Jag böt till vinter däck i fredags. Körde hem och dagen efter startade inte min Golf? Vid start försök så fungerade allt som vanligt, men motorn vile inte starta. Efter ett antal strat försök så hämtade jag mitt Fluke. Fick ca 12,8 V men när jag startade föll spänningen till ca 9.3 volt. "kan bero på att bilen knappt använts dom senaste 3 veckorna. Och pga alla mina start försök laddade ur batteriet" Provade starta med kablar från annan bil utan framgång. Köpte nytt batteri men fel kvarstår. Provade bogsera igång bilen utan framgång. Inga felkoder indikerar. Tacksam för tips.
Jag böt till vinter däck i fredags. Körde hem och dagen efter startade inte min Golf? Vid start försök så fungerade allt som vanligt, men motorn vile inte starta. Efter ett antal strat försök så hämtade jag mitt Fluke. Fick ca 12,8 V men när jag startade föll spänningen till ca 9.3 volt. "kan bero på att bilen knappt använts dom senaste 3 veckorna. Och pga alla mina start försök laddade ur batteriet" Provade starta med kablar från annan bil utan framgång. Köpte nytt batteri men fel kvarstår. Provade bogsera igång bilen utan framgång. Inga felkoder indikerar. Tacksam för tips.
Går startmotorn runt? Om ja, har du provat med reservnyckeln?
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
går startmotorn igång ? Startar den och dör efter 1-2 sek eller snurrar bara startmotorn runt och startar inte alls ? Lyser något speciellt på instrument brädan ?
Köpte en 06 tsi med samma fenomen,han hade bytt till vinterdäck och sen starta den inte mer. Hade växel i när han släppte ner och rulla lite bak så var det kört,kedjan hoppade och en massa ventiler krokiga. Mitt tipps ta kompprov först så får du svar på mycket.
Köpte en 06 tsi med samma fenomen,han hade bytt till vinterdäck och sen starta den inte mer. Hade växel i när han släppte ner och rulla lite bak så var det kört,kedjan hoppade och en massa ventiler krokiga. Mitt tipps ta kompprov först så får du svar på mycket.
Är dom (TSI) så känsliga för detta över lag eller beror detta på att något redan var slitet?
Senast redigerat av Brådhis (17 december 2020)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
En bekant råkade ut för något liknande med sin golf tsi -06 Det verkar som att kedjespännaren slackar av när motorn dras baklänges, och då kan kedjan kugga över...
Om jag inte minns fel så behöver kedjespännaren motorns oljetryck för att fungera. Det sitter även en fjäder i spännaren, förmodligen för att kedjan ska hållas spänd i startögonblicket men den verkar vara för klen för att hålla emot om motorn dras baklänges.
Dom 2 bilar jag tidigare nämnt fick jag äran att reparera och efter att jag förhört ägarna lite om hur haveriet skedde kom jag fram till att det måste bero på att motorn dragits baklänges.
Jag är varken forskare eller ingenjör så jag kanske har fel i detta, men jag tycker det är ett väldigt märkligt sammanträffande att 2 såna här haveri skulle hända vid just de tillfällena.
Vi kan nog hursomhelst enas om att För långa serviceintervaller och/eller fel olja knappast gör det bättre