29 januari 2021
Trådstartare
Hej!
Ny användare här. Har letat en massa i forum men inte hittat nått som verkar stämma in på detta.
Opel Combo Tour diesel 1.7CDTI 2006, ca 25000 mil
Bilen startar utan problem, men dör efter ca 10-30 sekunder. Därefter får man gnugga startmotorn uppemot 30 sekunder, sen startar den igen och går fint. Proceduren kan behöva upprepas ytterligare någon gång, men oftast inte. När den har gått nån minut så är faran över. Felet uppstår aldrig om bilen bara stått nån timme, utan det generellt då den stått ett eller några dygn.
Felkod klagar på bränsletryck. Har haft in den på felsökning och de hittar inget bränsleläckage. De ville byta bränslepumpen i tanken och öppnade upp för att göra det, bara för att komma fram till att bilmodellen inte har någon bränslepump i tanken. Högtryckspumpen suger ändå från tanken alltså.
Detta är gjort: Kört injection cleaner och bytt bränslefilter. Bytt glödstift bara för att. Startmotorn levde ett hårt liv och har bytts. Installerat laddare i bilen så startmotorn alltid ska va pigg.
Den ledande teorin (men snöa inte in på den om ni vet bättre) är att det blir luft i bränsleledningen mellan tanken och högtryckspumpen på ett eller annat vis. Att bilen startar på bränslet som är i och framför pumpen, sen suger luft ett tag tills den får bränsle igen. Verkstan tror att det kan vara någon backventil i högtryckspumpen som kärvar och låter bränslet rinna tillbaks i tanken.
Potentiella lösningar: Verkstan tror att en lösning kan vara att installera en bränslepump i tanken för att hjälpa till att få fram bränslet snabbare. Jag funderar på om inte någon slags bakventil nära tanken kan vara en bättre lösning, fast det skulle kanske öka motståndet att suga bränslet till högtryckspumpen å andra sidan.
Låter det som en rimlig orsak? Och lösningarna? Andra förslag på vad felet kan vara och lösningar?