31 januari 2021
Trådstartare
Idag när jag skulle flytta min bil pga städdag imorgon var det tvärdött. Inget elektriskt funkade, däremot hörde jag konstanta klickanden från något relä.
Jag har i princip inte kört bilen sedan nyårsafton - bara flyttat den något kvarter en gång i veckan pga städdag men för en månad sedan fungerade den i alla fall bra.
Köpte ett nytt Varta AGW-batteri i höstas så batteriet borde vara bra. Eftersom centrallåset inte fungerade var det första jag gjorde när jag kom in i bilen att dubbelkolla att inga lampor stod på, och de gjorde de inte.
Lyckligtvis fick jag tag på någon som kunde bogsera mig men trots att vi åkte omkring någon km hände ingenting alls (instrumentbelysningen blinkade till svagt några gånger).
Hur gör man egentligen för att bogsera igång en bil? Jag har gjort vid ett par tillfällen tidigare, utan problem, men det var länge sedan.
Vi gjorde i alla fall så här
* körde 20-30 km/h
* vred nyckeln till start-/tändningsläge
* la i tvåan resp trean när vi hade fart och släppte upp kopplingen. Man kunde höra/känna att motorn drogs runt. Då ska den väl tända? (Det är en bensinmotor)
* Körde en bit med växeln i. (Blir motorn "sur" av detta?)
* Provade att vrida på nyckeln mellan av och på
Men som sagt, det var heldött även vid bogserandet (bortsett från några blinkningar på instrumentpanelen).
Nästa problem är att jag inte fick upp motorhuven. Först fick jag inte ens "klicket" från när man drar spaken inne i bilen men efter att ha borstat bort all snö funkade i alla fall den, men den yttre knappen, i fronten på huven, hade ingen som helst effekt (men den kändes som jag förväntat). Öppnade huven senast i november vid besiktning utan konstigheter. Hur får man upp en huv om spärren inte fungerar??
Vad tror ni? Borde jag ha gjort något annat vid bogseringen?
Spontant känns det inte som batteriet borde vara problemet. Däremot skulle ju dåligt kontakt inte vara överraskande. Funderar på om kylan kan göra att polskor och batteripoler krymper? Eller ställer till med något annat.
Kan det vara så att bilen inte kan starta vid bogsering om batteriet är för dåligt (eller har för dålig kontakt)? Behövs det någon minimispänning för att det ska går att starta genom bogsering?
Om det är någon som råkar bo i Enskede-Farsta-området i södra Stockholm, är hemma och har coronatråkigt som har lust att svänga förbi med startkablar (om jag får loss huven imorgon) vore det väldigt uppskattat!