10 augusti 2019
Trådstartare
Hej!
Nyligen köpt en BMW 218d, årsmodell 2016, begagnad i bra skick via bilhandlare. Allt har fungerat prima och allt med bilen ska enligt bilhandlaren fungera korrekt. Vilket det även finns papper på.
Upptäckte igår att jag inte fick någon värme via klimatanläggningen. AC, kyla och fläktar har fungerat utmärkt dock. Vid provkörning innan köp, och strax efter att jag kört med bilen, provade jag dum som jag var aldrig värmen p.g.a. sommar och varm väderlek.
Jag öppnar upp huven idag och kontrollerar nivån av kylarvätska och märker att nivån är bra mycket lägre än min-punkten. Det syns en gnutta kylarvätska i botten av behållaren. Jag fyller på med kylarvätska och dest-vatten upp till max-punkt (får i ca 6 dl glykol, 6 dl dist-vatten), kör några km för att blanda runt vätskan bra. Voila - värmen fungerar perfekt.
Trots att nivåerna av kylarvätska varit så låga har bilen aldrig givit någon varning, om exempelvis överhettning. Hur kommer det sig?
Kan kylarvätskan försvinna såhär utan läckage helt normalt, och behöva fyllas på då och då?
För mig låter det märkligt. Bör man anta att ett läckage finns?
Kommer även kika kylarvätska-nivån igen imorgon när bilen/motorn stått kall över natten.
Vad bör man göra som nästa steg? Tips & råd uppskattas stort.