4261
Sök

Ventilflyt?

22 Inlägg
26 augusti 2020
Trådstartare
#1
Tjena, är det någon som kan förklara för mig vad ventilflyt är för något. När uppstår det?


1 701 Inlägg
26 augusti 2020
#2
Hmm, antar att det e´samma som ventilsläpp...det vill säga att fjädrarna hinner inte med att stänga ventilen pga. högt varvtal.. - men nu gissar ja.

mvh/husse

5 686 Inlägg
27 augusti 2020
#3
Valve float antar jag TS direkr översatt till ventilflyt.
Vanligt övrsätts det till ventilsläpp men har säkert ytterligare benämningar.

Detta uppstår när ventilfjädrarna inte hinner stänga ventilerna pga väldigt höga motorvarv.

Dvs ventilerna följer inte kamprofilen längre, kammen snurrar men ventilerna hänger kvar i öppet läge.

Detta är varför många sätter hårdare ventilfjädrar vid trimning då en kraftigare fjäder orkar dra upp ventilen snabbare och går då varva motorn mer innan ventilsläpp uppstår.

Ducati löste detta problem genom att skippa fjädrar och låta kamaxeln dra upp ventilen istället.
Desmodromic kallar Ducati det.
Senast redigerat av simlar (27 augusti 2020)


* Voff voff *
10 593 Inlägg
27 augusti 2020
#4
Ventilflyt är det ord jag också fått lära mig... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

22 Inlägg
27 augusti 2020
Trådstartare
#5
yes då vet jag, tack för bra svar!


7 441 Inlägg
27 augusti 2020
#6
simlar skrev:
Valve float antar jag TS direkr översatt till ventilflyt.
Vanligt övrsätts det till ventilsläpp men har säkert ytterligare benämningar.

Detta uppstår när ventilfjädrarna inte hinner stänga ventilerna pga väldigt höga motorvarv.

Dvs ventilerna följer inte kamprofilen längre, kammen snurrar men ventilerna hänger kvar i öppet läge.

Detta är varför många sätter hårdare ventilfjädrar vid trimning då en kraftigare fjäder orkar dra upp ventilen snabbare och går då varva motorn mer innan ventilsläpp uppstår.

Ducati löste detta problem genom att skippa fjädrar och låta kamaxeln dra upp ventilen istället.
Desmodromic kallar Ducati det
.

Till råga på allt på en 500cc V8.
En av dem som körde var Fergus Anderson.
3 förare sammanlagt körde mästerverket.
Alla körde ihjäl sig.
Fergus var den som levde längst.

291 Inlägg
27 augusti 2020
#7
simlar skrev:
Valve float antar jag TS direkr översatt till ventilflyt.
Vanligt övrsätts det till ventilsläpp men har säkert ytterligare benämningar.

Detta uppstår när ventilfjädrarna inte hinner stänga ventilerna pga väldigt höga motorvarv.

Dvs ventilerna följer inte kamprofilen längre, kammen snurrar men ventilerna hänger kvar i öppet läge.

Detta är varför många sätter hårdare ventilfjädrar vid trimning då en kraftigare fjäder orkar dra upp ventilen snabbare och går då varva motorn mer innan ventilsläpp uppstår.

Ducati löste detta problem genom att skippa fjädrar och låta kamaxeln dra upp ventilen istället.
Desmodromic kallar Ducati det.

värt att nämna är att desmodromic systemet inte är HELT fjäderfritt. det har en lättare fjäder som kontrollerar ventilen när den växlar mellan loben som öppnar ventilen och stänger ventilen (man måste ha lite spel mellan loberna annars funkar inte systemet både när motorn är kall och varm), men fjädern sköter inte jobbet med att återsluta ventilen. väldigt sexig lösning, vill minnas att ducati även kör detta i sin motoGP hojar.


Sök