16 oktober 2019
Trådstartare
Har en audi 100 tq, -90 som bruks/vinterbil. För ett år sen var jag med om att den vägrade starta, var ganska långt hemifrån med lastad biltransport bakom bilen, trist situation. La märke till att bilen inte drog pumpreläet, vilket tyder på att den inte hade ordning på tändningen. Tillsist så startade den o jag kunde köra de 15 milen det var kvar tills hemma. Bytte fördelaren dagen efter o sen har bilen funkat i ca ett år. Nu har jag exakt samma symtom igen, ibland går den inte att starta och inget pumprelä dras, sen kan den funka igen.
Bilen har kamlägesgivare i fördelaren, hallelement, halllgivaren i fördelaren används bara vid start av motorn. Bilen har också induktiva givare vid svänghjulet, en på startkransen o en på nåt stift i svänghjulet. Dom två givarna används när motorn går, hela tiden.
Den har aldrig misstänt eller betett sej när den väl startat och när det inte fungerar så är inte pumprelät med, det dras inte. Det hela tyder på att jag under ett års tid fått fel på två hallgivare, trettio år gamla visserligen. Jag får väl på vinst o förlust bara plocka i ytterligare en fördelare o hoppas på det bästa. Koppla upp oscilloskop o kolla på hallsignalen när motorn går kan väl iof vara en bra ide, för att se att signalen är stadig där, kanske börja med det.?
Har hört om att nån haft problem med givarna vid svänghjulet, hur beter det sej då? Problem med tändningen när motorn går?
Senast redigerat av lekman (16 oktober 2019)