4210
Sök

940 ltt automat trimfrågor och råd

4 261 Inlägg
30 maj 2020
Trådstartare
#41
Robb192 skrev:
https://www1.garaget.org/archive/132/131433/270491/large_270491-2853546.jpg

så såg min 940 sedan med lite kapade fjädrar ut med 205-50-16 va precis lagom att köra runt i smile

nice! håller på letar R fälgar nu som en galning. får se hur det kommer att se ut, tror det kommer se riktigt fett ut^^

Tokig 08a
1 019 Inlägg
30 maj 2020
#42
panda666 skrev:
Robb192 skrev:
https://www1.garaget.org/archive/132/131433/270491/large_270491-2853546.jpg

så såg min 940 sedan med lite kapade fjädrar ut med 205-50-16 va precis lagom att köra runt i smile

nice! håller på letar R fälgar nu som en galning. får se hur det kommer att se ut, tror det kommer se riktigt fett ut^^

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/ei … -dack.html

Hade letat efter eiker fälgarna. eller liknande. Gör sig så jävla mycket bättre på en gammal 940 än R fälgar


4 261 Inlägg
30 maj 2020
Trådstartare
#43
Robb192 skrev:
panda666 skrev:
Robb192 skrev:
https://www1.garaget.org/archive/132/131433/270491/large_270491-2853546.jpg

så såg min 940 sedan med lite kapade fjädrar ut med 205-50-16 va precis lagom att köra runt i smile

nice! håller på letar R fälgar nu som en galning. får se hur det kommer att se ut, tror det kommer se riktigt fett ut^^

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/ei … -dack.html

Hade letat efter eiker fälgarna. eller liknande. Gör sig så jävla mycket bättre på en gammal 940 än R fälgar

dom va också fina men har verkligen fastnat för R tyvärr^^ fastnar ja för nått då är det kört. Så säg till ifall du känner nån som vill bli av me sina R^^

2 405 Inlägg
30 maj 2020
#44
För att dra det lite kort om spacers och vad man behöver för tjocklek...
En 940 har ET25, ska man då montera fälgar med högre ET, t ex ET43 som är standard på 960mkII/850/S/V/C70, så beräknar man ET43 - ET25 och får då fram siffran 18. Då behöver man alltså 18mm spacers för att hamna på samma ET som orginal.

Sen blir det lite svårare, då resten hänger mycket på andra värden och eget tycke osv. Bredare hjul kan behöva tjockare spacers för att inte ta i när man svänger t ex, samtidigt kan för tjocka spacers göra att hjulen hamnar för långt ut och slår i skärmkanterna istället.
Slutligen varierar det rätt kraftigt mellan olika fälgar vad för spacers man behöver.

Dock verkar 25mm fram/30mm bak vara "go to"-tjockleken för spacers på 7/940, och verkar fungera bra på dom flesta populära fälgar och sänkingar.


4 261 Inlägg
30 maj 2020
Trådstartare
#45
Lucif3r skrev:
För att dra det lite kort om spacers och vad man behöver för tjocklek...
En 940 har ET25, ska man då montera fälgar med högre ET, t ex ET43 som är standard på 960mkII/850/S/V/C70, så beräknar man ET43 - ET25 och får då fram siffran 18. Då behöver man alltså 18mm spacers för att hamna på samma ET som orginal.

Sen blir det lite svårare, då resten hänger mycket på andra värden och eget tycke osv. Bredare hjul kan behöva tjockare spacers för att inte ta i när man svänger t ex, samtidigt kan för tjocka spacers göra att hjulen hamnar för långt ut och slår i skärmkanterna istället.
Slutligen varierar det rätt kraftigt mellan olika fälgar vad för spacers man behöver.

Dock verkar 25mm fram/30mm bak vara "go to"-tjockleken för spacers på 7/940, och verkar fungera bra på dom flesta populära fälgar och sänkingar.

Tack, verkar vara ganska vettigt med info. så 25mm samt 30mm. en 60/40 sänkning borde inte vara så konstigt då dom flesta tom sänker mer antar jag. ska man alltså köra då me 215-40 för att vara säker att de inte tar i nånstans? eller går det lika bra me 225?

291 Inlägg
30 maj 2020
#46
panda666 skrev:
Lucif3r skrev:
För att dra det lite kort om spacers och vad man behöver för tjocklek...
En 940 har ET25, ska man då montera fälgar med högre ET, t ex ET43 som är standard på 960mkII/850/S/V/C70, så beräknar man ET43 - ET25 och får då fram siffran 18. Då behöver man alltså 18mm spacers för att hamna på samma ET som orginal.

Sen blir det lite svårare, då resten hänger mycket på andra värden och eget tycke osv. Bredare hjul kan behöva tjockare spacers för att inte ta i när man svänger t ex, samtidigt kan för tjocka spacers göra att hjulen hamnar för långt ut och slår i skärmkanterna istället.
Slutligen varierar det rätt kraftigt mellan olika fälgar vad för spacers man behöver.

Dock verkar 25mm fram/30mm bak vara "go to"-tjockleken för spacers på 7/940, och verkar fungera bra på dom flesta populära fälgar och sänkingar.

Tack, verkar vara ganska vettigt med info. så 25mm samt 30mm. en 60/40 sänkning borde inte vara så konstigt då dom flesta tom sänker mer antar jag. ska man alltså köra då me 215-40 för att vara säker att de inte tar i nånstans? eller går det lika bra me 225?

225 40 r18 60/40 sats ca 30-25mm spacer kommer skrapa med plastskärmar och originalskärmkanter. med 40mm ET. Men det är bara att göra de nödvändiga åtgärderna. jag sätter i mina plastskärmar när jag byter till vinterdäck. jag har även kletat underredsmassa i hjulhusen för säkerhets skull även på sommaren. vart har du köpt sänksatsen? de kanske varierar lite från fabrikat till fabrikat har för mig att jag hört att 40mm sänkning inte alltid är 40mm.

4 261 Inlägg
30 maj 2020
Trådstartare
#47
jompazx skrev:
panda666 skrev:
Lucif3r skrev:
För att dra det lite kort om spacers och vad man behöver för tjocklek...
En 940 har ET25, ska man då montera fälgar med högre ET, t ex ET43 som är standard på 960mkII/850/S/V/C70, så beräknar man ET43 - ET25 och får då fram siffran 18. Då behöver man alltså 18mm spacers för att hamna på samma ET som orginal.

Sen blir det lite svårare, då resten hänger mycket på andra värden och eget tycke osv. Bredare hjul kan behöva tjockare spacers för att inte ta i när man svänger t ex, samtidigt kan för tjocka spacers göra att hjulen hamnar för långt ut och slår i skärmkanterna istället.
Slutligen varierar det rätt kraftigt mellan olika fälgar vad för spacers man behöver.

Dock verkar 25mm fram/30mm bak vara "go to"-tjockleken för spacers på 7/940, och verkar fungera bra på dom flesta populära fälgar och sänkingar.

Tack, verkar vara ganska vettigt med info. så 25mm samt 30mm. en 60/40 sänkning borde inte vara så konstigt då dom flesta tom sänker mer antar jag. ska man alltså köra då me 215-40 för att vara säker att de inte tar i nånstans? eller går det lika bra me 225?

225 40 r18 60/40 sats ca 30-25mm spacer kommer skrapa med plastskärmar och originalskärmkanter. med 40mm ET. Men det är bara att göra de nödvändiga åtgärderna. jag sätter i mina plastskärmar när jag byter till vinterdäck. jag har även kletat underredsmassa i hjulhusen för säkerhets skull även på sommaren. vart har du köpt sänksatsen? de kanske varierar lite från fabrikat till fabrikat har för mig att jag hört att 40mm sänkning inte alltid är 40mm.

från kl racing. vad ska ja köra för dimension så att de inte skrapar då? bilen är ju inte sååå sänkt. den är alldeles för hög original^

291 Inlägg
31 maj 2020
#48
panda666 skrev:
jompazx skrev:
panda666 skrev:
Tack, verkar vara ganska vettigt med info. så 25mm samt 30mm. en 60/40 sänkning borde inte vara så konstigt då dom flesta tom sänker mer antar jag. ska man alltså köra då me 215-40 för att vara säker att de inte tar i nånstans? eller går det lika bra me 225?

225 40 r18 60/40 sats ca 30-25mm spacer kommer skrapa med plastskärmar och originalskärmkanter. med 40mm ET. Men det är bara att göra de nödvändiga åtgärderna. jag sätter i mina plastskärmar när jag byter till vinterdäck. jag har även kletat underredsmassa i hjulhusen för säkerhets skull även på sommaren. vart har du köpt sänksatsen? de kanske varierar lite från fabrikat till fabrikat har för mig att jag hört att 40mm sänkning inte alltid är 40mm.

från kl racing. vad ska ja köra för dimension så att de inte skrapar då? bilen är ju inte sååå sänkt. den är alldeles för hög original^

Det är alltså exakt samma fjädrar som jag har på min bil. Vet inte vilken däckdimension som funkar skrapfritt utan att modda något. Men på dessa bilar är det nästan alltid moddat när man sänker, och som jag sa de flesta som åker riktigt lågt åker coils som de spänner riktigt hårt, sänkfjädrarna är ju faktiskt ganska mjuka. tyckte inte häller bilen var så sänkt men det blir trångt när fälgarna kommer på.

Jag bifogade en bild på min bil det är 18tums 225 fälgar med och exakt samma fjädrar som din, 30mm spacer, man kanske klarar sig med 25 med ET40 mina hade 43(som det brukar va) då tjärnar du 2mm kanske och då menar jag kanske att det funkar 25 fram det är väldigt tight mellan själva fägen(som är 8 tum bred och fjäderbenet). Om du aldrig tankar fullt, svänger hårt, aldrig åker över farthinder eller har folk i baksätet kanske det funkar eller så gör du lite utrymme. du kan ju köp fälgar för bra pris och testa om det funkar, kolla vad som skulle behöva göras för att det ska funka, om du inte är beredd att görat så har fälgarna knappast sjunkit värde om du köpte dem begagnat med beggade däck, bara att sälja vidare då, bara en idé, bättre svar än såhär får du nog inte är jag rädd.
Senast redigerat av jompazx (31 maj 2020)

4 261 Inlägg
31 maj 2020
Trådstartare
#49
jompazx skrev:
panda666 skrev:
jompazx skrev:

225 40 r18 60/40 sats ca 30-25mm spacer kommer skrapa med plastskärmar och originalskärmkanter. med 40mm ET. Men det är bara att göra de nödvändiga åtgärderna. jag sätter i mina plastskärmar när jag byter till vinterdäck. jag har även kletat underredsmassa i hjulhusen för säkerhets skull även på sommaren. vart har du köpt sänksatsen? de kanske varierar lite från fabrikat till fabrikat har för mig att jag hört att 40mm sänkning inte alltid är 40mm.

från kl racing. vad ska ja köra för dimension så att de inte skrapar då? bilen är ju inte sååå sänkt. den är alldeles för hög original^

Det är alltså exakt samma fjädrar som jag har på min bil. Vet inte vilken däckdimension som funkar skrapfritt utan att modda något. Men på dessa bilar är det nästan alltid moddat när man sänker, och som jag sa de flesta som åker riktigt lågt åker coils som de spänner riktigt hårt, sänkfjädrarna är ju faktiskt ganska mjuka. tyckte inte häller bilen var så sänkt men det blir trångt när fälgarna kommer på.

Jag bifogade en bild på min bil det är 18tums 225 fälgar med och exakt samma fjädrar som din, 30mm spacer, man kanske klarar sig med 25 med ET40 mina hade 43(som det brukar va) då tjärnar du 2mm kanske och då menar jag kanske att det funkar 25 fram det är väldigt tight mellan själva fägen(som är 8 tum bred och fjäderbenet). Om du aldrig tankar fullt, svänger hårt, aldrig åker över farthinder eller har folk i baksätet kanske det funkar eller så gör du lite utrymme. du kan ju köp fälgar för bra pris och testa om det funkar, kolla vad som skulle behöva göras för att det ska funka, om du inte är beredd att görat så har fälgarna knappast sjunkit värde om du köpte dem begagnat med beggade däck, bara att sälja vidare då, bara en idé, bättre svar än såhär får du nog inte är jag rädd.

8x18 ET20 med 225/40R18

Så detta kommer att skrapa på min bil? står på annonsen att dessa passar på 2/7/9 volvos. är det bredden på däcket ja ska passa mig för? för ja kan köra 205-215 det är ingen fara. var det v parts som sålde spacers 25-30 mm tror ja? Sänkningen blev bra men det finns ju utrymme. Hur ska man safe'a på nått sätt?^^

291 Inlägg
31 maj 2020
#50
panda666 skrev:
jompazx skrev:
panda666 skrev:

från kl racing. vad ska ja köra för dimension så att de inte skrapar då? bilen är ju inte sååå sänkt. den är alldeles för hög original^

Det är alltså exakt samma fjädrar som jag har på min bil. Vet inte vilken däckdimension som funkar skrapfritt utan att modda något. Men på dessa bilar är det nästan alltid moddat när man sänker, och som jag sa de flesta som åker riktigt lågt åker coils som de spänner riktigt hårt, sänkfjädrarna är ju faktiskt ganska mjuka. tyckte inte häller bilen var så sänkt men det blir trångt när fälgarna kommer på.

Jag bifogade en bild på min bil det är 18tums 225 fälgar med och exakt samma fjädrar som din, 30mm spacer, man kanske klarar sig med 25 med ET40 mina hade 43(som det brukar va) då tjärnar du 2mm kanske och då menar jag kanske att det funkar 25 fram det är väldigt tight mellan själva fägen(som är 8 tum bred och fjäderbenet). Om du aldrig tankar fullt, svänger hårt, aldrig åker över farthinder eller har folk i baksätet kanske det funkar eller så gör du lite utrymme. du kan ju köp fälgar för bra pris och testa om det funkar, kolla vad som skulle behöva göras för att det ska funka, om du inte är beredd att görat så har fälgarna knappast sjunkit värde om du köpte dem begagnat med beggade däck, bara att sälja vidare då, bara en idé, bättre svar än såhär får du nog inte är jag rädd.

8x18 ET20 med 225/40R18

Så detta kommer att skrapa på min bil? står på annonsen att dessa passar på 2/7/9 volvos. är det bredden på däcket ja ska passa mig för? för ja kan köra 205-215 det är ingen fara. var det v parts som sålde spacers 25-30 mm tror ja? Sänkningen blev bra men det finns ju utrymme. Hur ska man safe'a på nått sätt?^^

ET 20? lär du inte behöva några spacers iaf inte några tjocka.

4 261 Inlägg
31 maj 2020
Trådstartare
#51
jompazx skrev:
panda666 skrev:
jompazx skrev:

Det är alltså exakt samma fjädrar som jag har på min bil. Vet inte vilken däckdimension som funkar skrapfritt utan att modda något. Men på dessa bilar är det nästan alltid moddat när man sänker, och som jag sa de flesta som åker riktigt lågt åker coils som de spänner riktigt hårt, sänkfjädrarna är ju faktiskt ganska mjuka. tyckte inte häller bilen var så sänkt men det blir trångt när fälgarna kommer på.

Jag bifogade en bild på min bil det är 18tums 225 fälgar med och exakt samma fjädrar som din, 30mm spacer, man kanske klarar sig med 25 med ET40 mina hade 43(som det brukar va) då tjärnar du 2mm kanske och då menar jag kanske att det funkar 25 fram det är väldigt tight mellan själva fägen(som är 8 tum bred och fjäderbenet). Om du aldrig tankar fullt, svänger hårt, aldrig åker över farthinder eller har folk i baksätet kanske det funkar eller så gör du lite utrymme. du kan ju köp fälgar för bra pris och testa om det funkar, kolla vad som skulle behöva göras för att det ska funka, om du inte är beredd att görat så har fälgarna knappast sjunkit värde om du köpte dem begagnat med beggade däck, bara att sälja vidare då, bara en idé, bättre svar än såhär får du nog inte är jag rädd.

8x18 ET20 med 225/40R18

Så detta kommer att skrapa på min bil? står på annonsen att dessa passar på 2/7/9 volvos. är det bredden på däcket ja ska passa mig för? för ja kan köra 205-215 det är ingen fara. var det v parts som sålde spacers 25-30 mm tror ja? Sänkningen blev bra men det finns ju utrymme. Hur ska man safe'a på nått sätt?^^

ET 20? lär du inte behöva några spacers iaf inte några tjocka.

inga spacers alls? eller vilka? så förbannat svårt att förstå de där me spacers ifall man behöver eller inte. kommer hjulen att passa? 225? eller kan ja glömma de dimensionen och fixa mindre bredd?

2 405 Inlägg
31 maj 2020
#52
Spacers behövs när ET'n på fälgarna är större än ET'n på bilen, då fälgarna annars hamnar för långt in och troligen slår i fjäderbenen(iaf fram).


4 261 Inlägg
31 maj 2020
Trådstartare
#53
Update, nu har ja iaf köpt R hjulen som ja ville ha, tror dessa är kopior men ja tycker dom är finare än original iaf. blev 225-40-18, lite orolig att dom är för stora och kommer få bilen att se tjockis ut men skitsamma. beställde även från vparts spacers bolt on 25-30mm och även nya muttrar ala 20. får se nu va det blir^^ fälgarna va ganska skrapade men däcken var iaf typ helt nya:

wish me jävla tur nu att det ska funka, trevlig vecka allesammans^^

https://i.ibb.co/n0BWPx9/82223841-1102016000185727-8020931650974121984-n.jpg

291 Inlägg
1 juni 2020
#54
43mm ET?

4 261 Inlägg
1 juni 2020
Trådstartare
#55
jompazx skrev:
43mm ET?

ja, enligt förre ägaren så satt dom på hans s70 som ska ha et 43. Därför efter mycket googlande så köpte ja spacers bolt on från vparts me extra muttrar. nu fan att allt ska passa. borde få grejerna imorn eller onsda och sen prövar ja efter jobbet. Sen ska bilfan in på garanti jobb och fixa AC. jävla inferno på väg hem idag.

4 261 Inlägg
5 november 2020
Trådstartare
#56
liten update:

bytte precis bromsar och skivor fram (biltema grejer) blev jävligt mycket bankande av skivorna för att få loss dom då dom hade rostat så in i helvete. Efter bytet så började ja få vibrationer i ratten i motorvägsfart mellan 90+++ Hade tidigare inga vibrationer. Inga vibbar vid inbromsning utan bara när man kör vanligt i 90 och högre.  Dubbdäcken som är på nu är balanserade och är 15 tummare alu och med dessa hade ja noll vibrationer me innan vi bytte skivorna. Vi har även bytt båda hjullager fram och massa leder och spindlar i framvagnen och även gjort precis hjulinställning men bilfan vibrerar fortfarande i ratt helvetet, Vad mer kan ska ja kolla på? vad fan kan det vara som gör att bilhelvetet skakar i ratt? Har kört andra bilar på jobbet där däcken är slut och framvagn slut som har noll i vibrationer, blir helt galen snart. help!

Forummoderator
18 009 Inlägg
5 november 2020
#57
panda666 skrev:
liten update:

bytte precis bromsar och skivor fram (biltema grejer) blev jävligt mycket bankande av skivorna för att få loss dom då dom hade rostat så in i helvete. Efter bytet så började ja få vibrationer i ratten i motorvägsfart mellan 90+++ Hade tidigare inga vibrationer. Inga vibbar vid inbromsning utan bara när man kör vanligt i 90 och högre.  Dubbdäcken som är på nu är balanserade och är 15 tummare alu och med dessa hade ja noll vibrationer me innan vi bytte skivorna. Vi har även bytt båda hjullager fram och massa leder och spindlar i framvagnen och även gjort precis hjulinställning men bilfan vibrerar fortfarande i ratt helvetet, Vad mer kan ska ja kolla på? vad fan kan det vara som gör att bilhelvetet skakar i ratt? Har kört andra bilar på jobbet där däcken är slut och framvagn slut som har noll i vibrationer, blir helt galen snart. help!

Och du fick skivorna på plats ordentligt? Borstat med stålborste/maskin innan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
5 november 2020
Trådstartare
#58
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:
liten update:

bytte precis bromsar och skivor fram (biltema grejer) blev jävligt mycket bankande av skivorna för att få loss dom då dom hade rostat så in i helvete. Efter bytet så började ja få vibrationer i ratten i motorvägsfart mellan 90+++ Hade tidigare inga vibrationer. Inga vibbar vid inbromsning utan bara när man kör vanligt i 90 och högre.  Dubbdäcken som är på nu är balanserade och är 15 tummare alu och med dessa hade ja noll vibrationer me innan vi bytte skivorna. Vi har även bytt båda hjullager fram och massa leder och spindlar i framvagnen och även gjort precis hjulinställning men bilfan vibrerar fortfarande i ratt helvetet, Vad mer kan ska ja kolla på? vad fan kan det vara som gör att bilhelvetet skakar i ratt? Har kört andra bilar på jobbet där däcken är slut och framvagn slut som har noll i vibrationer, blir helt galen snart. help!

Och du fick skivorna på plats ordentligt? Borstat med stålborste/maskin innan?

Det ska vara bra monterat, de min kollega som är volvo tokig som gjort allt jobb och ja vet att han är mycket seriös. han polerade och vaxade ordentligt innan han smackade på allt.  sen så bytte han massa leder som va slut i framvagn. samt hjullager på båda sidor, det var dyra hjullager också med nya bultar. Men man blir helt tokig på vad fan det kan vara mer som spökar. skivorna bak är inte jättebra men dom funkar än, kan dom också ge vibrationer? annars tror ja att alla bromsok är ok. Verkar inte vara nån anliggning.

1 120 Inlägg
6 november 2020
#59
Fabrikat på skivorna?


2 405 Inlägg
6 november 2020
#60
Uhhhhh..... waxade? waxade!? Nå sånt skit ska man inte ha på anliggningsytor! Det ska vara rent och slätt!

Och det kan inte vara så att du helt enkelt inte kört in skivorna korrekt? Det räcker med en för hård inbromsning med nya, ikke-korrekt inkörda, skivor för att göra dom skeva. Det är det absolut vanligaste felet ägaren gör med nya skivor, och sen kommer dom och gnäller att det är fel på skivorna tongue



Sök