3774
Sök

Diffa en golf/ seat låda

16 Inlägg
7 december 2020
Trådstartare
#1
Någon som vet hur man delar denna låda utan att allt rasar ut.
Skall svetsa diffen tänkte jag till en banbil?
Tacksam utförlig anvisning av någon som kan.
Rolle

2 336 Inlägg
7 december 2020
#2
Svetsa diffen på en framhjulsdriven bil? Eller har jag fattat fel? tongue mig veterligen går det inte att svänga då men jag kan ha fel? (Eller vara för svag)

Sorry för ot


2 451 Inlägg
8 december 2020
#3
Xebers76 skrev:
Svetsa diffen på en framhjulsdriven bil? Eller har jag fattat fel? tongue mig veterligen går det inte att svänga då men jag kan ha fel? (Eller vara för svag)

Sorry för ot

Låst diff till framaxeln är inget man vill ha till vardaglig körning... Det går givetvis fortfarande att svänga, men ena hjulet kommer ju hasa efter och ge en allt annat än trevlig körupplevelse.
Inte så stor skillnad rent tekniskt mot svetsad diff på bakhjulsdrivna bilar, det märks bara 10 gånger mer på framkraffsare. Och man lär hålla emot ratten rätt duktigt också...

Till bana kan det väl kanske fungera, men det beror ju på banan... Är det en enkel oval bana så fungerar det nästan garanterat, är det en mer komplicerad bana med skarpa svängar så.... nja, det är nog ingen hit.


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
8 december 2020
#4
Håller med. Antingen en ordentlig diff eller låt det vara öppet. Det blir SJUKT tungt o köra bana med svetsdiff på framhjulsdrift, iaf om det ska köras mer än bara några varv.

En av våra tävlingsbilar har en quaife diff, när servot gick sönder på den så bröts killarna som körde den ner totalt. Inte roligt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 332 Inlägg
8 december 2020
#5
Beror nog på vad det är för underlag man kör på också.
Hade själv en folkrace-saab 99 med svetsad diff för maaassssor av år sedan att lattja med efter grusvägar här i skogen.
Det gick allt bra, men det var på vintern och med lite slitna smala folkracedäck.
Asfaltbana, breda däck eller hårt packat grus. Då blir det nog fan inte kul alls på framhjulsdriven.

5 732 Inlägg
8 december 2020
#6
Vet inte vad för årsmodell eller låda det rör sig om men oftast skruvar man loss framsidan, dvs sprängkåpan så ligger alla drevstockar och diff kvar i växellådshuset.


7 486 Inlägg
8 december 2020
#7
För det första så betyder "diffa" differentiera/särskilja.
Motsatsen till att integrera!
Menar du motsatsen så heter det att spärra eller bromsa differentialen(diffspärr/ -broms på prosa).
Men du är inte ensam om att inte kunna skilja på differentiera och integrera.
Bara så du vet.

Det blir synnerligen svårt att svänga med differentialspärr i ingrepp på styrande axel kan jag intyga.

Dels har jag ägt några bilar med differentialspärr i framaxeln.
Mercedes Geländewagen, Mitsubishi Pajero samt eftermonterat i Jeep TJ.

I tidernas begynnelse ägde jag en Austin 850 "Mini Seven" 1958.
På den skar de små differentialdreven på "krysset" så att de låstes fast.
Blev som en "diffspärr".
Mycket svårt att styra.
Orsaken till skärningen var att "krysset" saknade de spiralformade frästa oljespåren.
En fabriksgarantiskada som BMC till en början vägrade stå för.
Med hjälp av "M":s advokat och hot om rättegång fick jag felet åtgärdat(och lite till).

Tycker inte du ska "AGA-diffa".
Montera hellre en automatisk spärr, diffbroms(av lamell/- slungtyp) eller torsen.

Visst, det är billigare att svetsa, men jag har hört om dem som fått andra problem.
Drivaxelbrott t ex.
Inte på is eller i lera utan på asfalt.

16 Inlägg
9 december 2020
Trådstartare
#8
Nu skrev jag till en banbil Golf ej gatbil.
Och hur man öppnade lådan utan att allt ev. ramla ut.Jag vet var jag skall svetsa,men jag tycker att det är lite plats plats för ett kronhjul mellan ingående axlar.
Tänker man man en längsgående låda så har den betydligt mer plats för kronhjul och pinjong elle vad det nu heter.Så,hur delar man lådan lättats?

3 122 Inlägg
9 december 2020
#9
slmrjoha skrev:
Nu skrev jag till en banbil Golf ej gatbil.
Och hur man öppnade lådan utan att allt ev. ramla ut.Jag vet var jag skall svetsa,men jag tycker att det är lite plats plats för ett kronhjul mellan ingående axlar.
Tänker man man en längsgående låda så har den betydligt mer plats för kronhjul och pinjong elle vad det nu heter.Så,hur delar man lådan lättats?

I all välmening: Banbil? Svetsdiff på framhjulen är jäkligt dåligt på en banbil, du kommer inte ha en sportmössa mot de andra vagnarna.
Sätt i en Quaife diff tex så kommer du kunna köra snabbare än orginal istället för saktare.
Senast redigerat av viccoA (9 december 2020)


1 141 Inlägg
9 december 2020
#10
Ska man köra på folkracebana så duger svetsdiff utmärkt, även på framhjulsdrivna bilar. Visst det hugger i ratten endel vid skarpa svängar på asfalt men det är lindrigt jämfört med resten som bilen kan få utstå under ett race lol
Jag vågar påstå att majoriteten av de framhjulsdrivna bilarna som går i folkrace är svetsdiffade så "att man inte har en chans på bana" stämmer inte riktigt tongue


4 489 Inlägg
9 december 2020
#11
Nu var väl frågan om hur han delar lådan!

16 Inlägg
9 december 2020
Trådstartare
#12
Precis,hur delar man lådan som sagt.
Golf gti -99


Sök