2449
Sök

Vilken glykol ska jag ha i bilen? Seat Alhambra 2001 (2,0 115HK)

85 Inlägg
10 februari 2019
Trådstartare
#1
Jag ska byta termostat kommande vecka och kom på att det finns flera glykolsorter! Har för mig att jag har några dunkar longlife röd glykol som jag köpte till en Peugeot jag hade tidigare. Den kommer från Biltema.
Funkar det , eller är det nån annan som jag ska ha?
Hade en Chevrolet Transsport tidigare, och där vet jag att det var enormt viktigt att man hade rätt!

85 Inlägg
10 februari 2019
Trådstartare
#3
Tack för besked/svar

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 februari 2019
#4
Lugn o fin. Om du blandar hej vilt kan en massa spännande saker hända.
Vad ska du ha enligt din handbok? Alternativt ring verkstaden och fråga. Du vill INTE blanda fel sorter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

193 Inlägg
10 februari 2019
#5
Röd glykol är rekommenderad till hans bil

Eller så köper du genomskinlig glykol som går att blanda med vad som helst


Forummoderator
9 299 Inlägg
10 februari 2019
#6
Nej. Jag nöjer mig inte med att du säger ”röd glykol”. Det kan betyda flera olika saker. Vilken typ av glykol är det TS ska ha i sin bil och vilken typ av glykol är den ”röda glykolen” som är inhandlad tidigare?

Det här har vi avhandlat förr. Glykol är färglös. Olika varumärken färgar sin glykol enligt egen tanke. Det är inte alls säkert att färgerna stämmer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

193 Inlägg
10 februari 2019
#7
Ok. Då får han nog ta reda på vad han har i förstås

Man jag antar att han tömmer hela systemet när han byter termostaten. Då behöver han väl inte bry sig om vad som va i tidigare?

Här är en som är rekommenderad: http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar … No=1701039


Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2019
#8
Ska TS iaf byta termostat så tycker jag att det är ett alldeles ypperligt tillfälle att skölja igenom och sen trycka "rätt glykol enligt tillverkaren".

Men nej, det är tyvärr inte så enkelt att man kan gå på färgen.
Kan vara samma/lika glykol trots olika färger, vilket i sin tur bara resulterar i en mindre trevlig färg på det hela.
Röd kan sen vara ex.vis både propylenglykol eller etylenglykol, vilket i sämsta fall resulterar i en sörja som påminner om utspädd chokladpudding både till färg och konsistens.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 160 Inlägg
10 februari 2019
#9

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

193 Inlägg
10 februari 2019
#10
Den använder jag till alla mina Audi bilar big_smile


Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2019
#11
spillolja skrev:
tag den senaste G13, blandbar med alla tidigare versioner:
https://www.autoexperten.se/bilvard/kem … n-774j-1l/
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … eeze-an-13

Ja, fast vi vet ju fortfarande inte vilken typ av glykol TS har i sin bil....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 228 Inlägg
11 februari 2019
#12
Hej!
Alla bilar nuförtiden har ju block av gjutjärn och topp av aluminium, det betyder väl att de alla ska etylenglykol?! Som t.ex Biltemas röda "Long-life".


Avstängd
10 388 Inlägg
11 februari 2019
#13
jaka54 skrev:
Hej!
Alla bilar nuförtiden har ju block av gjutjärn och topp av aluminium, det betyder väl att de alla ska etylenglykol?! Som t.ex Biltemas röda "Long-life".

Ska och ska, det betyder ju inte att folk hällt i det efter hand

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 februari 2019
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Alla bilar nuförtiden har ju block av gjutjärn och topp av aluminium, det betyder väl att de alla ska etylenglykol?! Som t.ex Biltemas röda "Long-life".

Nja. Återigen. Man ska inte blanda hejvilt. Vissa moderna organiska etylenglykoler (ofta röda men återigen ingen regel) är inte blandbara med andra etylenglykoler.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök