19 september 2020
Trådstartare
Tack för hjälpen allihopa.
Det visade sig att verkstaden (som gått i kk sedan dess) som bytte mina bromsskivor och -belägg för 1,5 år sedan begått ett flertal fel.
För det första var hylsan för att få loss låsbultarna försvunnen vilket ställde till det rejält (bilen hade körförbud och stod 10 mil från närmaste ÅF) så vi gjorde en minimal service genom att svetsa på en mutter för att få loss det hjul (singular) som kärvade. Vi vet därför inte riktigt hur det ser ut på andra sidan, utan gissar/antar.
1. Det primära problemet var att, vid bromsning, försköts oket lite och hamnade snett, vilket medförde att bromsen inte släppte.
2. Sedan verkar verkstaden (men vi har inte fått loss andra hjulet och kunnat kolla) ha monterat två belägg avsedda för insidan på ena sidan och två belägg avsedda för utsidan på andra sidan.
(1) har också medfört att mina nya (mindre än 500 mil) bromsbelägg har slitits väldigt snett men vi slipade ner dem i en svarv. Tyvärr får de väl onödigt kort livstid pga detta.
Slutligen råkade vi ha en extra bromsslang så vi bytte även den. Oklart om det behövdes.
Bilen är i alla fall en 2011 som gått 5000 mil, bara på sommaren. Ska man verkligen behöva byta bromsslang så tidigt?