2797
Sök

Golf TSI 2007 vill inte starta

Golf V -2007
1 Inlägg
9 december 2020
Trådstartare
#1
Jag böt till vinter däck i fredags.
Körde hem och dagen efter startade inte min Golf?
Vid start försök så  fungerade allt som vanligt, men motorn vile inte starta.
Efter ett antal strat försök så hämtade jag mitt Fluke.
Fick ca 12,8 V men när jag startade föll spänningen till ca 9.3 volt.
"kan bero på att bilen knappt använts dom senaste 3 veckorna.
Och pga alla mina start försök laddade ur batteriet"
Provade starta med kablar från annan bil utan framgång.
Köpte nytt batteri men fel kvarstår.
Provade bogsera igång bilen utan framgång.
Inga felkoder indikerar.
Tacksam för tips.

* Voff voff *
10 702 Inlägg
9 december 2020
#2
TompaGolfV skrev:
Jag böt till vinter däck i fredags.
Körde hem och dagen efter startade inte min Golf?
Vid start försök så  fungerade allt som vanligt, men motorn vile inte starta.
Efter ett antal strat försök så hämtade jag mitt Fluke.
Fick ca 12,8 V men när jag startade föll spänningen till ca 9.3 volt.
"kan bero på att bilen knappt använts dom senaste 3 veckorna.
Och pga alla mina start försök laddade ur batteriet"
Provade starta med kablar från annan bil utan framgång.
Köpte nytt batteri men fel kvarstår.
Provade bogsera igång bilen utan framgång.
Inga felkoder indikerar.
Tacksam för tips.

Går startmotorn runt? Om ja, har du provat med reservnyckeln?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

56 Inlägg
9 december 2020
#3
Hej

går startmotorn igång ?
Startar den och dör efter 1-2 sek eller snurrar bara startmotorn runt och startar inte alls ?
Lyser något speciellt på instrument brädan ?

31 Inlägg
17 december 2020
#4
Köpte en 06 tsi med samma  fenomen,han hade bytt till vinterdäck och sen starta den inte mer.
Hade växel i när han släppte ner och rulla lite bak så var det kört,kedjan hoppade och en massa ventiler krokiga.
Mitt tipps ta kompprov först så får du svar på mycket.

* Voff voff *
10 702 Inlägg
17 december 2020
#5
26ht skrev:
Köpte en 06 tsi med samma  fenomen,han hade bytt till vinterdäck och sen starta den inte mer.
Hade växel i när han släppte ner och rulla lite bak så var det kört,kedjan hoppade och en massa ventiler krokiga.
Mitt tipps ta kompprov först så får du svar på mycket.

Är dom (TSI) så känsliga för detta över lag eller beror detta på att något redan var slitet? neutral
Senast redigerat av Brådhis (17 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 141 Inlägg
17 december 2020
#6
En bekant råkade ut för något liknande med sin golf tsi -06 neutral
Det verkar som att kedjespännaren slackar av när motorn dras baklänges, och då kan kedjan kugga över...
Senast redigerat av Steff240 (17 december 2020)


* Voff voff *
10 702 Inlägg
17 december 2020
#7
Steff240 skrev:
En bekant råkade ut för något liknande med neutral
Det verkar som att kedjespännaren slackar av när motorn dras baklänges, och då kan kedjan kugga över...

Spännande! Det går alltså att förstöra motorn genom att parkera på 1:an i uppförsbacke (ja, eller backen i nedförsbacke då)? neutral

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 158 Inlägg
17 december 2020
#8
Kedjan ta stryk när man servar med Longlifekonceptet  och kuggar över tillslut

Oljebyterservice max 15.000km     olja 5W-40

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 127 Inlägg
17 december 2020
#9
Borde inte det höras om man försöker starta bilen? Dålig komp / konstiga ljud...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 141 Inlägg
17 december 2020
#10
Brådhis skrev:
Steff240 skrev:
En bekant råkade ut för något liknande med neutral
Det verkar som att kedjespännaren slackar av när motorn dras baklänges, och då kan kedjan kugga över...

Spännande! Det går alltså att förstöra motorn genom att parkera på 1:an i uppförsbacke (ja, eller backen i nedförsbacke då)? neutral

En annan bekant, som hade en 1.4 tsfi roll råkade ut för just detta... Visserligen inte riktigt samma motor men principen är ju likadan hmm


* Voff voff *
10 702 Inlägg
17 december 2020
#11
spillolja skrev:
Kedjan ta stryk när man servar med Longlifekonceptet  och kuggar över tillslut

Oljebyterservice max 15.000km     olja 5W-40

Men nu handlade det om ifall överkuggning kunde ske pga kedjespännarens utformning enbart genom att motorn snurras åt fel håll.

5W/40 är bara halva sanningen. Viktigt är att kolla klassningen. Men det hör inte riktigt hit just nu...
Senast redigerat av Brådhis (17 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 141 Inlägg
17 december 2020
#12
Om jag inte minns fel så behöver kedjespännaren motorns oljetryck för att fungera. Det sitter även en fjäder i spännaren, förmodligen för att kedjan ska hållas spänd i startögonblicket men den verkar vara för klen för att hålla emot om motorn dras baklänges.

Dom 2 bilar jag tidigare nämnt fick jag äran att reparera och efter att jag förhört ägarna lite om hur haveriet skedde kom jag fram till att det måste bero på att motorn dragits baklänges.

Jag är varken forskare eller ingenjör så jag kanske har fel i detta, men jag tycker det är ett väldigt märkligt sammanträffande att 2 såna här haveri skulle hända vid just de tillfällena.

Vi kan nog hursomhelst enas om att För långa serviceintervaller och/eller fel olja knappast gör det bättre roll
Senast redigerat av Steff240 (17 december 2020)


4 158 Inlägg
17 december 2020
#13
Brådhis skrev:
spillolja skrev:
Kedjan ta stryk när man servar med Longlifekonceptet  och kuggar över tillslut

Oljebyterservice max 15.000km     olja 5W-40

Men nu handlade det om ifall överkuggning kunde ske pga kedjespännarens utformning enbart genom att motorn snurras åt fel håll.

5W/40 är bara halva sanningen. Viktigt är att kolla klassningen. Men det hör inte riktigt hit just nu...

Orsaken till överkuggningar är inte stäckaren, det är kedjan som blivit förstörd pga. bristande smörjning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

* Voff voff *
10 702 Inlägg
17 december 2020
#14
spillolja skrev:
Brådhis skrev:
spillolja skrev:
Kedjan ta stryk när man servar med Longlifekonceptet  och kuggar över tillslut

Oljebyterservice max 15.000km     olja 5W-40

Men nu handlade det om ifall överkuggning kunde ske pga kedjespännarens utformning enbart genom att motorn snurras åt fel håll.

5W/40 är bara halva sanningen. Viktigt är att kolla klassningen. Men det hör inte riktigt hit just nu...

Orsaken till överkuggningar är inte stäckaren, det är kedjan som blivit förstörd pga. bristande smörjning

Läs Steff240´s inlägg här ovanför. Jag har svårt att tro att oljan blir dålig för att bilen rullar baklänges ett par decimeter...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök