3052
Sök

Kapa eller köpa riktiga sänkningsfjädrar? Volvo 740

118 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
#1
Tja, som ni ser på rubriken så är jag osäker på om jag ska kapa originalfjädrarna eller köpa sänkningsfjädrar. De flesta tycker antagligen att jag ska köpa riktiga saker för det kommer löna sig i längden.
Men har sett relativt många Volvoägare som kapat sina originalfjädrar och blivit mkt nöjda.

Jag har köpt bilen för en billig slant (9500 :-) och att lägga ut 1500:- för ngt som man kan göra gratis känns lite onödigt för kan ju lägga de pengarna på lite finare fäljar istället.

Så jag vill höra era åsikter och erfarenheter av att kapa originalfjädrarna:

1. Går det igenom besiktning?
2. Ca. hur många mil kan man köra innan det blir några problem?
3. Om man ska kapa originalfjädrarna går de bra att låta de sitta på och bara kapa när de sitter på (ca. 2 varv) och sen akta sig för flygande fjädrar? smile
4. Att kapa 2 varv, hur mycket sänker det bilen?
5. Hur mycket kan man kapa utan att det blir skakigt, hoppigt m.m.?
6. Läste att man skulle kapa fjädrarna där uppe och inte där nere för det kunde lossna annars och skära sönder däcket, stämmer detta?

Tacksam för svar
Senast redigerat av Takiidaa (29 januari 2007)

237 Inlägg
29 januari 2007
#2
om du kommer till en uppmärksam besiktningsman kommer han underkänna fjärdrarna, då du ändå kommer att få köpa nya och sedan komma in på efterkontroll, därför är det inte ens lönt att göra det. Då kommer du ändå upp i de kostnader du hade fått 1 gång om du köper en riktig sänkningssats från början
Senast redigerat av makeupdude (29 januari 2007)

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

* Voff voff *
10 672 Inlägg
29 januari 2007
#3
Takiidaa skrev:
Tja, som ni ser på rubriken så är jag osäker på om jag ska kapa originalfjädrarna eller köpa sänkningsfjädrar. De flesta tycker antagligen att jag ska köpa riktiga saker för det kommer löna sig i längden.
Men har sett relativt många Volvoägare som kapat sina originalfjädrar och blivit mkt nöjda.

Jag har köpt bilen för en billig slant (9500 :-) och att lägga ut 1500:- för ngt som man kan göra gratis känns lite onödigt för kan ju lägga de pengarna på lite finare fäljar istället.

Så jag vill höra era åsikter och erfarenheter av att kapa originalfjädrarna:

1. Går det igenom besiktning?
2. Ca. hur många mil kan man köra innan det blir några problem?
3. Om man ska kapa originalfjädrarna går de bra att låta de sitta på och bara kapa när de sitter på (ca. 2 varv) och sen akta sig för flygande fjädrar? smile
4. Att kapa 2 varv, hur mycket sänker det bilen?
5. Hur mycket kan man kapa utan att det blir skakigt, hoppigt m.m.?
6. Läste att man skulle kapa fjädrarna där uppe och inte där nere för det kunde lossna annars och skära sönder däcket, stämmer detta?

Tacksam för svar

1. Beror på hur mycket du kapar! Fjädrarna måste stanna kvar i tallrikarna när bilen lyfts...
2. ?
3. Jag ska inte säga att det går bra men jag har gjort det... Dock rekommenderar jag det inte utan det bästa är förstås att spänna ihop fjädern så att den inte är i spänn när du kapar! Fjäderspännare kostar typ 100:- på Biltema!
4. Så här såg min 745a ut med 2 varv kapat fram och 2,5 bak:
http://hem.passagen.se/kaxen/bilar/bilder/745GL_3.jpg
5. Beror på hur kräsen du är...
6. Jag kapade nertill! Jag satte även slangklämmor genom fjädertallriken och runt fjäderns sista varv nertill som extra säkerhet...

Lycka till!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

smurfen
45 Inlägg
29 januari 2007
#4
Takiidaa skrev:
Tja, som ni ser på rubriken så är jag osäker på om jag ska kapa originalfjädrarna eller köpa sänkningsfjädrar. De flesta tycker antagligen att jag ska köpa riktiga saker för det kommer löna sig i längden.
Men har sett relativt många Volvoägare som kapat sina originalfjädrar och blivit mkt nöjda.

Jag har köpt bilen för en billig slant (9500 :-) och att lägga ut 1500:- för ngt som man kan göra gratis känns lite onödigt för kan ju lägga de pengarna på lite finare fäljar istället.

Så jag vill höra era åsikter och erfarenheter av att kapa originalfjädrarna:

1. Går det igenom besiktning?
2. Ca. hur många mil kan man köra innan det blir några problem?
3. Om man ska kapa originalfjädrarna går de bra att låta de sitta på och bara kapa när de sitter på (ca. 2 varv) och sen akta sig för flygande fjädrar? smile
4. Att kapa 2 varv, hur mycket sänker det bilen?
5. Hur mycket kan man kapa utan att det blir skakigt, hoppigt m.m.?
6. Läste att man skulle kapa fjädrarna där uppe och inte där nere för det kunde lossna annars och skära sönder däcket, stämmer detta?

Tacksam för svar

1. nej.
2. vet man aldrig beror lite på hur många mil dom har gåt och så.
3. det går men du risker alvarliga skador inte värt big_smile
4. det beror det ochså på hur många mil dom  har på naken och slitna dom är.
5. det vet bara du som inläget ina beror på hur kräsen du är.
6 . det vet jag inget om men säta på en eller två slangklämer både upp och ner är smart sen när du ska bes den så har du ett par hyfasde fjädra som går igen bes som du slänger på om du nu skuel få en 2 på dom  får du barar betla efterkontro och inte helt nya fjärdra tongue

jag hade en säknigsats på min e30 som jag desutom kapade den va brutal låg va inget skön att åka i men det va grymt bra väghålnig sen så fick man leva med att efter varje sten typ så hörde man efter åt donk när fjäder hoppa på plats big_smile
lycka till

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
1 februari 2007
#5
tycker inte man ska kapa på en 740 dom blir ruskigt bockiga lätt
noll kontroll och mycket studs
bästa är helt klart en sänkningssats
gjorde underverk på min 745:A som var helt okörbar innan med kapade fjädrar
förvisso bytte jag även dämparna till beg 940turbo dämpare men det gjorde knappst någon skillnad eftersom den la sig mot genomslagsgummina hur lätt som helst fram sad

Kör fort så hinner inget hända...

FreddeK
1 februari 2007
#6
köp sänkningssats annars skit i det...

1 827 Inlägg
1 februari 2007
#7
mican skrev:
jag hade en säknigsats på min e30 som jag desutom kapade den va brutal låg va inget skön att åka i men det va grymt bra väghålnig sen så fick man leva med att efter varje sten typ så hörde man efter åt donk när fjäder hoppa på plats big_smile
lycka till

Ingenting att rekommendera... Om inte fjädrarna ligger kvar i skålen så bottnar dämparna innan fjädrarna och ger en väldigt ostabil bil med dämpning som upplevs väldigt hård och stötig men som är mjuk när det gäller. Kan inte se något annat än att väghållningen var katastrof på din bil.

Jag kör enbart på Coilovers på mina bilar. Kostar lite mer men är värt varenda krona.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Pan
1 februari 2007
#8
Har kapade på min 740 vet inte hur en 740 utan kapade fjädrar beter sig. Min är Hård som fan fram och mjuk bak så väghållning har den inte smile. Mej gör det inget då det är först bil som jag har och sladdar med men skulle jag själv sänka en 740 skulle jag köpa en riktig sänk sats.

mvh

118 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
#9
ok. men kommer den inte bli lika hård och stötig om jag har riktiga sänkningsfjädrar för de kommer ju va lika låga som de kapade originalfjädrarna och själva dämparen kommer gå i botten?
// David
Senast redigerat av Takiidaa (1 februari 2007)

Evolution
1 627 Inlägg
1 februari 2007
#10
Takiidaa skrev:
Tja, som ni ser på rubriken så är jag osäker på om jag ska kapa originalfjädrarna eller köpa sänkningsfjädrar. De flesta tycker antagligen att jag ska köpa riktiga saker för det kommer löna sig i längden.
Men har sett relativt många Volvoägare som kapat sina originalfjädrar och blivit mkt nöjda.

Jag har köpt bilen för en billig slant (9500 :-) och att lägga ut 1500:- för ngt som man kan göra gratis känns lite onödigt för kan ju lägga de pengarna på lite finare fäljar istället.

Så jag vill höra era åsikter och erfarenheter av att kapa originalfjädrarna:

1. Går det igenom besiktning?
2. Ca. hur många mil kan man köra innan det blir några problem?
3. Om man ska kapa originalfjädrarna går de bra att låta de sitta på och bara kapa när de sitter på (ca. 2 varv) och sen akta sig för flygande fjädrar? smile
4. Att kapa 2 varv, hur mycket sänker det bilen?
5. Hur mycket kan man kapa utan att det blir skakigt, hoppigt m.m.?
6. Läste att man skulle kapa fjädrarna där uppe och inte där nere för det kunde lossna annars och skära sönder däcket, stämmer detta?

Tacksam för svar

kolla ge motorsport tror det kostar ungefär 3000kr dämpare och fjädrar 740i

Fäll ner pungen och landa

118 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
#11
Karlzzon The One skrev:
Takiidaa skrev:
Tja, som ni ser på rubriken så är jag osäker på om jag ska kapa originalfjädrarna eller köpa sänkningsfjädrar. De flesta tycker antagligen att jag ska köpa riktiga saker för det kommer löna sig i längden.
Men har sett relativt många Volvoägare som kapat sina originalfjädrar och blivit mkt nöjda.

Jag har köpt bilen för en billig slant (9500 :-) och att lägga ut 1500:- för ngt som man kan göra gratis känns lite onödigt för kan ju lägga de pengarna på lite finare fäljar istället.

Så jag vill höra era åsikter och erfarenheter av att kapa originalfjädrarna:

1. Går det igenom besiktning?
2. Ca. hur många mil kan man köra innan det blir några problem?
3. Om man ska kapa originalfjädrarna går de bra att låta de sitta på och bara kapa när de sitter på (ca. 2 varv) och sen akta sig för flygande fjädrar? smile
4. Att kapa 2 varv, hur mycket sänker det bilen?
5. Hur mycket kan man kapa utan att det blir skakigt, hoppigt m.m.?
6. Läste att man skulle kapa fjädrarna där uppe och inte där nere för det kunde lossna annars och skära sönder däcket, stämmer detta?

Tacksam för svar

kolla ge motorsport tror det kostar ungefär 3000kr dämpare och fjädrar 740i

Tyvärr har jag inte den budgetten att köpa de!
Endast fjädrar...

★★★★★
455 Inlägg
1 februari 2007
#12
på min vintre bil har jag tagit 2 fram o  2,5 bak o de blev snyggt, slangklämmor bak, o svetsning fram då går den iggeenom besiktningen, har gjort det alla år, huvudsaken e att dom inte trillar ur. o skumpigt blir det mycket om dämparna e dåliga vilket dom borde vara på en gammnal 740, jag kapade rakt på plats utan hjälpmedel, resulterade endast i ett pajj kapblad, så jafg säger JA kapa smile

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
2 februari 2007
#13
Det är bara att kapa tills du blir nöjd!  dom flesta som säger att det inte är värt det har säkert inte provat själva...


12 086 Inlägg
2 februari 2007
#14
Sen beror de ju på hur mkt man vill sänka, en sånkningssats sänker väl 40mm typ? Kapar man kan man ju gå ner en 10 cm. Vi har kapat 3.5 varv på kompisens 740 och den har fan inte sämre väghållning än orginal=P

Jajjemen!
1 512 Inlägg
2 februari 2007
#15
1. Beror lite på vem kontrollanten är, får du en riktigt grinpeck kan han underkänna dig, men har själv aldrig haft problem då ja har satt fast mina fjädrar.
2. hur många som helst smile näerå, vet faktiskt inte.. men ja har väl kört ca 3-3500mil typ.
3. De kan man göra.. men de är riskabelt.. men för att slippa plocka loss fjädern kan man använda sig av fjäderdemonteringsverktyg för att de nte ska va spänn när man kör rondellen i.
4. lite för lite, 3varv runtom är lagom enligt mig smile
5. 3 varv är ganska studsigt.. är du känslig ta 2 istället tongue
6. Näe de stämmer inte.. fjärdern glappar lika mkt oavsett om du kapar i över eller underkant.. därför får du sätta fast fjädern. Jag har satt fast mina med små avgasklammor fram å inget bak, de har gått igenom bes 2 år i rad.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

608 Inlägg
2 februari 2007
#16
JapMax skrev:
Sen beror de ju på hur mkt man vill sänka, en sånkningssats sänker väl 40mm typ? Kapar man kan man ju gå ner en 10 cm. Vi har kapat 3.5 varv på kompisens 740 och den har fan inte sämre väghållning än orginal=P

precis! och 40 mm på en volvo syns just å just big_smile ska sj ta å kapa mina sänkningsfjädrar lite.fick med ett par kapade sänkningsfjädra när ja köpte bilen men dom sålde ja åt en kompis å hans bil blev passligt låg!

old volkswagens never die,they just get lower:D

118 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
#17
Tack för alla svar!
Det lutar åt att kapa originalfjädrarna 2,5 varv och sätta fast dem med t.ex. avgasklämmer och lägga pengarna på en ny stereo/högtalare/toning/fäljar eller vad det nu blir istället! smile

// David
Senast redigerat av Takiidaa (3 februari 2007)


Sök