3610
Sök

Tips på Plug In bilar (under halvmiljonen) som INTE värmer bilen på bensin ?

1 578 Inlägg
20 december 2019
Trådstartare
#21
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
Du kan stryka Kia från listan. De använder motorn. Mycket irriterande.

Vet du om även nya (som kommer i början på 20202) Ceed sportswagon och XCeed värmer på bensin

De värmer med bensinmotorn. Inte speciellt snabb värme heller.

Ok. Synd! Tackar , då vet jag

1 578 Inlägg
28 december 2019
Trådstartare
#22
caromania skrev:
KenthIJ skrev:
Vettemannen skrev:

Har man överhuvudtaget någon nytta av en bil som går 2 mil??

/Benny

Nåja...
redigerat :-)

Du får ursäkta Benny och sisådär 8 av 10 andra som inte förstår det där med hybrid, el, batterier, laddhybrid osv.

Själv kör jag runt i en 2 ton tung stor fyrdörrars bil på 18tums hjul med en 3,5liters sexa på 350hk som gör 0-100 på under 6s som lämnar 0,75l/mil vid pumpen även med tung fot. Hybrid japp. Inte ens plug-in så den går bara några kilometer i stöten på el. Så jag förstår. smile

:-) Såg att du skaffat Lexus Hybrid och att du verkar nöjd.

1 578 Inlägg
28 december 2019
Trådstartare
#23
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
caromania skrev:

Du får ursäkta Benny och sisådär 8 av 10 andra som inte förstår det där med hybrid, el, batterier, laddhybrid osv.

Själv kör jag runt i en 2 ton tung stor fyrdörrars bil på 18tums hjul med en 3,5liters sexa på 350hk som gör 0-100 på under 6s som lämnar 0,75l/mil vid pumpen även med tung fot. Hybrid japp. Inte ens plug-in så den går bara några kilometer i stöten på el. Så jag förstår. smile

Elbil förstår jag. Man laddar ett batteri och så kör man tills det behövs laddas igen.

/Benny

Och en hybrid har ett hjälpbatteri och en hjälp-elmotor. Det laddar när du rullar, bromsar men även lite av bensinmotorn. (Även om just den energin inte är gratis.) Min hybrid har inte ens sladd och ändå drar den 3dl mindre per mil än den borde, tack vare elmotorn och batteriet. Det är alltså helt gratis energi som bilen tar vara på som annars inte hade kommit till användning när den rullar eller när man bromsar.

En plug in kan dessutom tankas med el om man vill och då drar den betydligt mindre. Den elen är emellertid inte gratis då den kommer ut vägguttaget även om totalekonomin blir betydligt bättre.

I vår lilla stad (ca 30 000 per i stan) finns det faktiskt drygt 20 talet publika laddutag, inom en 5km radie ifrån där jag bor, där man faktiskt laddar helt gratis, iaf än så länge

1 578 Inlägg
28 december 2019
Trådstartare
#24
Hybrid_ skrev:
På tal om värmepumpar i bilar. De är inte gratis att köra med, även om de är sjukt effektiva. Från frusen bil till full värme i kupén tar cirka 20 sekunder. Svårt att klå med en bensinbil.

På tal om förbrukning. Den jag rattar i nuläget gurglar i sig  1,62 kWh/mil verklig förbrukning. Räkna på det.

:-)  Betalar du ca 65 öre per kWh om du laddar hemma ?

1 578 Inlägg
28 december 2019
Trådstartare
#25
Cuefa skrev:
KenthIJ skrev:
Tips på Plug In bilar som INTE värmer bilen på bensin, emottages tacksamt.

Är ganska säker på att Prius PHEV gen 2 (från 2015/16) har el/batteri värme pump (heter/fungerar det så?) men det borde ju finnas det fler?

VW Golf GTE, VW Passat GTE, Audi A3 TFSIe, Audi Q5 TFSIe, Audi A6 TFSIe, Audi A7 TFSIe, Audi A8 TFSIe, Skoda Superb iV.

Skoda Superb iV verkar ju få bra kritik

1 578 Inlägg
29 december 2019
Trådstartare
#26
Tror att den här kommer att bli bra.

Väntas (enl. info jag fått från Toyota försäljare) komma i aug.-sept och kosta från ca 425 000 för enklast utrustning.

3.44 in i den här videon säger de att nya Toyota RAV 4 PHEV skall ha el värmepump
https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Lite svensk info

https://via.tt.se/pressmeddelande/nya-t … Id=3265739

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot … id-av-rav4

https://www.mestmotor.se/automotorsport … lsfavorit/

https://teknikensvarld.se/toyota-rav4-p … -rackvidd/

och video på Eng.
https://www.youtube.com/watch?v=ewutYQat1UM

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
29 december 2019
#27
Ivel skrev:
KenthIJ skrev:
Cuefa skrev:

VW Golf GTE, VW Passat GTE, Audi A3 TFSIe, Audi Q5 TFSIe, Audi A6 TFSIe, Audi A7 TFSIe, Audi A8 TFSIe, Skoda Superb iV.

Skoda Superb iV verkar ju få bra kritik

De flesta av VAGs produkter får bra kritik när pressen har rest till någon trevlig sydlig semesterort, med högklassigt hotell och kanske öppen bar, för att provköra spritt nya produkter. wink

I stort sett samtliga Skoda får även bra kritik här på hemmaplan, oftast när de jämförs med sina konkurrenter, och i synnerhet med VAGs övriga sortiment wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 578 Inlägg
29 december 2019
Trådstartare
#28
Vi har ju en Prius + 2016/17 elhybrid som vi använder som familje och rullstolsfraktare och som vi är väldigt nöjda med men skulle gärna konverterat den till Plug In som värmer på el/batteriet och behållit den i många år.

Har ju även en Prius 2015 Plug In (första gen) som vi använder som en och två personers fraktare och som vi oxå är nöjda med men den värmer på bensin vilket är en nackdel när man kör korta sträckor, spec. på vintern.

Hade även en Auris 2014 elhybrid innan men den var något låg att gå i och ur , för våra dåliga ryggar (den var 146 hög och det gör faktiskt stor skillnad jämfört med vår Prius PHEV som är 149 hög. Väldigt stor skillnad med vår Prius+ som mäter 158 i höjd). Väldigt nöjda med även Aurisen annars.

så... nya Toyota RAV4 PHEV är en stark kandidat för vårt nästa bilköp

Men vi är som sagt även intresserade av andra Plug In /PHEV bilar, under halvmiljonen,  som värmer bilen på el/batteri.

Ps/ Har även haft en VW Touran TSI 1,4  2014 som vi körde 9.000 problemfria mil (då fyllde jag iofs på VW märkes olja mellan ordinarie service) och vad jag förstår så skall väl nyare VAG och då speciellt Skoda (superb) hålla lite högre kvalitet nuförtiden /Ds
Senast redigerat av KenthIJ (29 december 2019)

Forummoderator
18 011 Inlägg
29 december 2019
#29
KenthIJ skrev:
Vi har ju en Prius + 2016/17 elhybrid som vi använder som familje och rullstolsfraktare och som vi är väldigt nöjda med men skulle gärna konverterat den till Plug In som värmer på el/batteriet och behållit den i många år.

Har ju även en Prius 2015 Plug In (första gen) som vi använder som en och två personers fraktare och som vi oxå är nöjda med men den värmer på bensin vilket är en nackdel när man kör korta sträckor, spec. på vintern.

Hade även en Auris 2014 elhybrid innan men den var något låg att gå i och ur , för våra dåliga ryggar (den var 146 hög och det gör faktiskt stor skillnad jämfört med vår Prius PHEV som är 149 hög. Väldigt stor skillnad med vår Prius+ som mäter 158 i höjd). Väldigt nöjda med även Aurisen annars.

så... nya Toyota RAV4 PHEV är en stark kandidat för vårt nästa bilköp

Men vi är som sagt även intresserade av andra Plug In /PHEV bilar, under halvmiljonen,  som värmer bilen på el/batteri.

Ps/ Har även haft en VW Touran TSI 1,4  2014 som vi körde 9.000 problemfria mil (då fyllde jag iofs på VW märkes olja mellan ordinarie service) och vad jag förstår så skall väl nyare VAG och då speciellt Skoda (superb) hålla lite högre kvalitet nuförtiden /Ds

Outlander PHEV. Den går inte långt på el och den är törstig med bensindrift, från MY19 bättre. Men den kan snällt värma upp sig innan ni åker om den är ansluten till laddning. Gäller även de äldre även om de är mindre effektiva med att hantera inkommande kräm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
29 december 2019
Trådstartare
#30
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Vi har ju en Prius + 2016/17 elhybrid som vi använder som familje och rullstolsfraktare och som vi är väldigt nöjda med men skulle gärna konverterat den till Plug In som värmer på el/batteriet och behållit den i många år.

Har ju även en Prius 2015 Plug In (första gen) som vi använder som en och två personers fraktare och som vi oxå är nöjda med men den värmer på bensin vilket är en nackdel när man kör korta sträckor, spec. på vintern.

Hade även en Auris 2014 elhybrid innan men den var något låg att gå i och ur , för våra dåliga ryggar (den var 146 hög och det gör faktiskt stor skillnad jämfört med vår Prius PHEV som är 149 hög. Väldigt stor skillnad med vår Prius+ som mäter 158 i höjd). Väldigt nöjda med även Aurisen annars.

så... nya Toyota RAV4 PHEV är en stark kandidat för vårt nästa bilköp

Men vi är som sagt även intresserade av andra Plug In /PHEV bilar, under halvmiljonen,  som värmer bilen på el/batteri.

Ps/ Har även haft en VW Touran TSI 1,4  2014 som vi körde 9.000 problemfria mil (då fyllde jag iofs på VW märkes olja mellan ordinarie service) och vad jag förstår så skall väl nyare VAG och då speciellt Skoda (superb) hålla lite högre kvalitet nuförtiden /Ds

Outlander PHEV. Den går inte långt på el och den är törstig med bensindrift, från MY19 bättre. Men den kan snällt värma upp sig innan ni åker om den är ansluten till laddning. Gäller även de äldre även om de är mindre effektiva med att hantera inkommande kräm.

Tackar Tackar.

Skall kollas upp.

Vet du om bagageutrymmet på de nya (modellår 19) är det samma som på de gamla?

Har för mig att jag kollade en 2016 modell men då fick inte rullstolen plats riktigt .
Har för mig att det var stora hjulhus eller om det var högtalare i bagaget på den modellen

Forummoderator
18 011 Inlägg
29 december 2019
#31
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Vi har ju en Prius + 2016/17 elhybrid som vi använder som familje och rullstolsfraktare och som vi är väldigt nöjda med men skulle gärna konverterat den till Plug In som värmer på el/batteriet och behållit den i många år.

Har ju även en Prius 2015 Plug In (första gen) som vi använder som en och två personers fraktare och som vi oxå är nöjda med men den värmer på bensin vilket är en nackdel när man kör korta sträckor, spec. på vintern.

Hade även en Auris 2014 elhybrid innan men den var något låg att gå i och ur , för våra dåliga ryggar (den var 146 hög och det gör faktiskt stor skillnad jämfört med vår Prius PHEV som är 149 hög. Väldigt stor skillnad med vår Prius+ som mäter 158 i höjd). Väldigt nöjda med även Aurisen annars.

så... nya Toyota RAV4 PHEV är en stark kandidat för vårt nästa bilköp

Men vi är som sagt även intresserade av andra Plug In /PHEV bilar, under halvmiljonen,  som värmer bilen på el/batteri.

Ps/ Har även haft en VW Touran TSI 1,4  2014 som vi körde 9.000 problemfria mil (då fyllde jag iofs på VW märkes olja mellan ordinarie service) och vad jag förstår så skall väl nyare VAG och då speciellt Skoda (superb) hålla lite högre kvalitet nuförtiden /Ds

Outlander PHEV. Den går inte långt på el och den är törstig med bensindrift, från MY19 bättre. Men den kan snällt värma upp sig innan ni åker om den är ansluten till laddning. Gäller även de äldre även om de är mindre effektiva med att hantera inkommande kräm.

Tackar Tackar.

Skall kollas upp.

Vet du om bagageutrymmet på de nya (modellår 19) är det samma som på de gamla?

Har för mig att jag kollade en 2016 modell men då fick inte rullstolen plats riktigt .
Har för mig att det var stora hjulhus eller om det var högtalare i bagaget på den modellen

På de jag har kört sitter det en högtalare i bagage, ja. Den "nya" har fått uppdaterad elektronik och bättre batterier/generator plus lite annat men innermått är nog desamma tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
29 december 2019
Trådstartare
#32
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:

Outlander PHEV. Den går inte långt på el och den är törstig med bensindrift, från MY19 bättre. Men den kan snällt värma upp sig innan ni åker om den är ansluten till laddning. Gäller även de äldre även om de är mindre effektiva med att hantera inkommande kräm.

Tackar Tackar.

Skall kollas upp.

Vet du om bagageutrymmet på de nya (modellår 19) är det samma som på de gamla?

Har för mig att jag kollade en 2016 modell men då fick inte rullstolen plats riktigt .
Har för mig att det var stora hjulhus eller om det var högtalare i bagaget på den modellen

På de jag har kört sitter det en högtalare i bagage, ja. Den "nya" har fått uppdaterad elektronik och bättre batterier/generator plus lite annat men innermått är nog desamma tyvärr.

Skall kolla om det finns möjlighet att "modda" bagaget.
Har ju ändrat i bagaget på både vår nuvarande Prius + och vår förra Auris :-)

Såg att det fanns en Outlander PHEV 2019 fyra mil härifrån .

1 578 Inlägg
29 december 2019
Trådstartare
#33
Såg att även Ford Kuga Kommer som plug In nu.

Hittar dock ingen info huruvida den värmer på El/batteri eller bensin

https://teknikensvarld.se/nya-ford-kuga … tforanden/

https://www.ford-hedinbil.se/Sida/113/plug-in-hybrid

Forummoderator
18 011 Inlägg
30 december 2019
#34
KenthIJ skrev:
Såg att även Ford Kuga Kommer som plug In nu.

Hittar dock ingen info huruvida den värmer på El/batteri eller bensin

https://teknikensvarld.se/nya-ford-kuga … tforanden/

https://www.ford-hedinbil.se/Sida/113/plug-in-hybrid

Du vill inte ha en Kuga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
#35
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Såg att även Ford Kuga Kommer som plug In nu.

Hittar dock ingen info huruvida den värmer på El/batteri eller bensin

https://teknikensvarld.se/nya-ford-kuga … tforanden/

https://www.ford-hedinbil.se/Sida/113/plug-in-hybrid

Du vill inte ha en Kuga.

OK då stryker jag den då :-)

Verkar som att nya RAV 4 PHEV 2020 skulle passa oss bäst, (kanske lite onödigt stora och breda däck dock) av de bilar jag känner till så här långt

6 632 Inlägg
4 januari 2020
#36
Hört ett rykte om att nya Kugan skulle ha förvärming av kupen när du kopplar in laddaren så den BÖR ju värma rent elektriskt. 

Första generatornen har ett minimalt bagage, förra var hyfsad.
Att dömma första google sökningen så är RAV4 något bättre.

580 l, 1 690 l med nedfällt baksäte (Nuvarande?)
456 l, 1 653 l med nedfällt baksäte (Kuga, gamla generationen)

https://www.google.com/search?client=fi … oyota+rav4
https://www.google.com/search?client=fi … +ford+kuga

De/Dem

Forummoderator
18 011 Inlägg
4 januari 2020
#37
Märkligt att det inte ska gå och få fram hur kupén i bilen värms upp. Googlat både Kuga och RAV4. Biltillverkarna vill nog inte skylta med att bilen värms av ICE. men det borde finnas tester att hitta.

Senaste versionen av Prius har ju pump så att RAV4 skulle ha det är väl ingen högoddsare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
#38
Hybrid_ skrev:
Märkligt att det inte ska gå och få fram hur kupén i bilen värms upp. Googlat både Kuga och RAV4. Biltillverkarna vill nog inte skylta med att bilen värms av ICE. men det borde finnas tester att hitta.

Senaste versionen av Prius har ju pump så att RAV4 skulle ha det är väl ingen högoddsare?

Jo RAV 4 PHEV 2020 verkar ha värmepump

3.44 in i den här videon säger de att nya Toyota RAV 4 PHEV skall ha el värmepump
https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be
Senast redigerat av KenthIJ (4 januari 2020)

Forummoderator
18 011 Inlägg
4 januari 2020
#39
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
Märkligt att det inte ska gå och få fram hur kupén i bilen värms upp. Googlat både Kuga och RAV4. Biltillverkarna vill nog inte skylta med att bilen värms av ICE. men det borde finnas tester att hitta.

Senaste versionen av Prius har ju pump så att RAV4 skulle ha det är väl ingen högoddsare?

Jo RAV 4 PHEV 2020 verkar ha värmepump

3.44 in i den här videon säger de att nya Toyota RAV 4 PHEV skall ha el värmepump
https://www.youtube.com/watch?v=f0YgGMl … e=youtu.be

Kunde inte starta videon men låter troligt.
En värmepump i en bil är dyra grejer som dessutom är väldigt komplicerade. Inte behövt jobba med dessa men varit på kurs om de. Att låta bilen värmas av motorn istället sparar många kronor.

Orsaken till att jag sa nix till Kuga är att vår kommun och en grannkommun köpt in några till hemtjänsten. De har inte fungerat som tänkt. För mycket problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
4 januari 2020
Trådstartare
#40
xXSammy skrev:
Hört ett rykte om att nya Kugan skulle ha förvärming av kupen när du kopplar in laddaren så den BÖR ju värma rent elektriskt. 

Första generatornen har ett minimalt bagage, förra var hyfsad.
Att dömma första google sökningen så är RAV4 något bättre.

580 l, 1 690 l med nedfällt baksäte (Nuvarande?)
456 l, 1 653 l med nedfällt baksäte (Kuga, gamla generationen)

https://www.google.com/search?client=fi … oyota+rav4
https://www.google.com/search?client=fi … +ford+kuga

Tackar för input.

Jag har ju bara sett och testat RAV 4 2019 (elhybrid) men i den går dotterns rullstol in med god marginal. Nu får man väl räkna med att PHEV versionen kommer att ha lite mindre bagage pga Plug In batteri , gäller väl förmodligen även nya, större Kuga PHEV

Har hört talas om att även Ford Tourneo Courrier, Connect och Custom skall komma som PHEV.
Vet du något om det?

Har du hört när Kuga PHEV (och även Tourneo PHEV) kommer att finnas till beskådande /test i butik ?


Sök