3762
Sök

2 Nm för högt

140 Inlägg
21 oktober 2018
Trådstartare
#1
Jag tänkte höra hur mycket betyder egentligen två newtonmeter extra på en hjulbult? På min SAAB V4 ska hjulbultarna dras med 98Nm men de lägst ställda momentstavar för muttersnurra jag hittar är på 100Nm. Just nu kör jag med momentnycket men skulle vara skönt att använda snurran just ur tidsbesparande anledning

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

93 Inlägg
21 oktober 2018
#2
V4Bergman skrev:
Jag tänkte höra hur mycket betyder egentligen två newtonmeter extra på en hjulbult? På min SAAB V4 ska hjulbultarna dras med 98Nm men de lägst ställda momentstavar för muttersnurra jag hittar är på 100Nm. Just nu kör jag med momentnycket men skulle vara skönt att använda snurran just ur tidsbesparande anledning

Det betyder ingenting för hjulbultar, med momentstavarna får du minst +-20% variation i moment bara så du vet.

140 Inlägg
21 oktober 2018
Trådstartare
#3
pucko97 skrev:
V4Bergman skrev:
Jag tänkte höra hur mycket betyder egentligen två newtonmeter extra på en hjulbult? På min SAAB V4 ska hjulbultarna dras med 98Nm men de lägst ställda momentstavar för muttersnurra jag hittar är på 100Nm. Just nu kör jag med momentnycket men skulle vara skönt att använda snurran just ur tidsbesparande anledning

Det betyder ingenting för hjulbultar, med momentstavarna får du minst +-20% variation i moment bara så du vet.

Så med andra ord bättre och mer pålitligt att fortsätta med momentnyckeln? :)Kan tillägga att jag är den typen som står det exempelvis 2dl mjöl så ska det vara 2dl och inte 2.1dl i receptet. ^^

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

6 153 Inlägg
21 oktober 2018
#4
Om du är så noga borde du använda ett vanligt spärrskaft med förlängare så det blir 1m och räkna ut exakt hur många grams tryck i änden som krävs för att få 82Nm

75 Inlägg
21 oktober 2018
#5
Kör med 100nm du, jag lovar dig att inget händer av 2nm, så länge inte hjulbultarna består av rost smile

1 800 Inlägg
21 oktober 2018
#6
Om du är rädd om bultar och fälgar och vill kunna lossa dem enkelt nästa gång de ska loss så fortsätter du dra med momentnyckel, momentstavar är och förblir ett stort skämt!


140 Inlägg
21 oktober 2018
Trådstartare
#7
Hilmer skrev:
Om du är rädd om bultar och fälgar och vill kunna lossa dem enkelt nästa gång de ska loss så fortsätter du dra med momentnyckel, momentstavar är och förblir ett stort skämt!

Då får det bli så. smile
Och jo det är inte det lättaste att hitta nya fälgar till min bil då bultcirkeln är lite speciell.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

7 491 Inlägg
22 oktober 2018
#8
Hilmer skrev:
Om du är rädd om bultar och fälgar och vill kunna lossa dem enkelt nästa gång de ska loss så fortsätter du dra med momentnyckel, momentstavar är och förblir ett stort skämt!


Instämmer till fullo.

1 705 Inlägg
22 oktober 2018
#9
Du uppnår aldrig ens i närheten av 2Nm felmarginal med mutterknack eller ens med dom flesta momentnycklar.
Du ska ha rätt dyr utrustning för att komma ner på dom felmarginalerna.


10 164 Inlägg
22 oktober 2018
#10
kör på känn med mutterknack gör alla andra annars får du gott fortsätta med din momentnyckel  smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 234 Inlägg
Forummoderator
18 149 Inlägg
22 oktober 2018
#12
Jag kör ibland med knack och momentstav. Kollar man dessa med momentnyckel sedan så skiljer det en del. Kör alltid nyckel på mina egna bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök