Har provkört Prius Plug In 2017 lite nu och den har ju fördelen att värma på el/ värmepump samt att den går något mer än dubbelt så långt (ca 45-50 km) som min gen 1 2015, på bara el. Dessutom går den ju att köra i 130 km/h på el medans min bara klarar ca 80 km/h på el.
Har sett att det finns 2017/18 Prius PHEV som gått ca 2-3000 mil för ca 260-270 000 hos Toyotahandlare (jag är ju inte så förtjust i att köpa privat)
Borde kunna fås mot en mellanskillnad på ca 100 000 om jag byter in min.
Inser att jag aldrig får igen de pengarna på den minskade förbrukningen men...
Jag har nördat in lite på att köra så snålt som möjligt.
Behöver dessutom, sedan ett par månader tillbaka, köra (lille) bilen (PHEVn) ca 60 km 4 ggr i veckan (regelbundet) utan att kunna ladda på vägen , så där har ju gen 2 en fördel eftersom den går längre på en laddning.
En nackdel med den nyare Prius gen2 PHEV är ju att den har riktigt litet bagage och bara två platser bak ( 2019 års modell har 3 platser bak) men vi har bara tänkt att använda den som en och två personers (förare och en passagerare) fraktare så det är inte så stort bekymmer men... Gen 2 2017- är något lägre ( 20 mm) och har lite lägre sitt/kör ställning än vår gen 1 2015 vilket faktiskt märks av när man skall gå i och ur bilen.
Mycket att fundera på så... synpunkter och tips emottages tacksamt
Senast redigerat av KenthIJ (12 februari 2020)