Motorbyte från b230f till b230fk (frågor längs vägen)

Vill ha lite svar så man är förberedd
  • 3 Följare
  • 9 801 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 april 2021
Volvo760GLETurbo
10 mars 2021 · 207 Inlägg

Hej! Är i full gång med motorbyte på min volvo 745 88B till en turbo men har några frågor smile
740in är manuell orginal och är reggad manuell men bilen jag tar motorn ifrån är reggad med automatlåda, frågan är om ja måste först regga 740in med auto å sen byta å regga om till manuel alltså ta det stegvis. Först byta motor å sen regga med den sen byta växdlåda å regga med den.
Eller går de bra att regga med manuell låda direkt även att motorn inte är de från början?
Fråga om jag formulerar mig konstigt mvh

Senast redigerat av Volvo760GLETurbo (13 mars 2021)

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Volvo760GLETurbo
10 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Du behöver endast regga motorbyte, vilken låda som sitter bakom spelar ingen roll.

Gött, när de skrivs ”ta som ett paket” så blir man osäker. Tack för snabbt svar big_smile

Volvo 764 (1988)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo760GLETurbo
10 mars 2021 · 207 Inlägg

Vad är de jag bör tänka på inför besiktning? Vill dom veta var motorn kommer ifrån osv?

Volvo 764 (1988)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo760GLETurbo
10 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Ge dom motorkoden och motorns hästkrafter och vrid så räcker det med information om motorn.
Det viktiga är att motorn är helt omodifierad, dvs original turbo, spridare och katalysator.
Även original motorstyrning (går dock smyga igenom med eftermarknadssprut om det ser original ut i motorrummet).

Dom enda ändringar som får göras är det som krävs för att motorn ska passa i bilen.

Krävs även att motorn du byter till har katalysator original (om det är en bensinmotor).
Allra helst ta motorn komplett med avgassystem om det är från en 740/940 du tar motorn ifrån.

Ja inga ändringar är väll gjorda förutom att det går justera laddtrycket manuellt men går väll plocka bort, ja ja hade tänkt ta hela orginal systemet och allt jox, eftersom den var aut i den tidigare bilen så undrar ja om boxarna är anolunda nu när ja kommer köra manuell? Har för mig slutsiffrorna på boxen vid passagerarsidan var 965 om de hjälper nått

Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo760GLETurbo
10 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Ge dom motorkoden och motorns hästkrafter och vrid så räcker det med information om motorn.
Det viktiga är att motorn är helt omodifierad, dvs original turbo, spridare och katalysator.
Även original motorstyrning (går dock smyga igenom med eftermarknadssprut om det ser original ut i motorrummet).

Dom enda ändringar som får göras är det som krävs för att motorn ska passa i bilen.

Krävs även att motorn du byter till har katalysator original (om det är en bensinmotor).
Allra helst ta motorn komplett med avgassystem om det är från en 740/940 du tar motorn ifrån.

Är motorkod vad motorn heter alltså b230fk eller vad menas? smile

Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo760GLETurbo
10 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Ja pysventil eller dylikt måste tas bort.

Om det skiljer i boxarna mellan aut och manuell vet jag ej, tvivlar dock på det.

Edit:
Japp motorkoden är B230FK om det är en b230 lättrycksturbo.

Okej då får det fixas när motorn väl är på plats, tack kommer förmodligen fler frågor senare in. smile Är de någon som vill se  bilen å följa när ja fixar den så skriv så ksk de blir av smile

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo760GLETurbo
11 mars 2021 · 207 Inlägg

Hej har en fråga angående bytet av motor.
Om det suttit en f i tidigare och ja nu ska ner med fk angående spridarmotstånd, måste ja plocka med dedär spridarmotståndet (klossen) eller går de utan? Ska använda orginal spridarna för övrigt mvh

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Volvo760GLETurbo
11 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Spridarmotståndet krävs för annars bränner du bränsleboxen.
Ej heller tillåtet byta till andra spridare pga motorn räknas då som ändrad (om besiktaren har koll)

Måste ja skarva in den på härvan då eller finns de nån kontakt nånstans?

Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo760GLETurbo
11 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:

Volvo760GLETurbo skrev:

simlar skrev:
Spridarmotståndet krävs för annars bränner du bränsleboxen.
Ej heller tillåtet byta till andra spridare pga motorn räknas då som ändrad (om besiktaren har koll)

Måste ja skarva in den på härvan då eller finns de nån kontakt nånstans?

Tror den måste skarvas in men vet ej då jag inte hållt på med trimning/modifiering av LH2.4.

Men frågan är ju om du inte bara kan flytta över hela motorrummets kabelhärva istället då du hade en hel bil att flytta delar från?

Jo så är de, får kolla på de imorgon men tror inte dom stora kontakterna är samma hmm dom från 940 är rundade å dom på 740 är fyrkantiga de ksk går skarva på nått sätt

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Volvo760GLETurbo
13 mars 2021 · 207 Inlägg

Tjena! Är i full gång med bytet å motorn sitter i å ja dka börja greja med boxarna och de smile
En dundering jag har är att dom som sitter orginal på turbon är ju dom gröna som behöver spridarmotståndet men kan man plocka över dom gula från sug f:en å använda för å slippa motståndet?

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo760GLETurbo
13 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Som jag redan skrivit, byter du spridare så räknas motorn som modifierad.
Sen om besmannen ser genom fingrarna och släpper igenom ändå vet man ju inte.

Jo ja tänker göra ett försök smile

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Volvo760GLETurbo
14 mars 2021 · 207 Inlägg

Dethär har väll egentligen inget med motorbytet att göra men vill inte göra tusen trådar å har inte hittat nån vetig heller så ställer frågan här smile
Då jag inte har någon taklucka på bilen så har ja funderat på att sätta dit en universal istället, är de någon som vet någon som passar bra å är typ lika stor som orginal? Har kollat på den som rogerscustom men vet inte om den är konkav eller helt platt, har mailat å frågat två gånger utan svar hmm

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo760GLETurbo
22 mars 2021 · 207 Inlägg

Hej igen, har bytt till röda saab spridare nu och skulle ju då starta bilen men insåg ju att jag hade en 984 box med startspärr:/ jah hsr självs imo avkännaren och org nyckeln så som den va inkopplad på den förra bilen för att lura bilen att den hade nyckeln i fast den inte hade de (nycklrn va itejpad i imoringen å upp tryckt under mätarhuset). Nu till frågan vad jag kunde se så är imo avkännaren inkopplad på stift 22 och 29 i boxen om msn bara kan göra samma sak eller om det finns något chipp så man slipper detta klåpet smile mvh

Volvo 764 (1988)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo760GLETurbo
22 mars 2021 · 207 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234994/234994-3b41486e3615d7f69cf983481acbd247.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234994/234994-247de91fee6bfe06c2152896f849e7be.jpg

Volvo760GLETurbo skrev:
Hej igen, har bytt till röda saab spridare nu och skulle ju då starta bilen men insåg ju att jag hade en 984 box med startspärr:/ jah hsr självs imo avkännaren och org nyckeln så som den va inkopplad på den förra bilen för att lura bilen att den hade nyckeln i fast den inte hade de (nycklrn va itejpad i imoringen å upp tryckt under mätarhuset). Nu till frågan vad jag kunde se så är imo avkännaren inkopplad på stift 22 och 29 i boxen om msn bara kan göra samma sak eller om det finns något chipp så man slipper detta klåpet smile mvh

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Volvo760GLETurbo
22 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Hade köpt en box utan startspärr eller kontaktat t.ex Dann Wästfelt som tillverkar chip till LH2.4

Ah okej har letat lite efter en 962 box men antingen ä dom svindyra elle går dom fort som fan

Volvo 764 (1988)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo760GLETurbo
25 mars 2021 · 207 Inlägg

Köpte chip av en god herre istället för å mixtra med spärren eller leta boxar så nu startade bilen direkt smile
Har kollat mycket på vacumslangarna på insuget å blir inte riktigt klok på var alla vacumslangar ska? Alla sitter på nu som jag tror de ska vara men vill vara helt hundra säker så om nån vet var alla vacumslangar går och från var så hade det uppskattats väldigt mvh

Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo760GLETurbo
25 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Skönt att det löste sig smidigt att få bort startspärr smile

Finns inte så många vakuumslangar så svårt att sätta fel.
1st till dumpventil på turbo
1st till vevhusvent
1st till mätarhuset/laddtrycksmätare

Sitter en liten stump "vakuumslang" som skickar laddtryck från kompressorhuset till wastegate också.

Jaha okej, jag har även en från btr och en från tomgångsmotorn som sitter under, tycker ba de många slangar så utgångsrna tar ju lixom slut typ

Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo760GLETurbo
26 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:

Volvo760GLETurbo skrev:

simlar skrev:
Skönt att det löste sig smidigt att få bort startspärr smile

Finns inte så många vakuumslangar så svårt att sätta fel.
1st till dumpventil på turbo
1st till vevhusvent
1st till mätarhuset/laddtrycksmätare

Sitter en liten stump "vakuumslang" som skickar laddtryck från kompressorhuset till wastegate också.

Jaha okej, jag har även en från btr och en från tomgångsmotorn som sitter under, tycker ba de många slangar så utgångsrna tar ju lixom slut typ

Just det BTR glömde jag, den slangen rör man ju aldrig tongue

Tomgångsmotorn har ju grova slangar så dom lär ju inte gå att sätta fel?

Går montera fler nipplar på insuget, bara ersätta pluggarna med 1/8" npt slangnippel.

Ja kanske har kollat fel med de serut som den kommet från den (tomgångsmotorn) ja de kommer två grövre slangar från den men även en liten vakuumslang smile
Ja visst är det de men den va jubtillräckligt i förra bilen som motorn satt i så de behövs väll inte fler nu helt plötsligt tänker jag😂

Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo760GLETurbo
26 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Nä till tomgångsmotorn har du ingen liten vakuumslang så den går till nåt annat.
Till mätarhuset kanske?

Det har du rätt i, vore väldigt märkligt om det skulle behövas fler vakuumslangar bara för du flyttat motorn till annan kaross.

Yes du har helt rätt, var inte tomgångsmotorn utan nå. Silvrig sak som satt under den, ser lite ut som en termostat vet inte vad den heter dock....
Men körde lite med bilen och stötte på ett väldigt märkligt problem
När ja trycker ner kopplingen så släpper intr kopplingen helt men jah har typ skruvat dendär vajer spännaren till max så den borde igentligen nästan slira kan man tycka.....
De skrapar lite nät man dks lägga i en växel oxå..... nån som vet vad som är felet? Kan man sätta utrampningslagret på fle håll?

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo760GLETurbo
27 mars 2021 · 207 Inlägg

simlar skrev:
Det är inte kallstartsspridsaren du tänker på?
Går en tunn plastslang från bränslerailen ner till den som sitter mitt under insuget ungefär.

Antar du flyttade över koppling och svänghjul från b230f?
Nä inte kallstartsbentilen om det är den du menar, det går även ett rör från den till insuget som kommer upp bakom mot spridarna.... kan gå ut p se om ja kan få en vettig bild på den

Urtrampningslagret går inte sätts fel vad jag vet.
Däremot har många lyckats med att få kopplingsarmen att hoppa loss från kulan inne i sprängkåpan.

Ja precis svänghjul från b230f men helt ny 228 koppling och uttrampningslager och även m47an kommer då från b230f

Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Volvo 764 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang