De allra flesta som trimmar lite seriösare och kanske tävlar i t ex drifting eller dragracing jag pratat med brukar plocka isär motorn för genomgång Varje vinter. Ser alla delar friska ut så får dom hänga med en säsong till.
Grunden inom All motorsport är driftsäkerhet. För att uppnå det Måste man veta att sakerna är schyssta, pratar vi högre nivåer av banracing är de nog inte ovanligt att precis allt kollas mellan varje race. Hjullager, spel mellan diffdrev, växeldrev, synkringar i de fall de används, motorn så klart, bromsar, bromsslang och rör, bränsle slang och rör, bränslepumpar etc etc etc. Extremt tidsödande, men minsta sak som strular så är loppet borta.
Hur länge en sån motor håller sen.. Det skulle jag säga är 90% mappning, 10% körsätt. Är den mappad perfekt för det den ska användas för i förhållande till de material den är byggd av så får man vålda rejält för att lyckas knäcka motorn.
Ju "sämre" mappningen är, desto viktigare blir det att hålla körningen inom ramen för vad motorn tål. Dvs ha en viss marginal till gränserna. En del kanske varvar en sån här motor till 7500rpm när dom kör dragrace och de håller hur fint som helst race efter race, men samma motor kanske blåser halvvägs in i första körningen i drifting. Då kan man kanske sänka varvstoppet 500-1000 varv för att inte ligga på gränsen varpå motorn håller. En bra mappning tar in de parametrarna, en sämre gör de kanske inte och då är de upp till föraren att begränsa sitt körsätt istället.
Sen kan vilken motor som helst smälla ihop för att något annat går sönder, en tändspole eller en spridare eller va de nu kan vara. Men de är ju en annan sak