Vag-bilar, Passat och Golf samt Skoda.
Hur jag än luftat, så har jag flera gånger haft luft kvar i främst oken bak.
Luft blir kvar inuti kolvarna, speciellt om de har mekanism för självjustering och handbroms.
Plockar då dän bromsklossrna.
Lossar oket från caliptern. Lägger i en distans med tjocklek motsvarande klossarna och skivan.
Utan distans kommer bromskolvarna att tryckas ut!
Fortfarande med bromsslangen inkopplad, och bromsoket i handen, knackar jag med en gummiklubba. Håller oket i olika vinklar, men med luftnippeln uppåt. Fortsätter att knacka.
Och sen luftar jag.
Oftast enligt metoden med en polare som trycker ned bromspedalen, när jag öppnar nippeln, med slang ned i en glasburk. Skruvar igen nippeln o s v....
Förvånansvärt hur mycket mer luft man får ut, med denna metod.
Stumma fina bromsar, som resultat. Tar då även högt upp.
- Och pedalens läge påverkas inte beroende på hur beläggen slits, inom normala gräser.
Senast redigerat av Meaganeowner (10 maj 2019)