Leaf 40kwh är en rätt okej elbil på vissa sätt:
lite snabbare än Eniro
okej adaptiv farthållare som styr "själv"
sätena fungerar bra för resor kortare än 30 mil enligt min kropp
snabbladdning är inte ett problem om man inte tänkt köra mer än 40-50 mil i ett sträck, särskilt sommartid, då blir batteriet varmt och bilen laddar lite saktare.
Värmepump, låg energiåtgång för värmen även vintertid, plus för rattvärme och värme i dynorna i baksätet
Hållbar och har sällan problem
Ungefär lika tyst som en Royce Rolls i farter upp till 100km/h
Chademo snabbladdning är inte riktigt lika vanligt som europeiska standarden CCS (inget problem i dagsläget men kommer kanske inte fortsättas byggas ut i samma utsträckning som CCS).
Infotainment systemet i första årsmodellerna 40kw är lite suddigt och lågupplöst men stödjer Apple Carplay och har 360graders kamera i de flesta fall.
Appen är lite krånglig, ibland funkar den, ibland inte - värmen går även att programmera via tidur, varmt och gott när man ska köra iväg.
Har kört drygt 3500mil med den LEAF 40 Tekna vi har i hushållet, går inte att jämföra med Teslan, men den kostar därefter.
Väljer du mellan Prius plugin och Leafen hade jag valt Leafen alla dagar i veckan. Är du även intresserad av Eniron så hade jag nog valt den, större batterier och lite mer bil, även om den är i slöaste laget.
Senast redigerat av viccoA (29 februari 2020)