Inför renovering av motorblock vad är bästa tillvägagångssätt för att göra rent det?. Nu pratar jag inte bara utvändigt utan oljekanaler osv. Jag har tyvärr inte vatten i garaget så måste släpa med mig blocket till en tvätthall isf. Men räcker det med avfettning och högtryckstvätt för ett bra resultat?. Såg på youtube där någon tagit en blästerpistol men stoppat ner slangen som suger upp blästermedel i en 25l dunk med avfettning och blåste rent kanaler osv. Såg rätt effektivt ut. Syradoppa har jag läst om men det låter omständigt och dyrt för en enkel renovering.
hetvatten tvätt, syra bad eller hemma varianten högtryckstvätt diskborste avfettning osv osv, dock såklart mkt viktigt för ett gjutjärnsblock att få det 110% tort i alla små skrymslen, kanaler osv.
Fortsätter i samma tråd men en fråga om göra rent lagertapp på en i övrigt felfri vevaxel. Måste man lämna iväg på firma och få den polerad ordentligt fast lagerna som satt i såg ut som nya?. Har sett på youtube att folk polerar själva med skosnöre och fint sandpapper. Så tänkte om man tar skosnöre och våtslipar med 1200 papper så borde man ta bort minimalt med material men ändå få en ren yta. Känns inte rätt att slänga ner vevaxeln med nya lager om man inte fått rent ytan ordentligt iaf. Även om majoriteten förmodligen gör det som renoverar b230's.
Hej! Har slipat lagerytorna på min vevaxel i min 305" V8 med 320 smärgelduk. Såg bra ut sa killen på motorfirman som sedan fixade ny lyftare,lager och kam.