Då jag kör en 740 med kapade fjädrar händer det att växellådorna (Då jag kör a-traktor) tar i marken på platser där vägen inte är jämn, så som en infart eller ett övergångsställe.
För någon timme sedan så körde jag in på en parkering, som var lite högre upp än vad vägen jag körde på var, och slog emot underredet mot asphalten. Det händer mycket ofta att det skrapar eller ger små smällar, men den här gången var den lite högre än vanligt, trots att jag höll ~7 km/h. Direkt efter smällen märker jag av att avgasröret hänger ner i marken, och lika gör växellådorna. Huven öppnas, och min kära B230F hänger bakåt. Fläkten har flyttats ut ur skyddskåpan, och bakdelen av motorn rör nästan karossen. Allt skedde under mörker, så kunde inte se så mycket. Då jag provade att köra den en meter eller två (efter smällen), så kan jag beskriva hur det var. För varje varv som däcken snurrade, så var det något som tog emot, och gjorde att den hackade sig framåt. Jag tror att det kan vara kardanknuten som är i en för hög vinken, och därför trycker tillbaka när man försöker köra, vilket resulterar i att växellådorna skakar mycket. De skakar men jämna mellanrum, därför misstänker jag att det är kardankuten. Då marken var mycket blöt, och ljust inte helt fans där kunde jag bara se att downpipen låg mot marken, men kunde inte se växellådorna på grund av mörker.
Just nu står den på skolparkeringen, och behöver gärna komma hem så snabbt som möjligt. Bogsera/knuffa hem den är inget alternativ, då det slår i växellådrona när den rullar för fort (tror vi. Vi är inte experter, så om du har en hypotest, tveka inte på att berätta!).
Skulle gärna villa ha hem den, och få den lagad så fort som möjligt. Så om du tror du vet vad det kan vara, tveka inte, jag uppskattar alla hjälp!
Den ända tanken jag själv fått, är att växellådsbalken har lossnat, satt stor tyngd på motorn, böljt den nedår, satt för hög vinkel på kardanknuten. Kom gärna med förslag!
Tack i förhand,
/Julius
![smile](img/smilies/smile.png)