rätt nöjd ändå för att ha fått till något av denna buren som inte passade på något vis innan.
De smidda stakarna har en bula som skiljer sig från icke smidda. De satt bl a i de 4 cylindriga motorerna upp till 72-73 nånstans och hängde med i sexorna ett par år till.
80 tals motorerna hade gjutna stakar. Först när vi kommer till 24v sexan och raka 2.6an i Omega A börjar de vara åt de smidda hållet igen.
De äldre stakarna är 128mm och fungerar med 2.2ans std kolvar. Håller för 8-8500rpm i alla fall. De som satt i 3.0 24v och 2.6 dualram motorerna är 134mm, kräver andra kolvar för att funka med 2.2ans slag men är för sugeffekter upp till 250+ och 8500rpm den billigaste lösningen.
20 000 för en komplett 2.4a kan jag tycka är i överkant, men 10 får man säkerligen. Bara veven, om den är i gott skick, kan man säkert få 5k+ för idag! Samtidigt blir jag inte de minsta förvånad om någon köper den Omegan för att slakta den och ta motorn, dom är som sagt rätt ovanliga att hitta idag
Har haft Ascona A.B.C vectra A. Rekord E GL/E 2,0 och 2,2, sista Opeln blev en nästan ny Omega 2,4 GLS. Så lite opelfrälst har man varit. Roligaste Asconan var en med en 2,2 och weber 45 :or
Har haft Ascona A.B.C vectra A. Rekord E GL/E 2,0 och 2,2, sista Opeln blev en nästan ny Omega 2,4 GLS. Så lite opelfrälst har man varit. Roligaste Asconan var en med en 2,2 och weber 45 :or
Inte hänt ett dugg de senaste dagarna men nu har i alla fall 4 punks-bältena kommit (bara dit lagda på bilden). Så nästa gång i garaget så skall buren göras helt färdig är vell tanken ( om man får tag på ett rör till bältessträva tills dess).
Ännu en eftermiddag på fabriken och allt för längesedan man vart i garaget. MEN ikväll skall troligen valborg firas i garaget med att göra färdigt buren och svetsa färdigt under passagerarsidan.Kan de bli en liten tur i sommar tro? skulle gärna villja ha ut bilen i sommar till den lokala utställningen på ballderssnäs. Vart där första gången förra året med bilen. Så är ju lite roligt att komma tillbaka varje år för att se vad som hänt med bilen.
ÄNTLIGEN!! Igår fick jag lite ork att gå ut i garaget och göra färdigt den bakre delen av buren. Bara att puttsa lite på den nu och sen slänga på färg. Bältesröret kom på plats! Blev ett rör med lite tjockare gods då de i alla fall känns bättre. Buren kommer vara bultad bak i hjulhusen och fram vid orginal bältesfäste. sedan kommer det att förstärkas lite i bilen så den kommer att svettsas vid upphöjnaden mellan fram och baksäte. Rören som går fram har jag ännu inte bestämt mig om de kommer svettsas eller bultas. Sen hade jag ju sådan tur att de främre fästöglorna till bältet passade i orginal bältesbult hål. Kanske är några standar mått på de där bultarna?
Igår kväll fixades det ena röret fram till. Med en lite förstärkning vet ej om den gör till eller från men nu sitter den där. Täckte även hålet som blev upptill när jag fick kapa den i delar. Har inte helt bestämt mig än bara om jag svetsa en platta i botten på den fram å skruvar den i golvet eller om jag svetsar den. Fixade även ett skarvrör då jag bara hade ett.
Den främre infästningen där ger inte så mycke som de ser ut nu. Den är tänkt att ansluta mot ett rör som kommer snett uppifrån framifrån tycker jag de ser ut som.
Jag hade skippat de röret och kört med bakåtsträvor och huvudbåge endast. Vill du ha ett snedstag på förarsidan borde de sitta högre upp och gå snett ner och svetsas i en platta som sen svetsas eller skruvas i golvet. Kolla hur SBF vill att godkända burar ska byggas och utgå från de.
Sen ska rören mötas i samma knut så de bakre fästet borde sitta i samma höjd som bottenstaget på buren. Jag vet inte vad buren kommer ifrån, men den ser väldigt gammal ut med tanke på hur den är byggd? Inte alls många "rätt" med hur en bur *ska* byggas. Bakåtsträvorna och de övre framåtsträvorna möter inte heller varandra t ex. Får du en rejäl smäll när buren är byggd så så knycklar du ihop buren före du flyttar krafterna genom rören vidare till en punkt längre från dom i bilen, man brukar också vilja sätta knutpunkterna på huvudbågen i den kraftigaste böjen eftersom det är där den är svagast, fler knytpunkter där gör huvudbågen starkare