3293
Sök

Hur bogserar man igång en bil? Varför startar den inte?

568 Inlägg
31 januari 2021
Trådstartare
#1
Idag när jag skulle flytta min bil pga städdag imorgon var det tvärdött. Inget elektriskt funkade, däremot hörde jag konstanta klickanden från något relä.

Jag har i princip inte kört bilen sedan nyårsafton - bara flyttat den något kvarter en gång i veckan pga städdag men för en månad sedan fungerade den i alla fall bra.

Köpte ett nytt Varta AGW-batteri i höstas så batteriet borde vara bra. Eftersom centrallåset inte fungerade var det första jag gjorde när jag kom in i bilen att dubbelkolla att inga lampor stod på, och de gjorde de inte.

Lyckligtvis fick jag tag på någon som kunde bogsera mig men trots att vi åkte omkring någon km hände ingenting alls (instrumentbelysningen blinkade till svagt några gånger).

Hur gör man egentligen för att bogsera igång en bil? Jag har gjort vid ett par tillfällen tidigare, utan problem, men det var länge sedan.

Vi gjorde i alla fall så här

* körde 20-30 km/h
* vred nyckeln till start-/tändningsläge
* la i tvåan resp trean när vi hade fart och släppte upp kopplingen. Man kunde höra/känna att motorn drogs runt. Då ska den väl tända? (Det är en bensinmotor)
* Körde en bit med växeln i. (Blir motorn "sur" av detta?)
* Provade att vrida på nyckeln mellan av och på

Men som sagt, det var heldött även vid bogserandet (bortsett från några blinkningar på instrumentpanelen).

Nästa problem är att jag inte fick upp motorhuven. Först fick jag inte ens "klicket" från när man drar spaken inne i bilen men efter att ha borstat bort all snö funkade i alla fall den, men den yttre knappen, i fronten på huven, hade ingen som helst effekt (men den kändes som jag förväntat). Öppnade huven senast i november vid besiktning utan konstigheter. Hur får man upp en huv om spärren inte fungerar??

Vad tror ni? Borde jag ha gjort något annat vid bogseringen?

Spontant känns det inte som batteriet borde vara problemet. Däremot skulle ju dåligt kontakt inte vara överraskande. Funderar på om kylan kan göra att polskor och batteripoler krymper? Eller ställer till med något annat.

Kan det vara så att bilen inte kan starta vid bogsering om batteriet är för dåligt (eller har för dålig kontakt)? Behövs det någon minimispänning för att det ska går att starta genom bogsering?


Om det är någon som råkar bo i Enskede-Farsta-området i södra Stockholm, är hemma och har coronatråkigt som har lust att svänga förbi med startkablar (om jag får loss huven imorgon) vore det väldigt uppskattat!

5 700 Inlägg
31 januari 2021
#2
Vad handlar det om för bil?
Många moderna bilar går inte bogsera igång då kopplingspedalen måste hållas nedtryckt vid motorstart.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
31 januari 2021
#3
Har du nästan ingen ström så kanske inte soppapumpen/soppapumparna går igång. Om du får upp huven kan du ju försöka med startkablar från en bil som går på tomgång.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 090 Inlägg
31 januari 2021
#4
Batteriet var väl tvärslut efter att bilen stått, och då fanns det inte ström nog för insprutningen och tändningen när ni försökte bogsera igång bilen.

6 165 Inlägg
31 januari 2021
#5
Hej!
På moderna bilar(20-25år) måste batteriet underhållsladdas då och då eftersom all elektronik i bilarna drar ström även när bilen inte används.
-Det först är alltså att du måste ladda batteriet! -Hur ofta? Jag kulle säag en gång i månaden!
Senast redigerat av jaka54 (31 januari 2021)


568 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
#6
Tack för alla svar. Känns som första åtgärd alltså är att ladda batteriet och kolla ev dålig kontakt. Ja, bortsett då från att få upp huven!

2 848 Inlägg
1 februari 2021
#7
Inte så märkligt om du inte kört nåt sen nyår utan bara startat en gång i veckan sen dess och flyttat den en kort sträcka. Generatorn har helt enkelt inte hunnit ladda batteriet.

Ta in batteriet och låt det bli varmt innan du laddar. Att ladda ett kallt batteri är ingen idé.

7 399 Inlägg
1 februari 2021
#8
uhlin skrev:
Inte så märkligt om du inte kört nåt sen nyår utan bara startat en gång i veckan sen dess och flyttat den en kort sträcka. Generatorn har helt enkelt inte hunnit ladda batteriet.

Ta in batteriet och låt det bli varmt innan du laddar. Att ladda ett kallt batteri är ingen idé.

jag laddar det alltid i bilen,,  har då funkat i 30 år än smile


7 454 Inlägg
1 februari 2021
#9
granadadr skrev:
uhlin skrev:
Inte så märkligt om du inte kört nåt sen nyår utan bara startat en gång i veckan sen dess och flyttat den en kort sträcka. Generatorn har helt enkelt inte hunnit ladda batteriet.

Ta in batteriet och låt det bli varmt innan du laddar. Att ladda ett kallt batteri är ingen idé.

jag laddar det alltid i bilen,,  har då funkat i 30 år än smile

Visst funkar det att ladda ett batteri i minus 30 grader - men mycket dåligt?
Vid rumstemperatur kan man "trycka i" betydligt mer - analogt att man kan få ut mycket mer ur ett batteri vid +20 garder.

Dessutom - ett dåligt laddat batteri kan frysa sönder i låga temperaturer.
Som i dag när i alla fall jag har minus 18 grader utomhus.
Kanske har ditt batteri frusit sönder?

2 848 Inlägg
1 februari 2021
#10
granadadr skrev:
uhlin skrev:
Inte så märkligt om du inte kört nåt sen nyår utan bara startat en gång i veckan sen dess och flyttat den en kort sträcka. Generatorn har helt enkelt inte hunnit ladda batteriet.

Ta in batteriet och låt det bli varmt innan du laddar. Att ladda ett kallt batteri är ingen idé.

jag laddar det alltid i bilen,,  har då funkat i 30 år än smile

Fast då har det väl inte varit utan ström som i detta fall?

568 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
#11
granadadr skrev:
uhlin skrev:
Inte så märkligt om du inte kört nåt sen nyår utan bara startat en gång i veckan sen dess och flyttat den en kort sträcka. Generatorn har helt enkelt inte hunnit ladda batteriet.

Ta in batteriet och låt det bli varmt innan du laddar. Att ladda ett kallt batteri är ingen idé.

jag laddar det alltid i bilen,,  har då funkat i 30 år än smile

Kräver ju att man kör bilen ;-)

Men mitt första problem är ju att motorhuven inte går att öppna. Handtaget i kupén fungerar men knappen i fronten fungerar inte (och idag, efter att ha pratat med en verkstad om detta och blivit rekommenderad att trycka hårdare, bröts plasten på knappen av).

6 090 Inlägg
1 februari 2021
#12
Jag vet att en viss annan bil som hade alldeles för mycket elektronik och batteriet placerat under baksätet kunde råka ut för att man blev strömlös och inte kunde öppna dörrarna för att låsen gick på ström, så man kunde inte ladda batteriet. Det löstes genom att man pillade ut lampan till skyltbelysningen bak och kopplade på laddaren där. Har man dragkrok kanske man kan ladda genom den elkontakten?

568 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
#13
Utmarks-Loke skrev:
Jag vet att en viss annan bil som hade alldeles för mycket elektronik och batteriet placerat under baksätet kunde råka ut för att man blev strömlös och inte kunde öppna dörrarna för att låsen gick på ström, så man kunde inte ladda batteriet. Det löstes genom att man pillade ut lampan till skyltbelysningen bak och kopplade på laddaren där. Har man dragkrok kanske man kan ladda genom den elkontakten?

Ha! Jag har dragkrok. Är det någon som provat detta?

5 700 Inlägg
1 februari 2021
#14
d-b skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Jag vet att en viss annan bil som hade alldeles för mycket elektronik och batteriet placerat under baksätet kunde råka ut för att man blev strömlös och inte kunde öppna dörrarna för att låsen gick på ström, så man kunde inte ladda batteriet. Det löstes genom att man pillade ut lampan till skyltbelysningen bak och kopplade på laddaren där. Har man dragkrok kanske man kan ladda genom den elkontakten?

Ha! Jag har dragkrok. Är det någon som provat detta?

13-pol kontakt funkar att skicka ström genom, gjorde det på en mercedes w211 som tömde batteriet på natten.

Jord finns på stift nr3 nr11 och nr13
Plus  på stift nr9 och nr10

Vissa bilar har dock inte alla kablar.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p … ;p=3893663
https://www.byggahus.se/forum/attachments/7f957a3f32-jpg.131371/


6 165 Inlägg
4 februari 2021
#15
Hej!
När vajern till huvlåset på min på min Audi Avant 100 2,0E gått av så har det gått att komma åt huvlåsets hävarmar(två ca 15cm långa armar som trycks i sidled) genom att man med böjd 2mm svetstråd  krokar tag i den ena hävarmen och drar...då öppnas huven!
Men det gäller att sätta  sig in i hur huven öppnas innan något sånt här händer...
Jag skulle ringa och höra hur huven öppnas när vajern (om det nu finns en vajer) gått av.

Sen vill jag råda dig att först ladda batteriet när du köper ett batteri, inte bara köpa ett och tro att det är fulladdat direkt från fabrik.



Sök