Utmarks-Loke skrev:
adgus skrev:
Ni är förvisso flera som tipsar om både Suzuki Swift och Mazda CX-3. Hur står sig dessa mot just Kia Rio?
På längre sikt står de sig nog mycket bra. KIA/Hyundai är inte kända som några långlivade bilar, även om de blivit lite bättre på senare tid. De funkar OK när de är nya men förfaller sedan snabbt när de börjar bli gamla.
Vad menar du med att de förfaller snabbt när de börjar bli gamla? Jag har fått för mig att de håller tämligen hög kvalitet och inte går sönder särskilt ofta?
xXSammy skrev:
Även om de pratar högt om 7års garanti på Kia så glöm inte begränsningarna, max 15.000 mil också
4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?
Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.
------------
Annars är Ford Focus en mycket vettig bil, tystare och bekvämare än Fiestan (Sen att Fiestan är en av Fords bästa bilar, så kommer vi inte ifrån att den är rätt liten; jämfört med Focus)
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/91141908https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/90858043https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/91072450https://www.blocket.se/annons/stockholm … m/91096710https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89461289Haft en manuell 125a innan, års skatt på 360kr och snittade 0.6 i 100% stadstrafik, gjorde en vända ner till Tyskland förra året och hade en förbrukning på 0.43 L/milen..
![smile](img/smilies/smile.png)
Angående garanti så är det 2år nybilsgaranti (utan miltalsbegränsning) sen är det ytterligare 3 år eller 15.000 mil.
Begränsningar där? Tja, gummilister täcks inte och batteriet har liksom de flesta tillverkare, 2 år.
Men all elektronik, inklusive kablage täcks.
Vid all Ford original/motorcraft service ingår även assistans, gäller fram till nästa servicetillfälle och har inga begränsningar angående ålder eller mätarställning (Så skulle du ha en Ford som rullar 28.000 mil och är 20 år gammal så får du ändå assistans, om olyckan är framme)
https://www.ford.se/agande/service-unde … -assistansBilarna jag länkade (utom den fräna ljusblå) har Sync3, vilket ger er möjlighet att koppla in telefonen via Android Auto eller Applink, så får ni navigation i bilen.
Samtliga har eluppvärmd framruta, underlättar på vintertid.
Niknar skrev:
Jag håller med Sammy gällande Ford Focus, det är en trevlig bil med låg driftkostnad, bra priser på service om jag jämför med andra bilar jag haft minst 20 st sen 1990 varav 15 har köpts nya. Har haft 4 Focus, 2 dieslar en flexifuel och nu en Ecoboost 1,0 125. Har kört mellan 6 000 tusen och 15 000 mil med var och en. Har aldrig behövt fylla på någon olja mellan servicearbete. Ecoboosten 2017 är en riktigt pigg bil för att vara 3 cylindrig på 1 liter, drar 0,54 l/mil +/- 0,1 l per mil beroende på hur och var man kör. Dessutom får den dra hyfsat mycket bromsat eller obromsat om man jämför med andra bilmärken Av nyare modell. Det går inte att jämföra en Focus från 00-10 med en som är 1-4 år gammal enligt min mening. Lycka till med ditt val.
SportPilot skrev:
Håller med om att fordarna är mycket trevliga och man får mycket bil för pengarna. En focus är ett väldigt bra alternativ
Gaaah, en till modell att kolla på!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Haha, men jag uppskattar hjälpen väldigt mycket - kan verkligen 0 om bilar (är på nivån "däcksparkare"...). Focus hade jag inte ens på radarn. Hur står sig Ford (och Focus/Fiesta) gentemot asiaterna gällande driftsäkerhet och -kostnad (och övriga krav/önskemål)?
Efter att ha funderat lite till är nog det här vad vi söker (blir lite upprepning från mitt första inlägg):
* En bil i B- eller C-klass (typ Golfklass antar jag?). Ingen kombi är aktuell, det är för stort för oss just nu.
* EURO NCAP 5.
* EURO 6.
* Driftsäker.
* Hyfsat billig att äga (inkl. kostnader för service) och köra.
* Motor som gör att man inte bara kan köra om i nedförsbackar (har hänt med billiga hyrbilar...) utan att för den delen vara ett törstigt monster.
* Hyfsad infotainment + högtalare.
* Pris upp till 150 000:-.
* Cirka 3-4 år gammal och upp till 5000-6000 mil för att slippa det största värdetappet men ändå få en hyfsat ny bil.
Bilarna/modellerna det står mellan just nu är väl de nedan (utan någon särskild ordning), men jag har säkert missat någon:
* Kia Rio (senaste generationen)
* Kia Ceed (senaste generationen)
* Honda Jazz
* Honda Civic
* Mazda CX-3 (ej NCAP 5 dock, och verkar tämligen törstig med höga utsläpp)
* Toyota Yaris (hybrid)
* Toyota Auris (ev. hybrid?)
* Suzuki Swift (ej NCAP 5 dock)
* Ford Fiesta
* Ford Focus
Problemet nu blir att dels välja bilmärke/modell, och när jag väl gjort det behöver jag även veta vilken motor och andra tillvalspaket jag bör ha. Hur fan ska man komma fram till vad man vill ha egentligen?
Trevlig helg på er!