3680
Sök

Köpråd: första "riktiga" bilen

7 491 Inlägg
31 juli 2020
#21
panda666 skrev:
uhlin skrev:
Skitungen skrev:
Renault (som är franskt) äger 44% av Nissan och Nissan äger 15% av Renault.

Aha.... Det visste jag inte. Då förstår jag. Blir att passa sig för Nissan framöver, eller hålla sig till äldre. Hehe.

Vilket år började Renault blanda sig in?

även toyota och mercedes har blandat ihop sig mycket me fransmännen;)
Har sett flera arbetsbilar nu där bilarna påminner väldigt mycket om renault/peugeot fast me mercedes/toyota klistermärken på(badge)

PSA = Citroen/Peugeot äger sedan några år sedan Opel (och Vauxhall).
Vartefter åren går blir Opel endast kosmetiskt moddade Citroen/Peugeot.

7 491 Inlägg
31 juli 2020
#22
Utmarks-Loke skrev:
adgus skrev:
Gällande de andra märkena (Kia, Honda, Lexus, Mitsubishi, Mazda, Suzuki osv.), är det någon särskild modell att rekommendera (och inte rekommendera) där?

Jag hade en suzuki swift förut, som jag körde i drygt tre år så jag har ganska mycket erfarenhet. De är bra bilar, trevliga att köra, snabba nog och med bra plats i framsätena, bra i baksätena för att vara en liten bil och ett hyfsat bagageutrymme. Sedan gick den sönder oftare än den bil jag kör nu, men suzuki är simpelt uppbyggda bilar som är ganska enkla att reparera.

Divergerande uppfattning om felfrekvensen på Suzuki.
Har sedan 2002 ägt 4 Suzuki, och äger sedan 5 år tillbaka en Suzuki Jimny.
På Jimnyn har endast en posljuslampa fram bytts.
På en av de tidigare kamremsatsen.
Tack vare längsställd motor gjordes det jobbet på under timman. Inte ens kylare behövde demonteras.
Har även haft Mazda 2, 3, 6 och Tribute utan nämnvärda kostnader.
Största kostnaden var en parkeringsbromsvajer á 65:- på Tribute:en(automatlåda är förklaringen).
Även nyköpta SAAB, Volvo, VW och BMW har ingått i vagnparken under åren.
Har inte rosat marknaden tillsammans med ett par nyköpta Fiat Juventus och en nyköpt Citroen BX.
Lexus:en gick felfritt liksom en Nissan Terrano II. Båda nyköpta.
Även tre nyköpta(nästen) Renault 16 har passerat utan bekymmer, men jag skulle inte chansa på vare sig Renault, Nissan, FIAT eller någon "tysk" i dag.
Haft en Mercedes E-klass som tjänstebil under 37.500 mil och 6 till 7år. 2 topplocksrenoveringar á ungefär 35.000:- st och 2 torkarsystemrenoveringar á 8.000:- st. Båda i behov av renoveringar vid avyttrandet av E-klassen.

Mitt val i dag skulle stå mellan Honda CR-V, Mazda CX-3 eller någon Subaru. Alla med bensinmotor och manuell växellåda.
I mindre klassen Honda Jazz, Mazda 2 eller någon Suzuki - kanske Vitara(nya utan prefix).

5 Inlägg
31 juli 2020
Trådstartare
#23
SportPilot skrev:
Ford fiesta är bra bilar, går billigt och driftsäkert. Titta även på Hyundai i20 och i30 om du tittar på Kia Rio och ceed, det är nämligen exakt samma bilar, fast till ett lite lägre pris smile

Mazda cx-3 Är enligt mig en väldigt trevlig bil

Angående lexusen så är det enligt mig allt för lite bil för pengarna. Jag hade kikat vidare.

panda666 skrev:
adgus skrev:
panda666 skrev:
eftersom driftsäkerhet osv är viktigt så skulle ja först rekommendera lexus is 300h, en medium storlek sedan med el/hybrid/bensinare. Enda nackdelen är att den är fortfarande dyr, kostar runt 180k-+ och då får man en 13-14 års med runt 15.000mil. Fast oerhört driftsäker bil. Kolla annars på andra lexus, Kia kan ja rekommendera eller annars valfri toyota.

Hittade Lexus CT200h för runt 185 000:-. Rimligt, eller onödigt? https://www.blocket.se/annons/jonkoping … d/91046933

uhlin skrev:
Vad det gäller driftsäkerhet finns det ingen som slår asiaterna, Toyota, Mitsubishi, Nissan. Håll dig långt bort från franskt om du nu inte ville tillbringa mer tid på verkstad än på vägarna.

Asiaterna går ganska billigt i drivmedel om du nu inte väljer hybrid av Toyota, dvs el. Då kostar det ingen bensin de ggr du kör på el.

Är själv inget fan av elbil men det beror på vart jag bor. Men i stan kan det säkert funka med elbil.

torsen skrev:
Vill nog byta ut Mitsubishi och Nissan mot Honda, Suzuki och Mazda på "bästalistan".
Men de utbytta ligger även de ett snäpp över Europeérna i allmänhet och VAG och BMW i synnerhet.

SportPilot skrev:
En Toyota avensis är driftsäker, relativt bränslesnål och krocksäker. Dessutom så får ni fullt tillräckligt med livsutrymme.

Tack för alla tips! Toyota har jag varit inne på tidigare. Har främst kikat på Yaris, men det beror främst på att jag inte vet hur stor bil vi faktiskt behöver. Sen gillar jag att den är en hybrid, då vi som sagt troligen kommer använda bilen en hel del till och från matbutiken. Vi har ingen möjlighet att ladda bilen dock, så en renodlad elbil eller plugin-hybrid går dessvärre inte.

Har även tittat på Kia Rio och Kia Ceed. Även Ford Fiesta har jag kikat lite smått på, ingen aning om hur de är dock.

Gällande de andra märkena (Kia, Honda, Lexus, Mitsubishi, Mazda, Suzuki osv.), är det någon särskild modell att rekommendera (och inte rekommendera) där?

En jävla djungel detta... smile

Absolut rimligt, hade du den budgeten skulle ja även kolla på sedan modellen som är ännu snyggare tycker ja. Is300h, rwd. Man behöver inte ladda dessa hoppas du har tänkt på det. Dom laddar sig själva medans du kör, Det är bensinmotorn som kör hela tiden och får hjälp av elmotorn också, tror det var under 40 eller nått kunde man köra enbart me elmotorn om man vill men därefter hoppar igång bensinmotorn. Skulle säga att lexus är ganska dyra men du får mycket för pengarna, en hållbar jävel och snygg också samt man sticker ut. Inte många man ser åka runt i en is 300h medans alla andra tyskar ser man 20 varje sekund. Lexus är välbyggda, snygga och vinner hållbarhets priset varje år och har aldrig förlorat)smile

caromania skrev:
Jag instämmer med Panda här men om jag skulle vara spekulant på en CT200h skulle jag lika gärna kolla Auris/Prius eller nyare Corollan. En IS300h är nog mer en ”riktig” Lexus, och som Panda påpekar en hybrid där du bara kör, ingen sladd behövs.

Man kan välja att slå på eldrift helt under 40km/h men bilen väljer även eldrift automatiskt i flera andra lägen. Smidigt som tusan och det drar ner förbrukningen.

Jag har själv en större Lexus Gs450h och den har dragit i snitt 0.7l/mil när jag kört den sedan den köptes för snart ett år sedan. Detta i en 2 ton tung bil som har en 3.5liters sexa på 300hk som även får visa färg ibland...

torsen skrev:
Utmarks-Loke skrev:
adgus skrev:
Gällande de andra märkena (Kia, Honda, Lexus, Mitsubishi, Mazda, Suzuki osv.), är det någon särskild modell att rekommendera (och inte rekommendera) där?

Jag hade en suzuki swift förut, som jag körde i drygt tre år så jag har ganska mycket erfarenhet. De är bra bilar, trevliga att köra, snabba nog och med bra plats i framsätena, bra i baksätena för att vara en liten bil och ett hyfsat bagageutrymme. Sedan gick den sönder oftare än den bil jag kör nu, men suzuki är simpelt uppbyggda bilar som är ganska enkla att reparera.

Divergerande uppfattning om felfrekvensen på Suzuki.
Har sedan 2002 ägt 4 Suzuki, och äger sedan 5 år tillbaka en Suzuki Jimny.
På Jimnyn har endast en posljuslampa fram bytts.
På en av de tidigare kamremsatsen.
Tack vare längsställd motor gjordes det jobbet på under timman. Inte ens kylare behövde demonteras.
Har även haft Mazda 2, 3, 6 och Tribute utan nämnvärda kostnader.
Största kostnaden var en parkeringsbromsvajer á 65:- på Tribute:en(automatlåda är förklaringen).
Även nyköpta SAAB, Volvo, VW och BMW har ingått i vagnparken under åren.
Har inte rosat marknaden tillsammans med ett par nyköpta Fiat Juventus och en nyköpt Citroen BX.
Lexus:en gick felfritt liksom en Nissan Terrano II. Båda nyköpta.
Även tre nyköpta(nästen) Renault 16 har passerat utan bekymmer, men jag skulle inte chansa på vare sig Renault, Nissan, FIAT eller någon "tysk" i dag.
Haft en Mercedes E-klass som tjänstebil under 37.500 mil och 6 till 7år. 2 topplocksrenoveringar á ungefär 35.000:- st och 2 torkarsystemrenoveringar á 8.000:- st. Båda i behov av renoveringar vid avyttrandet av E-klassen.

Mitt val i dag skulle stå mellan Honda CR-V, Mazda CX-3 eller någon Subaru. Alla med bensinmotor och manuell växellåda.
I mindre klassen Honda Jazz, Mazda 2 eller någon Suzuki - kanske Vitara(nya utan prefix).

Tack för all input! smile

Lexus vore högst trevligt, men tyvärr lite för dyrt just nu. Hyundai verkar najs, men saknar autobroms som Kia har.

Av någon oförklarlig anledning har jag nu börjat rikta in mig mer och mer på Kia Rio (fråga mig inte varför… men fått för mig att det är en helt okej bil, hyfsat säker, driftsäker och billig).

Efter att ha läst några recensioner om Kia Rio har jag förstått att instegsmotorn (1,2 liter bensin på 84 hk) inte är något att hurra för dock.

När jag kollar på begagnade Kia Rio fattar jag knappt skillnaden på alla varianter som finns… Det finns launch edition, CVVT, GLS, advance plus, och motorer som jag inte ens kan hitta på Kias hemsida (1,4 exempelvis). Det här med CVVT, GLS osv., som jag inte ens fattar var det är, är det något som alla bilar egentligen har, men bara vissa säljare väljer att skriva ut?

Just launch edition verkar ju vara något som fanns bara under begränsad tid när den började säljas, och om jag inte misstar mig så liknar det ”advance plus”.

Någon som har erfarenhet av just Kia Rio och kan peka mig i rätt riktning? smile Tittar på modeller från -17 och framåt då den nya generationen kom.

Ni är förvisso flera som tipsar om både Suzuki Swift och Mazda CX-3. Hur står sig dessa mot just Kia Rio?
Senast redigerat av adgus (31 juli 2020)

6 153 Inlägg
31 juli 2020
#24
adgus skrev:
Ni är förvisso flera som tipsar om både Suzuki Swift och Mazda CX-3. Hur står sig dessa mot just Kia Rio?

På längre sikt står de sig nog mycket bra. KIA/Hyundai är inte kända som några långlivade bilar, även om de blivit lite bättre på senare tid. De funkar OK när de är nya men förfaller sedan snabbt när de börjar bli gamla.

4 261 Inlägg
31 juli 2020
#25
Fast Kian har endå 7 års garanti så kanske lika bra satsa på en sån. Skitbilliga i inköp också, win win. Rio hittar ts säkert för potatis pengar också en väldigt ny modell_^_^

6 654 Inlägg
31 juli 2020
#26
Även om de pratar högt om 7års garanti på Kia så glöm inte begränsningarna, max 15.000 mil också

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

------------

Annars är Ford Focus en mycket vettig bil, tystare och bekvämare än Fiestan (Sen att Fiestan är en av Fords bästa bilar, så kommer vi inte ifrån att den är rätt liten; jämfört med Focus)

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/91141908
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/90858043
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/91072450
https://www.blocket.se/annons/stockholm … m/91096710
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89461289

Haft en manuell 125a innan, års skatt på 360kr och snittade 0.6 i 100% stadstrafik, gjorde en vända ner till Tyskland förra året och hade en förbrukning på 0.43 L/milen.. smile
Angående garanti så är det 2år nybilsgaranti (utan miltalsbegränsning) sen är det ytterligare 3 år eller 15.000 mil.
Begränsningar där? Tja, gummilister täcks inte och batteriet har liksom de flesta tillverkare, 2 år.
Men all elektronik, inklusive kablage täcks.

Vid all Ford original/motorcraft service ingår även assistans, gäller fram till nästa servicetillfälle och har inga begränsningar angående ålder eller mätarställning (Så skulle du ha en Ford som rullar 28.000 mil och är 20 år gammal så får du ändå assistans, om olyckan är framme)
https://www.ford.se/agande/service-unde … -assistans

Bilarna jag länkade (utom den fräna ljusblå) har Sync3, vilket ger er möjlighet att koppla in telefonen via Android Auto eller Applink, så får ni navigation i bilen.
Samtliga har eluppvärmd framruta, underlättar på vintertid.

De/Dem

4 261 Inlägg
31 juli 2020
#27
xXSammy skrev:
Även om de pratar högt om 7års garanti på Kia så glöm inte begränsningarna, max 15.000 mil också

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

------------

Annars är Ford Focus en mycket vettig bil, tystare och bekvämare än Fiestan (Sen att Fiestan är en av Fords bästa bilar, så kommer vi inte ifrån att den är rätt liten; jämfört med Focus)

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/91141908
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/90858043
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/91072450
https://www.blocket.se/annons/stockholm … m/91096710
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89461289

Haft en manuell 125a innan, års skatt på 360kr och snittade 0.6 i 100% stadstrafik, gjorde en vända ner till Tyskland förra året och hade en förbrukning på 0.43 L/milen.. smile
Angående garanti så är det 2år nybilsgaranti (utan miltalsbegränsning) sen är det ytterligare 3 år eller 15.000 mil.
Begränsningar där? Tja, gummilister täcks inte och batteriet har liksom de flesta tillverkare, 2 år.
Men all elektronik, inklusive kablage täcks.

Vid all Ford original/motorcraft service ingår även assistans, gäller fram till nästa servicetillfälle och har inga begränsningar angående ålder eller mätarställning (Så skulle du ha en Ford som rullar 28.000 mil och är 20 år gammal så får du ändå assistans, om olyckan är framme)
https://www.ford.se/agande/service-unde … -assistans

Bilarna jag länkade (utom den fräna ljusblå) har Sync3, vilket ger er möjlighet att koppla in telefonen via Android Auto eller Applink, så får ni navigation i bilen.
Samtliga har eluppvärmd framruta, underlättar på vintertid.

Kia;:
Exakt hur lång är denna nybilsgaranti?
Garantin gäller 7 år från första registreringsdatum eller max 15000 mil, det som först inträffar. De första **tre** åren av garantin har obegränsad körsträcka. 1 år mer än ford där man kan köra hur mycket man vill och totalt 7 år av garanti där det är totalt 2 års mer garanti än vad ford ger. Med kia tex så följer garantin samtliga modeller 7 år/15.000mil medans ford har 5 år men olika miltal ant 10.000-15.000 beroende på modell. Visst Kia kanske inte täcker koppling ifall nån har börnat som en dåre det kanske är lite förståeligt att kopplingen inte lever 100 år men ja tror att dom kanske tar en titt ifall det är fabriksfel? hur som så är det luddigt vad exakt ford ersätter som pajar då ingenstans i hemsidan står det av vad ford täcker? står bara att man ska kontakta Åf eller dom nått sånt. Borde kanske vara lite mer öppet av vad ford täcker? Bara mina cents och är inte menat nått illa eller att förolämpa nån på nått vis.

203 Inlägg
31 juli 2020
#28
Jag håller med Sammy gällande Ford Focus, det är en trevlig bil med låg driftkostnad, bra priser på service om jag jämför med andra bilar jag haft minst 20 st sen 1990 varav 15 har köpts nya. Har haft 4 Focus, 2 dieslar en flexifuel och nu en Ecoboost 1,0 125. Har kört mellan 6 000 tusen och 15 000 mil med var och en. Har aldrig behövt fylla på någon olja mellan servicearbete. Ecoboosten 2017 är en  riktigt pigg bil för att vara 3 cylindrig på 1 liter, drar 0,54 l/mil +/- 0,1 l per mil beroende på hur och var man kör. Dessutom får den dra hyfsat mycket bromsat eller obromsat om man jämför med andra bilmärken Av nyare modell. Det går inte att jämföra en Focus från 00-10 med en som är 1-4 år gammal enligt min mening. Lycka till med ditt val.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
31 juli 2020
#29
Håller med om att fordarna är mycket trevliga och man får mycket bil för pengarna. En focus är ett väldigt bra alternativ


5 Inlägg
31 juli 2020
Trådstartare
#30
Utmarks-Loke skrev:
adgus skrev:
Ni är förvisso flera som tipsar om både Suzuki Swift och Mazda CX-3. Hur står sig dessa mot just Kia Rio?

På längre sikt står de sig nog mycket bra. KIA/Hyundai är inte kända som några långlivade bilar, även om de blivit lite bättre på senare tid. De funkar OK när de är nya men förfaller sedan snabbt när de börjar bli gamla.

Vad menar du med att de förfaller snabbt när de börjar bli gamla? Jag har fått för mig att de håller tämligen hög kvalitet och inte går sönder särskilt ofta?

xXSammy skrev:
Även om de pratar högt om 7års garanti på Kia så glöm inte begränsningarna, max 15.000 mil också

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

------------

Annars är Ford Focus en mycket vettig bil, tystare och bekvämare än Fiestan (Sen att Fiestan är en av Fords bästa bilar, så kommer vi inte ifrån att den är rätt liten; jämfört med Focus)

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/91141908
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/90858043
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/91072450
https://www.blocket.se/annons/stockholm … m/91096710
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89461289

Haft en manuell 125a innan, års skatt på 360kr och snittade 0.6 i 100% stadstrafik, gjorde en vända ner till Tyskland förra året och hade en förbrukning på 0.43 L/milen.. smile
Angående garanti så är det 2år nybilsgaranti (utan miltalsbegränsning) sen är det ytterligare 3 år eller 15.000 mil.
Begränsningar där? Tja, gummilister täcks inte och batteriet har liksom de flesta tillverkare, 2 år.
Men all elektronik, inklusive kablage täcks.

Vid all Ford original/motorcraft service ingår även assistans, gäller fram till nästa servicetillfälle och har inga begränsningar angående ålder eller mätarställning (Så skulle du ha en Ford som rullar 28.000 mil och är 20 år gammal så får du ändå assistans, om olyckan är framme)
https://www.ford.se/agande/service-unde … -assistans

Bilarna jag länkade (utom den fräna ljusblå) har Sync3, vilket ger er möjlighet att koppla in telefonen via Android Auto eller Applink, så får ni navigation i bilen.
Samtliga har eluppvärmd framruta, underlättar på vintertid.

Niknar skrev:
Jag håller med Sammy gällande Ford Focus, det är en trevlig bil med låg driftkostnad, bra priser på service om jag jämför med andra bilar jag haft minst 20 st sen 1990 varav 15 har köpts nya. Har haft 4 Focus, 2 dieslar en flexifuel och nu en Ecoboost 1,0 125. Har kört mellan 6 000 tusen och 15 000 mil med var och en. Har aldrig behövt fylla på någon olja mellan servicearbete. Ecoboosten 2017 är en  riktigt pigg bil för att vara 3 cylindrig på 1 liter, drar 0,54 l/mil +/- 0,1 l per mil beroende på hur och var man kör. Dessutom får den dra hyfsat mycket bromsat eller obromsat om man jämför med andra bilmärken Av nyare modell. Det går inte att jämföra en Focus från 00-10 med en som är 1-4 år gammal enligt min mening. Lycka till med ditt val.

SportPilot skrev:
Håller med om att fordarna är mycket trevliga och man får mycket bil för pengarna. En focus är ett väldigt bra alternativ

Gaaah, en till modell att kolla på! big_smile Haha, men jag uppskattar hjälpen väldigt mycket - kan verkligen 0 om bilar (är på nivån "däcksparkare"...). Focus hade jag inte ens på radarn. Hur står sig Ford (och Focus/Fiesta) gentemot asiaterna gällande driftsäkerhet och -kostnad (och övriga krav/önskemål)?

Efter att ha funderat lite till är nog det här vad vi söker (blir lite upprepning från mitt första inlägg):
* En bil i B- eller C-klass (typ Golfklass antar jag?). Ingen kombi är aktuell, det är för stort för oss just nu.
* EURO NCAP 5.
* EURO 6.
* Driftsäker.
* Hyfsat billig att äga (inkl. kostnader för service) och köra.
* Motor som gör att man inte bara kan köra om i nedförsbackar (har hänt med billiga hyrbilar...) utan att för den delen vara ett törstigt monster.
* Hyfsad infotainment + högtalare.
* Pris upp till 150 000:-.
* Cirka 3-4 år gammal och upp till 5000-6000 mil för att slippa det största värdetappet men ändå få en hyfsat ny bil.

Bilarna/modellerna det står mellan just nu är väl de nedan (utan någon särskild ordning), men jag har säkert missat någon:
* Kia Rio (senaste generationen)
* Kia Ceed (senaste generationen)
* Honda Jazz
* Honda Civic
* Mazda CX-3 (ej NCAP 5 dock, och verkar tämligen törstig med höga utsläpp)
* Toyota Yaris (hybrid)
* Toyota Auris (ev. hybrid?)
* Suzuki Swift (ej NCAP 5 dock)
* Ford Fiesta
* Ford Focus

Problemet nu blir att dels välja bilmärke/modell, och när jag väl gjort det behöver jag även veta vilken motor och andra tillvalspaket jag bör ha. Hur fan ska man komma fram till vad man vill ha egentligen? smile

Trevlig helg på er!
Senast redigerat av adgus (31 juli 2020)

6 153 Inlägg
31 juli 2020
#31
adgus skrev:
Vad menar du med att de förfaller snabbt när de börjar bli gamla? Jag har fått för mig att de håller tämligen hög kvalitet och inte går sönder särskilt ofta?

Det är vad jag hört från många som hör KIA/Hyundai, speciellt i USA. De funkar ganska bra när de är nya, men de håller inte i längden. Och kollar man på deras bilar som såldes för 10-20 år sedan så är det inte mycket att ha längre.

7 491 Inlägg
1 augusti 2020
#32
Är det inte lite "Borgward Isabella"*) över Hyundai/Kia.
Många nybilsköpare, och då menar jag de som köper sin första bil, tjusas av designen och de långa garantierna - på papperet!
Även äldre, framför allt damer, utan minsta intresse/kunskap om bilar, verkar köpa Hyundai/Kia.
Således är Huyndai/Kia "äldre kärringars" favorit bil.
De "som kan" bilar genomskådar försäljningsargumenten.
En Huyndai/Kia som är äldre än 3 år skulle JAG passa mig starkt från att köpa.
Men som ny - och behålla 2 - 3 år - är jag inte fullt lika betänksam.
Deras elbilar har fått goda betyg i motortidningstester/-jämförelser.

*) = Hon dansade en sommar!

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 augusti 2020
#33
torsen skrev:
Är det inte lite "Borgward Isabella"*) över Hyundai/Kia.
Många nybilsköpare, och då menar jag de som köper sin första bil, tjusas av designen och de långa garantierna - på papperet!
Även äldre, framför allt damer, utan minsta intresse/kunskap om bilar, verkar köpa Hyundai/Kia.
Således är Huyndai/Kia "äldre kärringars" favorit bil.
De "som kan" bilar genomskådar försäljningsargumenten.
En Huyndai/Kia som är äldre än 3 år skulle JAG passa mig starkt från att köpa.
Men som ny - och behålla 2 - 3 år - är jag inte fullt lika betänksam.
Deras elbilar har fått goda betyg i motortidningstester/-jämförelser.

*) = Hon dansade en sommar!

Jag tror - observerar tror - att Kia/Hyundai bygger helt andra bilar idag än för bara 10 år sedan. Personligen skulle jag aldrig köpa en 10år gammal korean men att köpa en ny idag och behålla i 10år vore en annan femma. Min bild av +10år gamla koreaner är att de baseras på 20-30år gamla japs. Inte fy skam, men gammal teknik som kanske är något underdimensionerad.

Med det sagt så kommer jag inte köpa en så ordinär bil. Samma sak gäller Volvo, Audi, BMW etc. Ordinära bilar som alla och deras moster kör. Tråkigt, grått, radhus, tubsockor och mellanmjölk. Och eftersom det missuppfattas så pratar jag inte om prislappen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 149 Inlägg
1 augusti 2020
#34
KIA/Hyundai är bra bilar idag och ska inte jämföras med bilar som är 10-15 år gamla. Men ljudnivån är hög. I synnerhet i Ceed. Toyotan är bättre där.

Trots att det är samma bilar så verkar Hyundai ha en något högre felfrekvens. I alla fall när det kommer till nya bilar. Vad detta beror på vet jag inte - systemen är ju identiska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
1 augusti 2020
#35
Min korean ( hyundai) är nu 11 år gammal och har snart rullat 19 000 mil utan några större bekymmer. Servar den dock regelbundet, byter olja vid 1000 mil ca


Forummoderator
18 149 Inlägg
1 augusti 2020
#36
SportPilot skrev:
Min korean ( hyundai) är nu 11 år gammal och har snart rullat 19 000 mil utan några större bekymmer. Servar den dock regelbundet, byter olja vid 1000 mil ca

De är en smula törstiga med tanke på storleken, är din det med?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
1 augusti 2020
#37
Med tanke på storleken så ja absolut, snittar mellan 0,6-0,7 beroende på vart jag kört


6 654 Inlägg
1 augusti 2020
#38
panda666 skrev:
text.

När Ford började med sin förlänga garanti så var den upp till 10.000 mil, senare blev det 15.000 mil
Anledningen att jag gärna river lite i KIA's garanti är för det är deras säljsnack.
Ford (I min syn) är mera för att presentera hur många bilmodeller de har, lyfter fram funktionen av bilen mer. Däremot vill de nämna om assistansen gällande service, att du ska känna dig trygg oavsett årsmodell och mätarställning på bilen; om oturen är framme.

Första du tänker på när en säger Kia? 7 års garanti.
Fast de gäller då inte allt.. Men de ska pratas högt om 7års garantin, som en säkerhet för hur bilarna håller.

Sen vet jag inte hur Kia är nu, men när jag jobbade med dem (2010-2012) så försvann hela garantin om en service inte utfördes i tid hos auktoriserad Kia verkstad (Vilket de blev tjafs om senare, men oavsett (då) så försvann garantin helt.

Om du inte servar en Ford så täcker fortfarande garantin det som inte anses vara en servicepunkt.
Alltså om du köper en Ford, servar den själv eller inte alls under garantiperioden och stereon går sönder, så ersätter Ford den.

Till TS, är du osäker mellan flera märken bör du/ni provköra vad som känns bäst. På detta forum tycker majoriteten att VAG är vansinne och ekonomiskt självmord att köpa och Asiatiska bilar är en religiös felfri gåva som aldrig går sönder.

Jag kan bara tala gott om Ford då jag ändå jobbat inom märket i 10år

De/Dem

4 261 Inlägg
1 augusti 2020
#39
xXSammy skrev:
panda666 skrev:
text.

När Ford började med sin förlänga garanti så var den upp till 10.000 mil, senare blev det 15.000 mil
Anledningen att jag gärna river lite i KIA's garanti är för det är deras säljsnack.
Ford (I min syn) är mera för att presentera hur många bilmodeller de har, lyfter fram funktionen av bilen mer. Däremot vill de nämna om assistansen gällande service, att du ska känna dig trygg oavsett årsmodell och mätarställning på bilen; om oturen är framme.

Första du tänker på när en säger Kia? 7 års garanti.
Fast de gäller då inte allt.. Men de ska pratas högt om 7års garantin, som en säkerhet för hur bilarna håller.

Sen vet jag inte hur Kia är nu, men när jag jobbade med dem (2010-2012) så försvann hela garantin om en service inte utfördes i tid hos auktoriserad Kia verkstad (Vilket de blev tjafs om senare, men oavsett (då) så försvann garantin helt.

Om du inte servar en Ford så täcker fortfarande garantin det som inte anses vara en servicepunkt.
Alltså om du köper en Ford, servar den själv eller inte alls under garantiperioden och stereon går sönder, så ersätter Ford den.

Till TS, är du osäker mellan flera märken bör du/ni provköra vad som känns bäst. På detta forum tycker majoriteten att VAG är vansinne och ekonomiskt självmord att köpa och Asiatiska bilar är en religiös felfri gåva som aldrig går sönder.

Jag kan bara tala gott om Ford då jag ändå jobbat inom märket i 10år

Men Kia har garanti på samtliga bilar, enligt mina kollegor på jobbet som vissa av dom har kia så har det aldrig varit tjafs under garanti tiden, däck, elektronik osv osv allmänt när dom har behövt hjälp så har dom fått det. Du har fortfarande inte svarat över vad fords garanti täcker? absolut servar du alltså inte din ford under garanti tiden och din stereo pajar så fixar dom det men vad hjälper det ifall du inte servar men dom byter inte din motor? förstår du lite hur ja tänker? Det är klart att kias garanti täcker inte allt men detsamma gäller nog dom flesta märken inkl ford. Tror inte kias eller fords garanti är perfekt men kias har iaf längre garanti tid och glöm inte att den gäller på samtliga av deras bilar. Inget av detta menas som en förolämpning eller hat eller nått mot nån, bara mina personliga åsikter som bör inte tas på blodigt allvar;)

7 491 Inlägg
1 augusti 2020
#40
Även jag kan tala gott om Ford.
När Focusen kom 1998 köpte jag, hustrun och en son var sin Focus Hgv.
Sonen och jag bytte bort Fordarna efter några år.(jag mot ny Terrano II och sonen mot ny Mondeo)
Hustrun körde sin i 5 år och 16.000 mil.
På hennes bil slocknade en blinkerslampa fram.
Gick inte att byta.
Torx-skruvarna var av plast som splittrades när de såg en skruvmejsel.
Verkstaden gjorde jobbet gratis och beklagade och sa att vi inte var ensamma om att plastskruvarna sprack.
De ersattes av metallskruvar.

Hustruns bil rullar på hemorten, så jag ser den ibland.
Den nu 22 år gamla bilen har rostat något fruktansvärt.
Beror nog mest på nuvarande ägaren.
Bilen är alltid lerig när jag ser den.
Förmodligen bor ägaren ute på vischan med ej belagda vägar.


Sök