25 november 2019
Trådstartare
Separation. Och frun får bilen. Så jag behöver en ny. Söker därför köpråd. Har funderat på Mitsubishi Outlander, Volvo V50, Citroen C4 cactus men söker fler alternativ och tips på vad jag ska leta efter. 3, 6 eller 9 år gammalt? Modell? Var köpa? KVD? Blocket? Alla tips mottages.
Förutsättningar: Familj med mig plus två barn som sitter på bälteskudde. Ca 1500-2000 mil per år, mestadels landsvägskörning. Sysslar med skidåkning, har hus med p-plats med el. Mekar inte själv i allmänhet men kan fixa vissa enkla saker.
Vill ha: En säker och bekväm landsvägsbil med låg totalkostnad när man räknar allt (värdeminskning, service, bränsle, skatt, försäkring, etc). Måste kunna ha dragkrok och takbox.
Gärna stort lastutrymme om det är möjligt men är beredd på att kompromissa där och köra grejor i takbox eller bakre packbox och att fälla säten på semestern. Ingen sedan. Helst en pålitlig modell som inte drar så mycket reparationskostnader. Bra om 1-2 kompisar kan åka med i bilen.
Jag är villig att kompromissa med följande: Behöver inte vara en ny bil, de flesta märken är OK men ej dacia. Behöver ingen avancerad teknik och elektronik utan aux för mobilen räcker, kan acceptera repor, skav och bucklor. Helst automat. Behöver inte vara en snygg bil och halvklen motor är OK. Plåtfälgar är OK. Körglädje är underordnat.
Senast redigerat av pelpet (25 november 2019)