Ivel skrev:
Orfeus skrev:
Min bil säger att den har låg batterinivå, så jag tänkte att ett nytt batteri skulle vara på sin plats.
Jag tänkte beställa ett nytt batteri på autobatterienbilliger.de och har några frågor:
1. Min bil är en Diesel, V70 Drive från 2012. Visst är det då ett AGM-batteri jag ska ha? Och är det några andra parametrar (mer än måttet) jag ska ta hänsyn kring?
2. Jag låter en billig verkstad göra jobbet, men det är väl bara att koppla ut och sätta in det nya? Ingen programmering eller så?
3. Det står i instruktionsboken att bilen kan ha två batteri. Efter en snabb koll hittar jag inte det andra (som jag förstått är rätt litet), men gissar att det finns någonstans.
Borde jag byta båda på samma gång?
1.
A) Ja det är ett AGM.
B) Du behöver ha liknande startvärde.
2. Stämmer bra, ut med det gamla in med det nya, om du köper ett med liknande värde. Det kan, med betoning på kan, finnas ett mer sofistikerat batteriövervakningssystem BSM på din bil, men jag är ytterst tveksam till att så är fallet och då behöver ett startbatteri med avvikande värde ställas in i bilens ecu.
3. Det räcker med att byta startbatteriet.
Ett normalt bilägande kräver inte att man som bilägare behöver underhållsladda sitt startbatteri med jämna mellanrum, det är därför bilen är försedd med en generator tillika laddningsrelä.
Kör man korta sträckor och startar upprepande i kallt klimat med en massa förbrukare igång, javisst då kan det vara behjälpligt när batteriet sjunger på sista versen men annars, nej.
Startbatterier täcks exempelvis inte av bilens garanti då det är en förbrukningsvara likt torkarbladsgummin och däck.
Visst kan man ta in och med en avdankad t-shirt torka av sina torkarblad när bilen inte körs för att skona dom från väder och vind samt köpa en torkarbladskniv som skärper torkkanterna.
Visst kan man var dag peta sten och föroreningar ur däcksmönstret för att behålla gummit i bästa möjliga skick.
Med detta vill jag visa att -visst det går att göra lite mer ditt eller datt", men det kanske är lite överdrivet tillkrånglat bilägande och varför krångla till de enklaste av ting liksssssm.