3667
Sök

Är det skadligt att ladda en elbil till 100%?

21 Inlägg
30 december 2020
Trådstartare
#1
Vi har nu fått vår ID3, det är vår första elbil så jag kan inte säga så mycket förutom att vi än så länge är väldigt nöjda.

I laddinställningarna så kan man ändra hur mycket man vill ladda upp till och där är även en text att den rekommenderade inställningen är 80%.

Är det bättre för batteriet att aldrig ladda upp till 100%?
Senast redigerat av Snartfarsa (30 december 2020)

Smålänning
7 883 Inlägg
30 december 2020
#2
Min Corsa E är inte så kul att köra med 100% i batteriet. Saknar helt motorbroms, eller "regen" eftersom batteriet inte kan ta emot mer.
Skadligt och skadligt... Är nog ganska överspelat hur skadligt det är men regeln för litiumbatterier överlag är att dom aldrig ska va helt fulla eller helt tomma en längre stund. Ladda fullt och kör som vanligt så ska det gå bra men ska du parkera bilen ett längre tag så ha den inte fulladdad. Bästa är att ladda lite hela tiden och inte köra bara fulla cykler hela tiden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 120 Inlägg
30 december 2020
#3
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.
Senast redigerat av viccoA (30 december 2020)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 december 2020
#4
viccoA skrev:
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 120 Inlägg
30 december 2020
#5
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

Jo men min elbil ställer man in laddningen på 1sekund från 90% till 100%, det gör jag kanske 6 ggr om året om jag ska särskilt långt. Det är inte särskilt ansträngande, öppnar ändå appen ibland för att förvärma/kyla bilen innan jag ska åka tex. Vill man inte fippla med telefonen går det att ställa innan man går ur bilen på skärmen.

ALLA batterier oavsett teknik mår inte bra av att lagras med full laddning, det är därför nya bilbatterier på biltema heller inte är helt toppladdade. Vill du kunna få ut 160.000 (!) mil ur elbilsbatterierna följer man tillverkarens rekommendationer, det är att inte ladda helt fullt (men man ställer gränsen så bilen slår av laddningen själv, man behöver inte passa den) samt att man ska inte parkera bilen med helt tomt batteri (särskilt i hård kyla då de kan frysa sönder utan laddning).

Teslas senaste celler lithium-järnfosfat ska gå att ladda och lagra med 100% laddning, men de har lite andra begränsningar tex lägre laddhastighet i kyla, iaf just nu med nuvarande laddmjukvara.

Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.
Senast redigerat av viccoA (30 december 2020)


* Voff voff *
10 593 Inlägg
30 december 2020
#6
viccoA skrev:
Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.

Dom verkar hitta annat att få in servicekostnader på ändå... Det här drar upp milkostnaden rätt rejält.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778
Senast redigerat av Brådhis (30 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 120 Inlägg
30 december 2020
#7
Brådhis skrev:
viccoA skrev:
Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.

Dom verkar hitta annat att få in servicekostnader på ändå... Det här drar upp milkostnaden rätt rejält.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

Kylvätska byts vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen hos de flesta fossil-biltillverkare, Tesla kräver inget byte för att garantin ska gälla men rekommenderar byte efter 17.000 mil på alla nya vagnar.
Senast redigerat av viccoA (30 december 2020)


3 371 Inlägg
30 december 2020
#8
viccoA skrev:
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

Jo men min elbil ställer man in laddningen på 1sekund från 90% till 100%, det gör jag kanske 6 ggr om året om jag ska särskilt långt. Det är inte särskilt ansträngande, öppnar ändå appen ibland för att förvärma/kyla bilen innan jag ska åka tex. Vill man inte fippla med telefonen går det att ställa innan man går ur bilen på skärmen.

ALLA batterier oavsett teknik mår inte bra av att lagras med full laddning, det är därför nya bilbatterier på biltema heller inte är helt toppladdade. Vill du kunna få ut 160.000 (!) mil ur elbilsbatterierna följer man tillverkarens rekommendationer, det är att inte ladda helt fullt (men man ställer gränsen så bilen slår av laddningen själv, man behöver inte passa den) samt att man ska inte parkera bilen med helt tomt batteri (särskilt i hård kyla då de kan frysa sönder utan laddning).

Teslas senaste celler lithium-järnfosfat ska gå att ladda och lagra med 100% laddning, men de har lite andra begränsningar tex lägre laddhastighet i kyla, iaf just nu med nuvarande laddmjukvara.

Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.

Och fjädring? Och leder.. tongue o lite annat smått o gott troligen &#128519;

Extrem skillnad tycker jag inte är mellan elbil och dinosaurie bil?&#128517; Server min pendlarbil för 800kr per år olja+filter+luftfilter.


* Voff voff *
10 593 Inlägg
30 december 2020
#9
viccoA skrev:
Brådhis skrev:
viccoA skrev:
Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.

Dom verkar hitta annat att få in servicekostnader på ändå... Det här drar upp milkostnaden rätt rejält.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

Kylvätska byts vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen hos de flesta fossil-biltillverkare, Tesla kräver inget byte för att garantin ska gälla men rekommenderar byte efter 17.000 mil på alla nya vagnar.

Absolut! Men inte för dom pengarna och bilen i länken var en Kia.

EDIT: Om det nu inte är uppenbart så är alltså min poäng med detta att argumentet "du slipper det mesta" en aning felaktigt. Man slipper förstås oljebytet, men tex kylvätska, bromsvätska, kupéfilter, däck, vindrutetorkare, spolarvätska, styrleder osv slits oavsett drivmedel och måste därför bytas/köpas precis som till en fossilbil.

Elbilar är (och kommer att vara) en mycket bra utveckling (dock ej den enda utvecklingen), men dom ska inte "hajpas" så till den milda grad att man börjar förvränga sanningen. En elbil är ett utmärkt alternativ till fossilbil för väldigt många människor. Dock har den också sina tillkortakommanden och är dessutom inte alls så pass billig per mil sett över tid som folk vill låta påskina. Men man ska nog inte köpa elbil enbart med argumentet att den är billigast per mil ändå... smile
Senast redigerat av Brådhis (31 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Smålänning
7 883 Inlägg
31 december 2020
#10
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

För att elbilen har ett batteri och inte flytande bränsle som kondenseras.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
31 december 2020
#11
Low skrev:
viccoA skrev:
Vettemannen skrev:

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

Jo men min elbil ställer man in laddningen på 1sekund från 90% till 100%, det gör jag kanske 6 ggr om året om jag ska särskilt långt. Det är inte särskilt ansträngande, öppnar ändå appen ibland för att förvärma/kyla bilen innan jag ska åka tex. Vill man inte fippla med telefonen går det att ställa innan man går ur bilen på skärmen.

ALLA batterier oavsett teknik mår inte bra av att lagras med full laddning, det är därför nya bilbatterier på biltema heller inte är helt toppladdade. Vill du kunna få ut 160.000 (!) mil ur elbilsbatterierna följer man tillverkarens rekommendationer, det är att inte ladda helt fullt (men man ställer gränsen så bilen slår av laddningen själv, man behöver inte passa den) samt att man ska inte parkera bilen med helt tomt batteri (särskilt i hård kyla då de kan frysa sönder utan laddning).

Teslas senaste celler lithium-järnfosfat ska gå att ladda och lagra med 100% laddning, men de har lite andra begränsningar tex lägre laddhastighet i kyla, iaf just nu med nuvarande laddmjukvara.

Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.

Och fjädring? Och leder.. tongue o lite annat smått o gott troligen &#128519;

Extrem skillnad tycker jag inte är mellan elbil och dinosaurie bil?&#128517; Server min pendlarbil för 800kr per år olja+filter+luftfilter.

det är nog vad min polo kostat på 4000mil ungefär med 2 oljebyten inkl alla filter. 

åker mycket hellre betalad gammal skrot bil än att betala mer än min bränsle kostnad på 1år på någon månad i avbetalning på ett stort lån  smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 371 Inlägg
31 december 2020
#12
Growe skrev:
Low skrev:
viccoA skrev:

Jo men min elbil ställer man in laddningen på 1sekund från 90% till 100%, det gör jag kanske 6 ggr om året om jag ska särskilt långt. Det är inte särskilt ansträngande, öppnar ändå appen ibland för att förvärma/kyla bilen innan jag ska åka tex. Vill man inte fippla med telefonen går det att ställa innan man går ur bilen på skärmen.

ALLA batterier oavsett teknik mår inte bra av att lagras med full laddning, det är därför nya bilbatterier på biltema heller inte är helt toppladdade. Vill du kunna få ut 160.000 (!) mil ur elbilsbatterierna följer man tillverkarens rekommendationer, det är att inte ladda helt fullt (men man ställer gränsen så bilen slår av laddningen själv, man behöver inte passa den) samt att man ska inte parkera bilen med helt tomt batteri (särskilt i hård kyla då de kan frysa sönder utan laddning).

Teslas senaste celler lithium-järnfosfat ska gå att ladda och lagra med 100% laddning, men de har lite andra begränsningar tex lägre laddhastighet i kyla, iaf just nu med nuvarande laddmjukvara.

Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.

Och fjädring? Och leder.. tongue o lite annat smått o gott troligen &#128519;

Extrem skillnad tycker jag inte är mellan elbil och dinosaurie bil?&#128517; Server min pendlarbil för 800kr per år olja+filter+luftfilter.

det är nog vad min polo kostat på 4000mil ungefär med 2 oljebyten inkl alla filter. 

åker mycket hellre betalad gammal skrot bil än att betala mer än min bränsle kostnad på 1år på någon månad i avbetalning på ett stort lån  smile

Ja.Man hör oftas bara min el-bil kostar 1-3kr per mil. Vilket är väldigt.... Ja ...&#128584;

Någon slags skatt lär ju komma närmaste tiden.
.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
31 december 2020
#13
Low skrev:
Growe skrev:
Low skrev:

Och fjädring? Och leder.. tongue o lite annat smått o gott troligen &#128519;

Extrem skillnad tycker jag inte är mellan elbil och dinosaurie bil?&#128517; Server min pendlarbil för 800kr per år olja+filter+luftfilter.

det är nog vad min polo kostat på 4000mil ungefär med 2 oljebyten inkl alla filter. 

åker mycket hellre betalad gammal skrot bil än att betala mer än min bränsle kostnad på 1år på någon månad i avbetalning på ett stort lån  smile

Ja.Man hör oftas bara min el-bil kostar 1-3kr per mil. Vilket är väldigt.... Ja ...&#128584;

Någon slags skatt lär ju komma närmaste tiden.
.

När 25% skaffat elbilar kommer dom att skattas till döds precis som man gjorde med etanolen som dom nästan har lagt ner vad jag förstått. Vi har en ABAX-dongel på våra jobbilar så man kan se hur mycket man kör, så kan det bli med elbilarna och då blir dom lika dyra som bränslebilarna (bensin, diesel). Då är det 25% som har skägget i brevlådan och en väldigt dyr månadskostnad utöver det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 120 Inlägg
31 december 2020
#14
Vettemannen skrev:
Low skrev:
Growe skrev:

det är nog vad min polo kostat på 4000mil ungefär med 2 oljebyten inkl alla filter. 

åker mycket hellre betalad gammal skrot bil än att betala mer än min bränsle kostnad på 1år på någon månad i avbetalning på ett stort lån  smile

Ja.Man hör oftas bara min el-bil kostar 1-3kr per mil. Vilket är väldigt.... Ja ...&#128584;

Någon slags skatt lär ju komma närmaste tiden.
.

När 25% skaffat elbilar kommer dom att skattas till döds precis som man gjorde med etanolen som dom nästan har lagt ner vad jag förstått. Vi har en ABAX-dongel på våra jobbilar så man kan se hur mycket man kör, så kan det bli med elbilarna och då blir dom lika dyra som bränslebilarna (bensin, diesel). Då är det 25% som har skägget i brevlådan och en väldigt dyr månadskostnad utöver det.

/Benny

Tyvärr Benny, jag tror att om kilometerskatt införs så kommer det drabba alla bilar oavsett drivmedel.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
31 december 2020
#15
viccoA skrev:
Vettemannen skrev:
Low skrev:

Ja.Man hör oftas bara min el-bil kostar 1-3kr per mil. Vilket är väldigt.... Ja ...&#128584;

Någon slags skatt lär ju komma närmaste tiden.
.

När 25% skaffat elbilar kommer dom att skattas till döds precis som man gjorde med etanolen som dom nästan har lagt ner vad jag förstått. Vi har en ABAX-dongel på våra jobbilar så man kan se hur mycket man kör, så kan det bli med elbilarna och då blir dom lika dyra som bränslebilarna (bensin, diesel). Då är det 25% som har skägget i brevlådan och en väldigt dyr månadskostnad utöver det.

/Benny

Tyvärr Benny, jag tror att om kilometerskatt införs så kommer det drabba alla bilar oavsett drivmedel.

Jo men, jag tror att det blir större beskattning på elbilar så dom kommer i nivå med övrig vagnpark. Staten vill ha in en massa pengar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 371 Inlägg
31 december 2020
#16
viccoA skrev:
Vettemannen skrev:
Low skrev:

Ja.Man hör oftas bara min el-bil kostar 1-3kr per mil. Vilket är väldigt.... Ja ...&#128584;

Någon slags skatt lär ju komma närmaste tiden.
.

När 25% skaffat elbilar kommer dom att skattas till döds precis som man gjorde med etanolen som dom nästan har lagt ner vad jag förstått. Vi har en ABAX-dongel på våra jobbilar så man kan se hur mycket man kör, så kan det bli med elbilarna och då blir dom lika dyra som bränslebilarna (bensin, diesel). Då är det 25% som har skägget i brevlådan och en väldigt dyr månadskostnad utöver det.

/Benny

Tyvärr Benny, jag tror att om kilometerskatt införs så kommer det drabba alla bilar oavsett drivmedel.

Tveksamt&#128519; när tiden är kommen, så får vi återkomma &#128513;&#128584;


* Voff voff *
10 593 Inlägg
31 december 2020
#17
Jag är också tveksam till att km-skatt skulle införas. Jag tror mer att regeringen fortsätter med olika ekonomiska styrmedel i form av punktbeskattning och straffskatter. Inte heller helt omöjligt att dom plötsligt gör helt om och straffskattar ihjäl elbilar för att något nytt dykt upp på marknaden... Minns etanolen och snåldieslarna...!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2021
#18
Vettemannen skrev:
Jo men, jag tror att det blir större beskattning på elbilar så dom kommer i nivå med övrig vagnpark. Staten vill ha in en massa pengar.

/Benny

Självklart! Pengarna måste in så är det.

Skillnaden med elbilar är att det är ett steg mot en hållbar framtid där vi fortsatt kan åka bil.

Det är liksom inte magi utan ett nödvändigt skifte till en hållbar livsstil, eller iaf åt det hållet.

Brådhis skrev:
Jag är också tveksam till att km-skatt skulle införas. Jag tror mer att regeringen fortsätter med olika ekonomiska styrmedel i form av punktbeskattning och straffskatter. Inte heller helt omöjligt att dom plötsligt gör helt om och straffskattar ihjäl elbilar för att något nytt dykt upp på marknaden... Minns etanolen och snåldieslarna...!

När något bättre kommer så bugar jag för det. Etanolen var ett misslyckande, undrar hur det sett ut om etanolbilarna varit just etanolbilar och inte bensinbilar?!

Samma sak med hybrider. Soppaförbrukningen specas i en standardcykel. I verkligheten kan vissa bilar gå helt på el medan andra inte orkar plugga in och kör med högre förbrukning än motsvarande bil utan hybriddrivlinan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2021
#19
Snartfarsa skrev:
Är det bättre för batteriet att aldrig ladda upp till 100%?

JA! Det är bättre, men det vet bilen redan om och har en säkerhet inbyggd för det. Ditt batteri är på 62kWh totalt och du har bara 57kWh eller något sådant till förfogande. Resten är en buffert så att du som användare inte skall behöva bry dig.

Där emot är det så att ju närmare 50% desto bättre. Precis som att det är bättre att tvätta sin bil regelbundet, bättre att köpa ett oljefilter och olja från ett känt märke än att köpa oljan på Eko-hallen. Bättre med tätare oljebyten osv...   Ingen vet liksom riktigt hur mycket bättre din bil mår av Castrol olja mot biltemas? Men de flesta är överens om att det är så enkelt att gå upp lite för att må bättre på nätterna.  Samma med laddningen.

Det är liksom inte raketforskning, bara ett nytt sätt att lära sig. Håll bilen kring 50% men ladda då och då till 100% för balanseringen av cellerna.

I gengäld kan du med kall motor gå utt och ge full malle utan att något tar skada, du behöver aldrig stå och kyla nån turbo efter du kört rejs osv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 Inlägg
8 april 2021
#20
Jag kör en Zoe sen 2 år tillbaka och märker ingen skillnad på motorbroms eller annat om den är fullladdad eller inte. Brukar sätta den på laddning om batteriet är under 50% och glömmer rätt ofta att stoppa laddningen så den står på tills på morgonen. Kapaciteten på batteriet är oförändrad sen jag fick bilen ca 260km fullladdad om det är varmt och går ner till 210 om det är -10


Sök