För det första så betyder "diffa" differentiera/särskilja.
Motsatsen till att integrera!
Menar du motsatsen så heter det att spärra eller bromsa differentialen(diffspärr/ -broms på prosa).
Men du är inte ensam om att inte kunna skilja på differentiera och integrera.
Bara så du vet.
Det blir synnerligen svårt att svänga med differentialspärr i ingrepp på styrande axel kan jag intyga.
Dels har jag ägt några bilar med differentialspärr i framaxeln.
Mercedes Geländewagen, Mitsubishi Pajero samt eftermonterat i Jeep TJ.
I tidernas begynnelse ägde jag en Austin 850 "Mini Seven" 1958.
På den skar de små differentialdreven på "krysset" så att de låstes fast.
Blev som en "diffspärr".
Mycket svårt att styra.
Orsaken till skärningen var att "krysset" saknade de spiralformade frästa oljespåren.
En fabriksgarantiskada som BMC till en början vägrade stå för.
Med hjälp av "M":s advokat och hot om rättegång fick jag felet åtgärdat(och lite till).
Tycker inte du ska "AGA-diffa".
Montera hellre en automatisk spärr, diffbroms(av lamell/- slungtyp) eller torsen.
Visst, det är billigare att svetsa, men jag har hört om dem som fått andra problem.
Drivaxelbrott t ex.
Inte på is eller i lera utan på asfalt.