Hej! Som rubriken lyder och så har det varit i princip sen jag köpte bilen för 1.5 år sen.... har bytt LMM, Lambda, tändstift, olja, letat vacuum läcka, bränsle relä, tillomed hela motorn är faktiskt bytt men inget resultat.
Bryter ihop snart, det är runt 1500- 2000 varv den börjar men i nedförsbacke funkar det att accelerera därför man kan möta motorbromsen med gasen och det är typ ända sättet att komma över 50 kmh och när man kopplar så dör den dock så klarar den sig ibland och man frikopplar från väääääldigt låga varv. Bifogar en video med problemet.
Eftersom motorn är bytt kan det ju inte vara tändningen som står fel, och då borde det vara bränsletillförsel som Axxet skriver. Dålig pump eller tätt filter?
Eftersom motorn är bytt kan det ju inte vara tändningen som står fel, och då borde det vara bränsletillförsel som Axxet skriver. Dålig pump eller tätt filter?
Samma motor och år.
Har kollat pumpen utanför bilen och den gick igång direkt när den fick ström men ska kolla bränsle trycket och se vad det säger!
har för mig att det är 3bars bastryck. står den på tomgången och drar vakum sänker tryckregulatorn trycket så tryckdiffen över spridaren alltid är samma. kan dom ha fel om detta.
Tycker det där påminner starkt om ett igensatt avgassystem eller smält /trasig katalysator, går det att tomvarva bilen utan belastning eller beter den sig likadant då? om så är fallet så är det nog avgassystemet som är boven.
Tycker det där påminner starkt om ett igensatt avgassystem eller smält /trasig katalysator, går det att tomvarva bilen utan belastning eller beter den sig likadant då? om så är fallet så är det nog avgassystemet som är boven.
Njaao det går bra mycket bättre på tomgång men det hörs att nått är tokigt. Kollade tändstiften också och dom var helt kolsvarta.. ett rikligt lager sot! Får den inte för mycket soppa då? Va f*n kan de va
har för mig att det är 3bars bastryck. står den på tomgången och drar vakum sänker tryckregulatorn trycket så tryckdiffen över spridaren alltid är samma. kan dom ha fel om detta.
Vad kan de vara för fel om den får för mycket bränsle, tändstiften var tok sotiga
har för mig att det är 3bars bastryck. står den på tomgången och drar vakum sänker tryckregulatorn trycket så tryckdiffen över spridaren alltid är samma. kan dom ha fel om detta.
Skämt åsido, är bilen original eller är det en massa tattartrim på den? För med den där sotmängden på stiften så är det frågan om du ens har någon gnista, och har du det så är den så svag att den tål den definitivt inte något laddtryck utan att slockna. Rengör stiften(eller byt) till att börja med och se hur stor förbättringen blir.
Sedan får du nog faan gå tillbaka till grunderna för att motorn ska funka och säkerställa att det inte är något grundläggande enkelt fel. Du nämnde att motorn är bytt, sattes alla jordpunkterna tillbaka och drogs åt ordentligt? (fel här kommer definitiva att ge Gremlins) Sätt en multimeter i i tändkablar och kontrollera resistans eller bara att det inte är något avbrott i dom osv
Apropå fördelarlock och rotor så lägger jag in en länk till en video på hur dåliga såna ser ut(om du inte visste det), lättare att se film än att förklara.
Skämt åsido, är bilen original eller är det en massa tattartrim på den? För med den där sotmängden på stiften så är det frågan om du ens har någon gnista, och har du det så är den så svag att den tål den definitivt inte något laddtryck utan att slockna. Rengör stiften(eller byt) till att börja med och se hur stor förbättringen blir.
Sedan får du nog faan gå tillbaka till grunderna för att motorn ska funka och säkerställa att det inte är något grundläggande enkelt fel. Du nämnde att motorn är bytt, sattes alla jordpunkterna tillbaka och drogs åt ordentligt? (fel här kommer definitiva att ge Gremlins) Sätt en multimeter i i tändkablar och kontrollera resistans eller bara att det inte är något avbrott i dom osv
Jodå allt är genom gått och åtdraget kan tillägga att det är exakt precis samma fel som förra motorn dock så gick den 40 minuter bra efter motor bytet men asså den är riktigt konstig ibland går den hyfsat och ibland inte och när jag bytte lambda så hux flux efter en 40-50 minuter så laddade jag 1.4bar tryck?? Och tänkte ojojoj gud va bra den går så börja jag börna lite och så direkt så börja den gå skit igen och ner på 0.4-0.5 bar ladd MAX! Fattar absolut noll... det är som att den straffar mig för att bus köra så har det varit varje gång den funkat hyfsat så går den ända tills man ger den minsta påfrästning utöver den vanliga, en kompis sa att han trodde min waste gate spökade men vettefan. Den går ju fint vid lambda byte tills den sotar igen totalt å pajar antar jag? Har bytt lambda 2-3 gånger nu men sist jag bytte så har inte lambda lampan tänts något mera iaf! Eller jo en gång men då nollställde jag felkoderna sen kom det aldrig tillbaka.
Edit. Kom på att de där med trycket va att slangen mellan wg och turbo hade lossnat! 😂