3072
Sök

Intyg på gasbil (Passat EcoFuel)

12 Inlägg
1 februari 2019
Trådstartare
#1
Hej,

En Passat EcoFuel 2009 ska strax in på besiktning så har blivit informerad om att ett intyg behövs på att gasen är tät eller ta bort plåtar under bilen vilket tydligen inte ska vara helt lätt utan lyft.

https://transportstyrelsen.se/gasfordon

Har ringt VW Stockholm och Folkadoktorn i Nacka, båda tar runt 2000kr för detta intyget vilket gör en besiktning av gasbil klart dyr. Någon som vet om det går att få billigare? Gärna relativt nära Stockholm men alla tips är välkomna.

3 371 Inlägg
1 februari 2019
#2
monsterguden skrev:
Hej,

En Passat EcoFuel 2009 ska strax in på besiktning så har blivit informerad om att ett intyg behövs på att gasen är tät eller ta bort plåtar under bilen vilket tydligen inte ska vara helt lätt utan lyft.

https://transportstyrelsen.se/gasfordon

Har ringt VW Stockholm och Folkadoktorn i Nacka, båda tar runt 2000kr för detta intyget vilket gör en besiktning av gasbil klart dyr. Någon som vet om det går att få billigare? Gärna relativt nära Stockholm men alla tips är välkomna.

Hur ofta ska man ha sådant intyg? Kanske är var 10e år, då känns 2000kr väldigt billigt?


Avstängd
10 388 Inlägg
1 februari 2019
#3
Low skrev:
monsterguden skrev:
Hej,

En Passat EcoFuel 2009 ska strax in på besiktning så har blivit informerad om att ett intyg behövs på att gasen är tät eller ta bort plåtar under bilen vilket tydligen inte ska vara helt lätt utan lyft.

https://transportstyrelsen.se/gasfordon

Har ringt VW Stockholm och Folkadoktorn i Nacka, båda tar runt 2000kr för detta intyget vilket gör en besiktning av gasbil klart dyr. Någon som vet om det går att få billigare? Gärna relativt nära Stockholm men alla tips är välkomna.

Hur ofta ska man ha sådant intyg? Kanske är var 10e år, då känns 2000kr väldigt billigt?

Tidigare har kontrollen inte varit möjlig om gastanken varit dold under golv eller skyddskåpor. För att besiktningsföretaget ska kunna genomföra kontrollen behöver du frilägga gastanken inför besiktningen.

Alternativt kan en verkstad* frilägga, utföra kontrollen och utfärda ett intyg om att gastank och det övriga bränslesystemet för gas är i fungerande skick. I samband med kontrollbesiktning får inte intyget vara mer än 15 månader gammalt.


https://transportstyrelsen.se/gasfordon

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 592 Inlägg
1 februari 2019
#4
it_mutt skrev:
Low skrev:
monsterguden skrev:
Hej,

En Passat EcoFuel 2009 ska strax in på besiktning så har blivit informerad om att ett intyg behövs på att gasen är tät eller ta bort plåtar under bilen vilket tydligen inte ska vara helt lätt utan lyft.

https://transportstyrelsen.se/gasfordon

Har ringt VW Stockholm och Folkadoktorn i Nacka, båda tar runt 2000kr för detta intyget vilket gör en besiktning av gasbil klart dyr. Någon som vet om det går att få billigare? Gärna relativt nära Stockholm men alla tips är välkomna.

Hur ofta ska man ha sådant intyg? Kanske är var 10e år, då känns 2000kr väldigt billigt?

Tidigare har kontrollen inte varit möjlig om gastanken varit dold under golv eller skyddskåpor. För att besiktningsföretaget ska kunna genomföra kontrollen behöver du frilägga gastanken inför besiktningen.

Alternativt kan en verkstad* frilägga, utföra kontrollen och utfärda ett intyg om att gastank och det övriga bränslesystemet för gas är i fungerande skick. I samband med kontrollbesiktning får inte intyget vara mer än 15 månader gammalt.


https://transportstyrelsen.se/gasfordon

15 månader, då räcker det ju faktiskt iaf precis till två besiktningar... wink

Men poängen i att gasbehållarna då faktiskt i praktiken bara blir besiktigade var 28-30:e månad känns ju rätt bakvänt sett till att besiktningen egentligen vill titta på dom varje gång...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 394 Inlägg
1 februari 2019
#5
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
Low skrev:
Hur ofta ska man ha sådant intyg? Kanske är var 10e år, då känns 2000kr väldigt billigt?

Tidigare har kontrollen inte varit möjlig om gastanken varit dold under golv eller skyddskåpor. För att besiktningsföretaget ska kunna genomföra kontrollen behöver du frilägga gastanken inför besiktningen.

Alternativt kan en verkstad* frilägga, utföra kontrollen och utfärda ett intyg om att gastank och det övriga bränslesystemet för gas är i fungerande skick. I samband med kontrollbesiktning får inte intyget vara mer än 15 månader gammalt.


https://transportstyrelsen.se/gasfordon

15 månader, då räcker det ju faktiskt iaf precis till två besiktningar... wink

Men poängen i att gasbehållarna då faktiskt i praktiken bara blir besiktigade var 28-30:e månad känns ju rätt bakvänt sett till att besiktningen egentligen vill titta på dom varje gång...

//Brådhis

blää så dyrt,, blir ju dyrt i längden,, 1000 per år i snitt
Senast redigerat av granadadr (1 februari 2019)


Avstängd
10 388 Inlägg
1 februari 2019
#6
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:

Tidigare har kontrollen inte varit möjlig om gastanken varit dold under golv eller skyddskåpor. För att besiktningsföretaget ska kunna genomföra kontrollen behöver du frilägga gastanken inför besiktningen.

Alternativt kan en verkstad* frilägga, utföra kontrollen och utfärda ett intyg om att gastank och det övriga bränslesystemet för gas är i fungerande skick. I samband med kontrollbesiktning får inte intyget vara mer än 15 månader gammalt.


https://transportstyrelsen.se/gasfordon

15 månader, då räcker det ju faktiskt iaf precis till två besiktningar... wink

Men poängen i att gasbehållarna då faktiskt i praktiken bara blir besiktigade var 28-30:e månad känns ju rätt bakvänt sett till att besiktningen egentligen vill titta på dom varje gång...

//Brådhis

blää så dyrt,, blir ju dyrt i längden,, 1000 per år i snitt

Ja, för intyget.

Eller så frilägger man själv och slipper extrakostnaden

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
10 592 Inlägg
1 februari 2019
#7
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
Brådhis skrev:

15 månader, då räcker det ju faktiskt iaf precis till två besiktningar... wink

Men poängen i att gasbehållarna då faktiskt i praktiken bara blir besiktigade var 28-30:e månad känns ju rätt bakvänt sett till att besiktningen egentligen vill titta på dom varje gång...

//Brådhis

blää så dyrt,, blir ju dyrt i längden,, 1000 per år i snitt

Ja, för intyget.

Eller så frilägger man själv och slipper extrakostnaden

Men håll med om att det känns lite märkligt att vissa bilar kollas var 14:e månad (frilägga själv och bilprovningen kollar) och vissa bara var 28:e (verkstad frilägger och utfärdar intyg)...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
10 388 Inlägg
1 februari 2019
#8
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
granadadr skrev:

blää så dyrt,, blir ju dyrt i längden,, 1000 per år i snitt

Ja, för intyget.

Eller så frilägger man själv och slipper extrakostnaden

Men håll med om att det känns lite märkligt att vissa bilar kollas var 14:e månad (frilägga själv och bilprovningen kollar) och vissa bara var 28:e (verkstad frilägger och utfärdar intyg)...

//Brådhis

Absolut. Jag tänkte mest bara på kostnadsbiten. Sen är ju frågan om folk är så smarta så de tar intyget "precis innan besiktningen". Men det är iofs en annan femma

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
8 maj 2019
#9
Hej,

Sitter i samma (båt) bil, äger en Passat EcoFuel 1.4 TSI  2012.

Fick precis körförbud på grund av utebliven besiktning, på grund av att jag inte har skaffat något intyg.

Byte dock alla tankar för ett år sedan, men bilprovningen godtog inte mitt kvitto på garantibytet ifrån Volkswagen.
Är väl ganska så självklart att det måste ha gjorts en besiktning vid tankbytet.

Billigaste som jag har hittat i närheten av Stockholm (22 mil) är Sustainabil i Ockelbo.
De tar 1000kr för ett intyg på en Volvo, har inte hört vad de tar för en Passat dock.

Skulle gärna hitta något närmare ställe som inte är allt för dyrt.

Tycker det borde ha gjorts en sida där man kan finna verkstäder som är certifierade att göra kontrollen inför en så här stor omställning som det blir för oss med gasbilar.
Senast redigerat av Legostar74 (8 maj 2019)

986 Inlägg
8 maj 2019
#10
Legostar74 skrev:
Byte dock alla tankar för ett år sedan, men bilprovningen godtog inte mitt kvitto på garantibytet ifrån Volkswagen.
Är väl ganska så självklart att det måste ha gjorts en besiktning vid tankbytet.

Kontakta din VW-verkstad och hör vad de säger.

VAG har världens bästa bilar.

5 Inlägg
8 maj 2019
#11
candyweiss skrev:
Legostar74 skrev:
Byte dock alla tankar för ett år sedan, men bilprovningen godtog inte mitt kvitto på garantibytet ifrån Volkswagen.
Är väl ganska så självklart att det måste ha gjorts en besiktning vid tankbytet.

Kontakta din VW-verkstad och hör vad de säger.

De skulle ha 2700 kr för en ny kontroll, så de är för dyra för min del.
Då åker jag hellre till Ockelbo.
Men problem när man har körförbud, så får väl bita i det sura äpplet den här gången.
Eller se om närmsta verkstad kan hjälpa till med att frilägga tankarna, bör bli billigare.
Senast redigerat av Legostar74 (8 maj 2019)

986 Inlägg
8 maj 2019
#12
Legostar74 skrev:
candyweiss skrev:
Legostar74 skrev:
Byte dock alla tankar för ett år sedan, men bilprovningen godtog inte mitt kvitto på garantibytet ifrån Volkswagen.
Är väl ganska så självklart att det måste ha gjorts en besiktning vid tankbytet.

Kontakta din VW-verkstad och hör vad de säger.

De skulle ha 2700 kr för en ny kontroll, så de är för dyra för min del.
Då åker jag hellre till Ockelbo.
Men problem när man har körförbud, så får väl bita i det sura äpplet den här gången.
Eller se om närmsta verkstad kan hjälpa till med att frilägga tankarna, bör bli billigare.

Shit, 2700:- var inte dåligt betalt. Tänkte att iom att de bytt tankar kunde de fixa ett intyg till dig för en anständig summa.

VAG har världens bästa bilar.

5 Inlägg
8 maj 2019
#13
Kör en gas Subaru Legacy bessade den utan problem i höstas inget intyg bara frilagda tankar.Dock är det lättare på Subban än på VAG där sitter skydden/tankarna under bilen. På Subban räcker det att demontera golvet i bagaget.

1 283 Inlägg
8 maj 2019
#14
Legostar74 skrev:
Hej,

Sitter i samma (båt) bil, äger en Passat EcoFuel 1.4 TSI  2012.

Fick precis körförbud på grund av utebliven besiktning, på grund av att jag inte har skaffat något intyg.

Byte dock alla tankar för ett år sedan, men bilprovningen godtog inte mitt kvitto på garantibytet ifrån Volkswagen.
Är väl ganska så självklart att det måste ha gjorts en besiktning vid tankbytet.

Billigaste som jag har hittat i närheten av Stockholm (22 mil) är Sustainabil i Ockelbo.
De tar 1000kr för ett intyg på en Volvo, har inte hört vad de tar för en Passat dock.

Skulle gärna hitta något närmare ställe som inte är allt för dyrt.

Tycker det borde ha gjorts en sida där man kan finna verkstäder som är certifierade att göra kontrollen inför en så här stor omställning som det blir för oss med gasbilar.

Tips i Sthlm är att besikta i Fittja, besiktningshall och GDS hall i samma byggnad.

Åk in på GDS hallen, lossa kåporna, besikta, skruva tillbaka kåporna smile


5 Inlägg
13 maj 2019
#15
Tack för svaren, är sur på Transportstyrelsen att man inte har lyckats att lösa detta på ett bättre sätt.

Tror ni att man kommer åt kåporna om man backar upp på bilramp som lyfter bilen 26 cm ifrån hjulbasen?
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000023040

Vet någon vilka verktyg som behövs?
Läst om torxskruvar och hylsor med förlängare, men vilken storlek det är på dessa?

Gäller ovan bil Passat EcoFuel 1.4 TSI  2012,  modelår 2013 Passat Variant B7(Typ 3C).




.
Senast redigerat av Legostar74 (13 maj 2019)

1 283 Inlägg
14 maj 2019
#16
Legostar74 skrev:
Tack för svaren, är sur på Transportstyrelsen att man inte har lyckats att lösa detta på ett bättre sätt.

Tror ni att man kommer åt kåporna om man backar upp på bilramp som lyfter bilen 26 cm ifrån hjulbasen?
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000023040

Vet någon vilka verktyg som behövs?
Läst om torxskruvar och hylsor med förlängare, men vilken storlek det är på dessa?

Gäller ovan bil Passat EcoFuel 1.4 TSI  2012,  modelår 2013 Passat Variant B7(Typ 3C).

.

Har inte koll på hur långt in tankarna ligger på passaten men dessa duger fint för oljebyten på mina bilar och har svårt att tänka mig att du ska behöva mycket mer markfrigång än så.


5 Inlägg
16 maj 2019
#17
Tackar, skall prova i helgen.

Verkar vara T25 torx skruvar och plastmuttrar 10mm som håller kåporna på plats.

2 Inlägg
28 juni 2019
#18
Hej,
Sitter nu i samma sits som er; har en gasdriven Passat som ska besiktas. Har tittat runt lite och kommit fram till att det nog inte är så krångligt att frilägga gastankarna, kör upp bilen på liknande bilramper som föreslås av Legostar 74.

Funderar dock på att strunta att montera tillbaka plåtarna. Ser inte riktigt vitsen med dem, tror att det kommer in vatten/salt/smuts ändå. Vad tror ni om det?

Reservdelsnisse
191 Inlägg
28 juni 2019
#19
enbhen skrev:
Hej,
Sitter nu i samma sits som er; har en gasdriven Passat som ska besiktas. Har tittat runt lite och kommit fram till att det nog inte är så krångligt att frilägga gastankarna, kör upp bilen på liknande bilramper som föreslås av Legostar 74.

Funderar dock på att strunta att montera tillbaka plåtarna. Ser inte riktigt vitsen med dem, tror att det kommer in vatten/salt/smuts ändå. Vad tror ni om det?

De skyddar från stenskott mm också, kör inte utan dessa... Volkswagen sätter inte dit något som inte behövs på bilen, det kostar bara extra för dom...


2 Inlägg
3 juli 2019
#20
Nu har jag monterat bort samtliga plastkåpor (3 st). Använde bilramper från Biltema, med dessa är bakre kåpa enkel att få bort. Mittersta kräver att man lossar på bakre gummifästet till avgasröret, annars får man inte bort kåpan. Främre kåpa (höger sida av bilen) går långt fram så lite trångt. Dock enkel att få bort. Gällande verktyg krävs en relativt lång förlängningshylsa (ca 30 cm) för att komma åt de 10 mm plastskruvar som sitter bakom avgasröret på den mittre kåpan.

Slutsatsen är att jobbet inte är direkt svårt, återkommer när jag fått tillbaka allt. Lite orolig är jag att plastskruvarna ska gå sönder vid återmontage...


Sök