jompa_00 skrev:
Okej, detta kommer bli en lång beskrivning till hur läget ser ut och hur jag ska felsöka varför mina basar inte spelar. Jag uppskattar all hjälp jag kan få.
För ca 1 månad sedan bytte jag alla högtalarna i dörrarna på en volvo s60 från 2006. Det sitter just nu Hertz 165,3or kitsystem i framdörrarna och samma högtalare fast koaxialer i bakdörrarna. Allt detta drivs av ett 4-kanals steg som leverar 500w.
Jag föredrar mer lyrik i min musik och tänkte att dessa skulle göra susen - och jag är nöjd, men jag önskade ändå lite mer/tyngre bas.
Därför har jag införskaffat mig en baslåda.
Baslådan är en GAS 212 som är 2st 12" basar som drivs av ett monoblock på 1000w.
Jag har kopplat på följande sätt:
12v+ från batteriet till steget (med säkring)
jord i karossen (sitter på samma ställe som Hertz steget får jord - alltså en säker jord punkt. har slipat bort färg osv..
remote är byglad från Hertz steget (alltså 4 kanals steget) till GAS steget. (för å slippa dra kabel ända fram till stereon igen)
Plus och minus på steget går ut till varsitt element (alltså har höger bas 1 plus och minus och likaså vänster bas). (det är 2 plus och 2 minus plintar på steget)
slutligen en RCA kabel från stereon till GAS steget.
Nu till dilemmat...
Steget startar genom remote kabeln och lyser grönt - men basarna spelar inte. Det stängs av och på med tändning och har aldrig gått in i safe mode eller liknande.
Stereon i bilen är en 2-din från pioneer.
modellen kallas:
mvh S-620bt
Den har 3 lågnivåutgångar: F,R,SW (front, rear, subwoofer)
Jag har kollat följande:
alla kablar från batteriet till förstärkaren. det är ok.
kablar mellan steg och baslåda. är en typ av klämmkoppling så kan inte bli fel där heller. ok!
Alltså det enda möjliga felet som återstod att kolla var signalen mellan stereon och steget.
Eftersom RCA kabeln är ny är risken väldigt liten att det är glapp så det kunde jag också nästan utesluta. Det enda som kvarstod att kolla då var stereons inställningar.
Subwoofer är aktiverat (är alltså den ingången som RCA kabeln sitter i). Jag har även delat vilka frekvenser basen ska spela i både på steget och i stereon. (samma inställt).
Får ändå inget ljud.
Sedan provade jag att byta ut RCA kabeln som går från stereon till steget och ersätta den med en RCA till AUX kabel. på detta sättet kunde jag koppla in telefon för att se om basarna ens fungerade.
Den metoden fungerar - alltså när jag ersätter stereon med telefonen istället. Visserligen spelar basarna ingen musik men jag kan lätt urskilja att dom funkar.
Med andra ord är inte inkopplingen mellan teg å baslåda något fel på. basarna fungerar men vill inte spela med hjälp av stereons RCA kabel.
Jag har provat byta ingång bak på stereon. alltså dragit ur RCA till bakdörrarna (R) och kopplat in subbens RCA där istället. Det fungerar inte heller även om den RCA utgången används hela tiden annars till dörrhögtalarna...
Jag har provat trycka på och av på alla inställningar vad gäller ljud i stereon utan resultat.
Jag har till och med ersatt den nya RCA kabeln till steget med ytterligare en ny kabel och det fungerar inte heller. Varken i SW utgången eller i R utgången...
Jag börjar bli riktigt less på detta å uppskattar all hjälp jag kan få. Finns det någon som har ett tips på hur jag ska gå vidare vore det hyggligt. Någon inom sthlm området som är proffs på ljud får, om den har tid över, gärna hjälpa mig med felsökning på plats om så är lättare.
mvh johan