Den stora passbiten till tröskeln är ditsvetsad! Lagt på svetsprimer för nu ska hålet stängas för gott!
Fick tillverka denna delen med en väldigt specifik form.
På plats! Blev helt okej tycker jag.
Dags att ta tag i denna riktigt tråkiga biten. Korgen som muttern sitter i gick ju sönder, så får hitta på något eget här.
Svetsade på en ganska tjock plåtbit på muttern.
Testade mig fram för att säkerställa att denna delen inte kan ramla in i balken. En liten böj på slutet löste det problemet.
Blev riktigt bra! mycket rostskydd på insidan sen så kommer det aldrig fastna igen!
Kom äntligen till den punkten att det var dags för färg! Valde POR-15. Fick veva runt i burken i 30 minuter innan klumpen försvann!
Slipat så rent jag kunde med verktygen jag hade där och då.
Och upptäcker mer rost....
Bestämde mig för att måla det som kunde målas iaf när jag hade grejerna framme.
Slipade rent utsidan av tröskeln och hundbenet.
Penslat på färgen. Har inte spacklat något men det passar ganska okej ändå tycker jag!
Blev massa hängen med färg som jag senare fick slipa bort. Kände att det kanske inte var det smidigaste sättet att pensla upponer.
Rosten då! Hur illa kan det vara? Insåg tillslut att avgasfästet måste väck.
Plåten är riktigt tunn. Bara pinnen går att återanvända.
Upptäcker att det ligger dubbla plåtar här, det bådar aldrig gott...
Som tur var hade det inte gått allt för långt!
Nytt material på plats!
För att få avgasfästet på rätt plats fick jag tyvärr hänga upp hela avgassystemet igen, kul.
Väck med avgaset igen och spraymåla allt istället! Blev mycket snyggare.
Äntligen börjat kitta dessutom!
Fram färdigt för färg och underredsmassa!
Lovat mig själv att inte ta sidospår från rostlagningen. Men ni vet hur det brukar gå med sånt.
Håller järnkoll på Ebay dagligen. Tillslut dök det upp en annons på ett spoilerpaket från en VTI-S. Vad är VTI-S då? Jo det var ett tillval på VTI modellen.
-Större spoiler fram än den vanliga VTI spoilern.
-Tröskelbreddare som har lite mer form.
-Läpp på bakstötfångaren (notera att denna är unik för kombin, vilket betyder att den är dubbelt så svår att få tag på jämfört med sidokjolar och frontspoiler som är samma på 4-dörrars kupén och kombin)
-Bakvingen som har lite udda plats, även denna unik för just kombin.
Utöver detta fanns det lite saker till, annan växelspaksknopp, instegslister, fälgar och ett "VTI-S" emblem bak. Tror detta är allt.
Just dem här sistnämna grejerna har jag inte fått tag på. Knopp och instegslister ser lite ut som en eftertanke om jag minns rätt (länge sedan jag såg bild på dem grejerna) så inget jag direkt jagar.
Frontspoilern är inte riktigt... hel.. om man säger så. Den har nog varit med om något hemskt.
Men vi kommer dit senare i renoveringen.
Valde att börja med bakvingen.
Även här är det konstigheter som vanligt. Panelerna är inte monterade i rätt ordning så delarna överlappar fel här. Man har bara skitit i det sedan antar jag?
Trodde jag såg rost här men det var hålrumsvax.
Allt brunt tolkas som rost vid det här laget!
Satt en fjäder på låslänkaget. Ingen aning vad den klena fjädern ska göra?
Kunde nu äntligen smörja upp låskistan då handtaget inte gick tillbaks själv vilket var lagom störigt. Bara sprejade ner kistan totalt sen funkade det klockrent!
Så ja! Konstigheter avverkade! Såhär ser vingen ut. Den är inte för alla om man säger så. Jag hade aldrig sett en i verkligheten förens här. Troligen har det aldrig funnits en VTI-S bil i Sverige någonsin.
Såhär ser alltså bilen ut innan vi börjar på stylingen!
Personen som monterat vingen från början hade smörjt in allt i något klet så alla gängor var i 100% skick vilket är helt underbart!
Ritade med en penna på hylsorna i vingen.
Monterade tejp på bilen. Höll vingen på plats och fick måtta ett bra gäng gånger innan allt satt rätt. Smällde till vingen ganska rejält några gånger på väl valda ställen.
Nu syns det var hylsorna hamnar!
Skruv följde med. Det borde vara 6st men verkar bara som att 4st har använts.
Smörjde in dem rejält, även vingens hylsor smörjdes in duktigt!
Här har vi en sån där grej jag tycker är så komisk. Det är färdiga hål på insidan av bakluckan så man kommer åt att få dit skruvarna. Ja, ALLA Aerodeck (kombin) hade detta, oavsett. Vinge är extremt ovanligt på dessa men det var enklare att stansa hål i alla luckor istället för att ha två artikelnummer.
Då var det dags! Såhär ser det ut!
Väldigt tidsenligt om du frågar mig. På bilder har jag alltid tyckt det ser lite stökigt ut men IRL tycker jag det ser riktigt bra ut!
Anledningen till att det kan se lite stökigt ut är väl för att det ska dit en läpp också!
Den befintliga stötfångaren hade gjort sitt så jag plockade fram den som jag hade på min första Aerodeck (den som senare hade en V6a).
Text på insidan av läppen.
Precis som vingen var läppen i förvånansvärt bra skick! Fick borra tre hål i stötfångaren som tre piggar ska gå in igenom och låsas med en sån där hemsk låsring. Hade väldig tur att dem grejerna följde med vid köpet.
Kompletterat med mutterbrickor som inte är Honda original, dem få jag fick med var helt sönderrostade. Även här är har vi ett fall där det är förberett för en ovanlig del som nästan inga av dem tillverkade bilarna hade. På vissa bilder som är tagna lågt bak kan man se hur stötfångaren är taggig längst ner just för att kunna fästa en VTI-S läpp.
Då var även den på! Med tanke på att jag blir lite glad varje gång jag ser bilen och inser att jag har detta enormt ovanliga tillbehöret så måste det varit rätt beslut!
Smaken är som baken, delad, som man säger. Man måste nog vara ganska rejält intresserad av bilar från just denna tiden för att uppskatta det skulle jag tro. Men jag som ägare är nöjd och det är väl det viktigaste antar jag?