Olympz skrev:
Olympz skrev:
Xebers76 skrev:
Olika bilar fungerar olika. Oftast handkar det om hur mjukvaran är uppbyggd och vad den är programmerad att göra om saker och ting hamnar utanför dem parametrar som det borde vara.
När en volvo 940 ser MER laddtryck än vad som borde vara där så bara fortsätter den längre i tabellen för bränsle, detta går till en gräns när tabellen inte längre lämpar sig. Volvo byggde ju bilen för ett visst laddtryck och sedan lite till som marginal.
Nästa exempel är en Volvo s40, vi säger 2001. Datorn i detta fallet VET hur mycket laddtryck där ska vara. Datorn i en 940 vet inte, utan den anpassar sig efter läget (inom vissa gränser som jag sa innan). Så när datorn i en S40 ser för mycket laddtryck kommer den genomföra åtgärder för att sänka laddtycket. Först använder den magnetventilen till wategaten för att sänka laddtrycket, den kan även justera bränsle och tändning men eftersom kalle-gaspedal har byggt om bland slangarna till turbon kommet datorn misslyckas att få till rätt laddtryck. Detta kommer resultera i lysande motorlampa och mycket reducerad motoreffekt.
Har du otur så går motorn sönder innan datorn hinner rädda motorn. Det är vad vi vill undvika.
Nu får ja tacka för svaret! Det första vettiga svaret hittills. Så vad jag förstår av det så är det lättare att trimma en äldre bil på det sättet? Och nyare säger ifrån?
Jag antar att det ända valet skulle vara en billigare variant av "Optimering" Då alltså en sån Flash med vad heter det på svenska och vart kan jag göra det?
Här har du en video på det jag pratar om
https://www.youtube.com/watch?v=gTYLpvOI9cI
Japp! Det han gör är att han byter ut datorns program mot ett annat som är modifierat, alltså koden är ändrad. Man kallar ofta all kod för en "map". Så i detta fallet byter han till en annan map. Den mappen passar ENDAST om alla delar är likadana som dem var i den bilen man använde för att få fram den nya mappen. Vanligast är ju en helt standard bil med en motor i mycket gott skick.
Det man gör är att höja laddtrycket, och detta på rätt sätt. Den nya informationen i den nya mappen ser datorn som normal och därför accepteras ett högre laddtryck. Man ändrar även på tabellen som sköter tändning och bränsle, det är MYCKET som måste stämma när man har en turbo-motor, speciellt när man ökar laddtrycket. Men går inte in på det här och nu.
Vissa pratar om att dem ska få bilen "mappad" eller att dem ska "mappa" bilen. Detta är inte riktigt samma sak. Nu har man bilen fastspännd på en "rullande landsväg" som kan tvinga hjulen att hålla en viss hastighet. När man kan göra detta så kan man på plats justera in programmet/tabellerna i datorn samtidigt som man ser resulatet.
Detta är alltså en skräddarsydd mappning, detta gör man när man har en ombyggd motor som det inte finns färdiga programmvaror till eller om man exempelvis har ett motorstyrsystem som inte är original.
"Chip" eller "chippa" kommer från den gamla tiden, 80 och 90 talet när man rent fysiskt plockade ut chippet ur datorn och ersatte med ett modifierat chip, programmet ligger i chippet. Så gör man inte idag längre.
Det du borde göra är en "reflash" "flash" "optimering" osv osv det heter massa olika men du behöver få bilen omprogrammerad, och detta under omständigheterna att motorn är helt original och är i bra skick.
Tänk på att när man ökar effekten så ökar belastningen på hela drivlinan. Gamla slitna drivknutat kan ge upp, kopplingen kan börja slira, dåliga motorfästen kan gå av.
När man optimerar en bil och får ut både effekt och bättre bränsleförbrukning så tar man på dem marginaler som tillverkaren satt in för att grejerna ska hålla och för att dem ska kunna GARANTERA att grejerna ska hålla. Om du åker till ett land med dålig bensin så kommer din bil klara det om den är original då tillverkaren har tänkt på detta och lämnat marginal. Det är inte säkert det kommer vara så efter en optimering.