Nickeboii skrev:
Som tidigare personer sagt så har VAG koncernen en hel del problem med sina motorer runt den perioden. Detta gäller Audi, VW, Skoda etc. Då de i många falla har samma motorer. Så kolla noga vilken motor det sitter i bilen du är intresserad av. Detta gäller även för BMW de har också problem med sina mindre motorer vid denna perioden.
Det är framför allt kamkedjorna som BMW och VW har problem med, annars är det bra motorer.
Angående Volvo så är alla deras egna motorer väldigt bra och krånglar sällan. Gäller både diesel och bensin. Men kollar du på deras mindre modeller såsom C30, S40 och V50 så har de motorsvagare dieslarna Peugeotmotorer. Dessa har en del problem med partikelfilterna som sätter igen. Samt täta serviceintervall och ganska dyr skatt (i alla fall på 2.0D).
Efter 2011 så verkar det som att de åtgärdat detta och man har inte lika mycket problem med detta.
Jag köpte själv en Volvo V70 2011 med D3 dieseln i vintras , vilken jag är väldigt nöjd med. Jag pendlar ca 9 mil om dagen och har en snittförbrukning på 0,58 L/mil (mätt vid tankning, 0,52 enl mätaren). Går väldigt tyst och mjukt.
Viktigt att tänka på om du är intresserad av att köpa en Volvo:
När de gått runt 15000-16000 mil ska kamremmen bytas och att det kostar en slant.
Dieselbilar med 2.4D och D5 har hög skatt, ca 4500 kr/år. Gäller Euro5 bilar.
Min D3 kostar 2800kr som referens.
Men överlag väldigt bra bilar.
Finns några vanligare problem men dessa brukar vara enkla att fixa.
Ett relativt vanligt problem med V60 och V70 runt 2010 är att det i bakvagnen finns två bussningar som brukar rosta sönder. Kostar ca 3500-5500 att byta beroende på vart du lämnar in det. Fixar du det själv kostar det halva den kostnaden.
En sista sak att ha i åtanke, kör du mycket kortare sträckor är en bensinbil att föredra. Dieslar gillar inte att gå korta sträckor.
MVH