3895
Sök

Priserna på batterier till elbilar fortsätter att rasa

3 400 Inlägg
28 april 2021
#21
Off skrev:
Low skrev:
Off skrev:

Men med drivmedlets kostnad kommer elbilen fortfarande vara billigare.

Jag är själv totalt ointresserad av elbilar men det finns ingen anledning till att sitta och försvara förbränningsmotorer. Ska man köra många mil, år efter år, så är elbil det billigaste.

Men idag går det inte räkna vad en elbil kostar att köra på ett rättvist sätt. Att tro att man ska kunna köra 4000 mil per år utan att behöva skatta för det i framtiden är lite blint..

Jag tycker elbilar är spännande och kul att följa. Men själv skulle jag aldrig vilja äga en idag. Gillar förbrännings motor alldeles för mycket. 😅

Absolut ska man inte ta för givet att man gör det skattefritt. Men hur stor roll tror du skatten kommer spela roll? Samma sak där, du sparar in pengarna tack vare den låga "bränsle"kostnaden. Än om skatten kostar 5000 kr/år.

Jag menar någon slags km skatt som de redan diskuteras om. Svårt att se de som kör 1000 mil per år ska betala desamma som de som kör 5000mil per år med hjälp av en fast års skatt.😅


6 655 Inlägg
28 april 2021
#22
Ifrågasätts det också vad en ny motor eller växellåda kostar vid köp av bil?
"Utifall att den kanske rasar"

Dagen garantierna är ute och försäkringsbolagen inte tar skadan så kommer det nog finnas delar på skroten
Alternativt, företag som reparerar det defekta batteriet

De/Dem

7 435 Inlägg
29 april 2021
#23
viccoA skrev:
Growe skrev:
viccoA skrev:

Tillverkningskostnad och utpris är inte riktigt samma sak.
Undrar vad priset för valfri komplett bil blir om man handlar den i reservdelar wink

fast vad det kostar för tillverkaren är ju orellevant eftersom vi vet vad slutpriset på bilen blir.  problemet blir den dagen efter den 8åriga garantin är slut och en kund till tex en tessla måste bekosta sitt batteri själv.  det är det priset som är intresant..   allt annat är strunt samma.. för det kommer mest troligen inte reflekteras över till priset på ett nytt fordon endå.  mer pengar till ägarna av märkena som säljer elbilar.   

derför är ju priset ut till kund för batteriet det enda som är viktigt för hur kostnaden att äga en 10-20år gammal elbil  den kostnaden är ju skapligt relevant för beg priserna på elbilar.   eller tänker jag fel? smile

Nä, priset på ett helt batteri är inte så relevant. Priset för att laga ditt befintliga trasiga batteri är oftast betydligt lägre än motor- eller automatväxellådshaveri på en fossilare.
Jag kör 5.000 mil om året, på 8 år har jag en bränslebesparing på 360.000kr. Skulle jag behöva betala 25.000kr för att laga batteriet år 8 är det inget större bekymmer i kalkylen. Många fossilare har också lagat drivlinekrångel vid 40.000 mil på 25.000kr.

Det förutsätter dessutom att ditt batteri går sönder precis när garantin tar slut, håller det ett antal år till blir det bara bättre. Att laga ett elbilsbatteri kostar mellan 15.000-25.000kr beroende på vad som är trasigt.

Tekniken går framåt och elbilarna blir mer hållbara, värme tog kål på många elbilar som tex första generationen japan Nissan Leaf årsmodell 2010. Hos tex Dala Ev kan du även byta ut ditt omoderna, lilla batteri till ett större och mer hållbart om du kör en så gammal leaf.

Kostar enligt följande:
Upgrade to 24kWh, 3200€
Upgrade to 30kWh, ~4500€
Upgrade to 40kWh, ~6000€
Upgrade to 62kWh, ~10500€

har du gratis el??


3 123 Inlägg
29 april 2021
Trådstartare
#24
granadadr skrev:
viccoA skrev:
Growe skrev:
fast vad det kostar för tillverkaren är ju orellevant eftersom vi vet vad slutpriset på bilen blir.  problemet blir den dagen efter den 8åriga garantin är slut och en kund till tex en tessla måste bekosta sitt batteri själv.  det är det priset som är intresant..   allt annat är strunt samma.. för det kommer mest troligen inte reflekteras över till priset på ett nytt fordon endå.  mer pengar till ägarna av märkena som säljer elbilar.   

derför är ju priset ut till kund för batteriet det enda som är viktigt för hur kostnaden att äga en 10-20år gammal elbil  den kostnaden är ju skapligt relevant för beg priserna på elbilar.   eller tänker jag fel? smile

Nä, priset på ett helt batteri är inte så relevant. Priset för att laga ditt befintliga trasiga batteri är oftast betydligt lägre än motor- eller automatväxellådshaveri på en fossilare.
Jag kör 5.000 mil om året, på 8 år har jag en bränslebesparing på 360.000kr. Skulle jag behöva betala 25.000kr för att laga batteriet år 8 är det inget större bekymmer i kalkylen. Många fossilare har också lagat drivlinekrångel vid 40.000 mil på 25.000kr.

Det förutsätter dessutom att ditt batteri går sönder precis när garantin tar slut, håller det ett antal år till blir det bara bättre. Att laga ett elbilsbatteri kostar mellan 15.000-25.000kr beroende på vad som är trasigt.

Tekniken går framåt och elbilarna blir mer hållbara, värme tog kål på många elbilar som tex första generationen japan Nissan Leaf årsmodell 2010. Hos tex Dala Ev kan du även byta ut ditt omoderna, lilla batteri till ett större och mer hållbart om du kör en så gammal leaf.

Kostar enligt följande:
Upgrade to 24kWh, 3200€
Upgrade to 30kWh, ~4500€
Upgrade to 40kWh, ~6000€
Upgrade to 62kWh, ~10500€

har du gratis el??

Nej.
Min bil är en mellanklassbil med lite motor. Min fossilare som den ersatte från 2016 drog 0,7l diesel per mil. Min elbil drar i årssnitt ca 1,7kwh per mil. Jag har ett låst 3 årigt elavtal på 30 öre per kwh plus skatt och överföring. Det ger en totalkostnad på ca 2kr per mil för elen. Ibland tankar jag gratis på snabbladdare hos Cirkel K eller Lidl men bara om jag ändå handlar osv.  Sällan tankar jag riktigt dyr snabbladdning (typ ionity), händer kanske 1 ggr per år. När jag snabbladdar hos Tesla (händer ibland) kostar elen ca 3kr per kwh. De snabbtankade milen hos Tesla kostar fortfarande betydligt mindre än dieseln kostade till fossilaren.
DVS min besparing i drivmedel är 360.000kr enligt ovan efter jag har betalt för elen givetvis.
Senast redigerat av viccoA (29 april 2021)


* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 april 2021
#25
viccoA skrev:
Batteriet är en dyr komponent på elbilen, priset fortsätter neråt och det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil.

Fast det är väl en ren utopi? Ingen tillverkare någonsin i historien har väl sänkt priset när tillverkningskostnaden sjunkit? Priserna bibehålls eftersom tillverkaren vet, sedan innan, att folk ändå betalar det som står på prislappen.

Så den enda som har glädje av sjunkande priser på komponenter är tillverkaren.

(Och på sikt möjligen ägaren av en elbil utan garantier, men eftersom påståendet är att "det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil" så är det ju nybilar som avses här.)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

782 Inlägg
29 april 2021
#26
Brådhis skrev:
viccoA skrev:
Batteriet är en dyr komponent på elbilen, priset fortsätter neråt och det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil.

Fast det är väl en ren utopi? Ingen tillverkare någonsin i historien har väl sänkt priset när tillverkningskostnaden sjunkit? Priserna bibehålls eftersom tillverkaren vet, sedan innan, att folk ändå betalar det som står på prislappen.

Så den enda som har glädje av sjunkande priser på komponenter är tillverkaren.

(Och på sikt möjligen ägaren av en elbil utan garantier, men eftersom påståendet är att "det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil" så är det ju nybilar som avses här.)

Tillverkningskostnaden har rätt mycket med utpriset att göra... Lägre tillverkningskostnad leder till bättre marginaler, bättre marginaler leder till att fler tillverkare vill ta del av kakan, fler tillverkare leder till konkurrens, konkurrens leder till lägre priser.

När marknaden för elbilar har blivit större så finns det mer resurser att lägga på forskning, förhoppningsvis leder det till ännu bättre och billigare batteriteknik.


101 Inlägg
29 april 2021
#27
Lucif3r skrev:
Off skrev:
Detta eftersom att skatten ALLTID kommer vara högre på bensin- och dieseldrivna bilar.

... Förutom på 30+are som har 0 i bilskatt wink

(du sa specifikt bilar)

Fast det är ju inte bundet specifikt till att det är bensin- eller dieseldrivna bilar. Utan att det är bilar. Hade vi haft 30 år gamla elbilar hade ju samma sak gällt dessa. Alltså är det totalt irrelevant.

Dessutom är inte den årliga skatten problemet för någon som kör en gammal dieselbil långt, utan det är skatten på drivmedlet. Så nej, du kommer inte undan att betala skatt trots att den är "skattebefriad".

Ingen kommer välja mellan en 30 år gammal dieselbil och en elbil dessutom.





Low skrev:
Jag menar någon slags km skatt som de redan diskuteras om. Svårt att se de som kör 1000 mil per år ska betala desamma som de som kör 5000mil per år med hjälp av en fast års skatt.😅

Ja, men faktum kvarstår fortfarande att desto miljövänligare bil du kör desto mindre kommer du betala i skatt, eftersom de vill att man gå över till miljösnälla bilar. Än hur mycket vi sitter och vrider och vänder på det så kommer staten ALLTID kräva mindre i skatt av den som kör en miljövänligare bil.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 april 2021
#28
patrik79 skrev:
Brådhis skrev:
viccoA skrev:
Batteriet är en dyr komponent på elbilen, priset fortsätter neråt och det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil.

Fast det är väl en ren utopi? Ingen tillverkare någonsin i historien har väl sänkt priset när tillverkningskostnaden sjunkit? Priserna bibehålls eftersom tillverkaren vet, sedan innan, att folk ändå betalar det som står på prislappen.

Så den enda som har glädje av sjunkande priser på komponenter är tillverkaren.

(Och på sikt möjligen ägaren av en elbil utan garantier, men eftersom påståendet är att "det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil" så är det ju nybilar som avses här.)

Tillverkningskostnaden har rätt mycket med utpriset att göra... Lägre tillverkningskostnad leder till bättre marginaler, bättre marginaler leder till att fler tillverkare vill ta del av kakan, fler tillverkare leder till konkurrens, konkurrens leder till lägre priser.

När marknaden för elbilar har blivit större så finns det mer resurser att lägga på forskning, förhoppningsvis leder det till ännu bättre och billigare batteriteknik.

I teorin har du rätt. Verkligheten styrs dock av fler faktorer. Bilar kommer aldrig bli billigare över tid. Tekniken i dom kan bli billigare, se bara på allt ståhej som var om bilarnas databoxar på 90-talet. Dock påverkade det inte slutpriset alls (men ja, det var förstås en mindre kostnad totalt sett också).

Jag säger bara att jag sällan eller aldrig sett en tillverkare som pressat priserna på delar till sin produkt och utifrån det sänker priset ut till slutkund.

På sin höjd kommer vi se att priserna inte höjs... Att dom skulle sänkas är som jag sa en utopi.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 400 Inlägg
29 april 2021
#29
Off skrev:
Lucif3r skrev:
Off skrev:
Detta eftersom att skatten ALLTID kommer vara högre på bensin- och dieseldrivna bilar.

... Förutom på 30+are som har 0 i bilskatt wink

(du sa specifikt bilar)

Fast det är ju inte bundet specifikt till att det är bensin- eller dieseldrivna bilar. Utan att det är bilar. Hade vi haft 30 år gamla elbilar hade ju samma sak gällt dessa. Alltså är det totalt irrelevant.

Dessutom är inte den årliga skatten problemet för någon som kör en gammal dieselbil långt, utan det är skatten på drivmedlet. Så nej, du kommer inte undan att betala skatt trots att den är "skattebefriad".

Ingen kommer välja mellan en 30 år gammal dieselbil och en elbil dessutom.





Low skrev:
Jag menar någon slags km skatt som de redan diskuteras om. Svårt att se de som kör 1000 mil per år ska betala desamma som de som kör 5000mil per år med hjälp av en fast års skatt.😅

Ja, men faktum kvarstår fortfarande att desto miljövänligare bil du kör desto mindre kommer du betala i skatt, eftersom de vill att man gå över till miljösnälla bilar. Än hur mycket vi sitter och vrider och vänder på det så kommer staten ALLTID kräva mindre i skatt av den som kör en miljövänligare bil.

Det har du rätt i. nu är det något alldeles nytt där drivmedlet inte är en inkomst längre för staten. ( Eller Jo lite el😁) Som en sa att han sparar 360.000kr i drivmedel på x antal år för hen kör elbil, är extrem mycket pengar som försvinner för staten.. speciellt om man räknar med alla miljoner bilar som finns i Sverige.
På något sett så ska elbilarna också behöva dra in skatt i liknande mängd. så vi få behålla våra fina vägar.😁

Tolka mig inte fel att jag är anti mot elbilar, absolut inte. Men det är inte min cup of Tea.


60 Inlägg
30 april 2021
#30
Får behålla våra fina vägar,här måste nog alla utom jag köra elbil eftersom vägarna är skit och full av väg pottor kanske därför det inte finns några pengar till vägunderhåll här.

782 Inlägg
30 april 2021
#31
Brådhis skrev:
patrik79 skrev:
Brådhis skrev:

Fast det är väl en ren utopi? Ingen tillverkare någonsin i historien har väl sänkt priset när tillverkningskostnaden sjunkit? Priserna bibehålls eftersom tillverkaren vet, sedan innan, att folk ändå betalar det som står på prislappen.

Så den enda som har glädje av sjunkande priser på komponenter är tillverkaren.

(Och på sikt möjligen ägaren av en elbil utan garantier, men eftersom påståendet är att "det dröjer inte länge till innan elbilen kostar lika mycket i inköp som en motsvarande bensinbil" så är det ju nybilar som avses här.)

Tillverkningskostnaden har rätt mycket med utpriset att göra... Lägre tillverkningskostnad leder till bättre marginaler, bättre marginaler leder till att fler tillverkare vill ta del av kakan, fler tillverkare leder till konkurrens, konkurrens leder till lägre priser.

När marknaden för elbilar har blivit större så finns det mer resurser att lägga på forskning, förhoppningsvis leder det till ännu bättre och billigare batteriteknik.

I teorin har du rätt. Verkligheten styrs dock av fler faktorer. Bilar kommer aldrig bli billigare över tid. Tekniken i dom kan bli billigare, se bara på allt ståhej som var om bilarnas databoxar på 90-talet. Dock påverkade det inte slutpriset alls (men ja, det var förstås en mindre kostnad totalt sett också).

Jag säger bara att jag sällan eller aldrig sett en tillverkare som pressat priserna på delar till sin produkt och utifrån det sänker priset ut till slutkund.

På sin höjd kommer vi se att priserna inte höjs... Att dom skulle sänkas är som jag sa en utopi.

Jag tycker inte vi lever i en utopi, utan i verkligheten...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -liknande/

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … kilometer/

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … batt-2019/


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 april 2021
#32
granadadr skrev:
varför är då elbilar fortfarande svindyra då ?

Mycket pengar men inte nödvändigtvis dyra. Varje Tesla P100 Plaid innehåller ju prylar som givit tre bilar extrem prestanda och bra räckvidd....

Större volymer och mer förnuftiga specifikationer är receptet som behövs.

P100 Plaid är ju billig i jämförelse mot "likadana" bilar men det är mycket pengar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

* Voff voff *
10 736 Inlägg
30 april 2021
#33
patrik79 skrev:
Brådhis skrev:
patrik79 skrev:

Tillverkningskostnaden har rätt mycket med utpriset att göra... Lägre tillverkningskostnad leder till bättre marginaler, bättre marginaler leder till att fler tillverkare vill ta del av kakan, fler tillverkare leder till konkurrens, konkurrens leder till lägre priser.

När marknaden för elbilar har blivit större så finns det mer resurser att lägga på forskning, förhoppningsvis leder det till ännu bättre och billigare batteriteknik.

I teorin har du rätt. Verkligheten styrs dock av fler faktorer. Bilar kommer aldrig bli billigare över tid. Tekniken i dom kan bli billigare, se bara på allt ståhej som var om bilarnas databoxar på 90-talet. Dock påverkade det inte slutpriset alls (men ja, det var förstås en mindre kostnad totalt sett också).

Jag säger bara att jag sällan eller aldrig sett en tillverkare som pressat priserna på delar till sin produkt och utifrån det sänker priset ut till slutkund.

På sin höjd kommer vi se att priserna inte höjs... Att dom skulle sänkas är som jag sa en utopi.

Jag tycker inte vi lever i en utopi, utan i verkligheten...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -liknande/

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … kilometer/

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … batt-2019/

Rea hos en återförsäljare i vårat grannland på en uråldrig elbil som aldrig ens var bra...?

En halvgammal modell hos Volkswagen får sänkt pris samtidigt som en annan nyutvecklad bil från samma tillverkare lanseras...?

Tesla sänker priserna för att dom, enligt artikeln, stängt en massa showrooms. Samtidigt spekuleras att man glömt momsen och det står även att så varit fallen i andra länder.

Vet inte riktigt hur detta har med lägre priser på batterier, dvs lägre tillverkningskostnader, att göra...? Jag ser mest utförsäljningar och rea på utgående modeller och det är inget unikt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

782 Inlägg
30 april 2021
#34
Brådhis skrev:
patrik79 skrev:
Brådhis skrev:

I teorin har du rätt. Verkligheten styrs dock av fler faktorer. Bilar kommer aldrig bli billigare över tid. Tekniken i dom kan bli billigare, se bara på allt ståhej som var om bilarnas databoxar på 90-talet. Dock påverkade det inte slutpriset alls (men ja, det var förstås en mindre kostnad totalt sett också).

Jag säger bara att jag sällan eller aldrig sett en tillverkare som pressat priserna på delar till sin produkt och utifrån det sänker priset ut till slutkund.

På sin höjd kommer vi se att priserna inte höjs... Att dom skulle sänkas är som jag sa en utopi.

Jag tycker inte vi lever i en utopi, utan i verkligheten...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -liknande/

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … kilometer/

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … batt-2019/

Rea hos en återförsäljare i vårat grannland på en uråldrig elbil som aldrig ens var bra...?

En halvgammal modell hos Volkswagen får sänkt pris samtidigt som en annan nyutvecklad bil från samma tillverkare lanseras...?

Tesla sänker priserna för att dom, enligt artikeln, stängt en massa showrooms. Samtidigt spekuleras att man glömt momsen och det står även att så varit fallen i andra länder.

Vet inte riktigt hur detta har med lägre priser på batterier, dvs lägre tillverkningskostnader, att göra...? Jag ser mest utförsäljningar och rea på utgående modeller och det är inget unikt.

Det funkar som vilken annan elektronisk produkt som helst... Utvecklingen går framåt och de gamla delarna blir billigare att producera. Det finns inte en chans att mitsubishi, Volkswagen eller tesla skulle ha kunnat sälja sina bilar för dagens priser när de lanserade sina bilar. Jämför gärna annan elektronik som tv eller datorer och dess prestanda och prisutveckling. I vissa fall sänks priset, i andra fall höjs prestandan och i vissa fall sker båda delarna på produkter som är i tillväxtfasen.

I Norge handlar det inte om någon utförsäljning av Mitsubishis ganska dåliga elbil, den har helt enkelt blivit billigare att tillverka så tillverkaren har kunnat sänka priset.

Vw har höjt räckvidden rätt rejält samtidigt som de sänkt priset marginellt. Hade de kunnat göra det tidigare så hade de haft en större del av marknaden. Tvivlar inte en sekund på att vw hade velat sitta i den sitsen.

Dagens tesla modell x verkar gå att köpa för 1 mille, när den lanserades kostade den enligt artikeln nästan det dubbla. Hela prisskillnaden är säkert inte komponentpriser men jag skulle bli väldigt väldigt förvånad om komponenterna inte har gått ner ganska rejält i pris sedan modell x släpptes.

Skulle inte priset på vettiga komponenterna till elbil bli lägre med tiden så hade vi haft konkurrenskraftiga elbilar redan för 40 år sedan, det hade vi inte...


* Voff voff *
10 736 Inlägg
30 april 2021
#35
patrik79 skrev:
Brådhis skrev:

Rea hos en återförsäljare i vårat grannland på en uråldrig elbil som aldrig ens var bra...?

En halvgammal modell hos Volkswagen får sänkt pris samtidigt som en annan nyutvecklad bil från samma tillverkare lanseras...?

Tesla sänker priserna för att dom, enligt artikeln, stängt en massa showrooms. Samtidigt spekuleras att man glömt momsen och det står även att så varit fallen i andra länder.

Vet inte riktigt hur detta har med lägre priser på batterier, dvs lägre tillverkningskostnader, att göra...? Jag ser mest utförsäljningar och rea på utgående modeller och det är inget unikt.

Det funkar som vilken annan elektronisk produkt som helst... Utvecklingen går framåt och de gamla delarna blir billigare att producera. Det finns inte en chans att mitsubishi, Volkswagen eller tesla skulle ha kunnat sälja sina bilar för dagens priser när de lanserade sina bilar. Jämför gärna annan elektronik som tv eller datorer och dess prestanda och prisutveckling. I vissa fall sänks priset, i andra fall höjs prestandan och i vissa fall sker båda delarna på produkter som är i tillväxtfasen.

I Norge handlar det inte om någon utförsäljning av Mitsubishis ganska dåliga elbil, den har helt enkelt blivit billigare att tillverka så tillverkaren har kunnat sänka priset.

Vw har höjt räckvidden rätt rejält samtidigt som de sänkt priset marginellt. Hade de kunnat göra det tidigare så hade de haft en större del av marknaden. Tvivlar inte en sekund på att vw hade velat sitta i den sitsen.

Dagens tesla modell x verkar gå att köpa för 1 mille, när den lanserades kostade den enligt artikeln nästan det dubbla. Hela prisskillnaden är säkert inte komponentpriser men jag skulle bli väldigt väldigt förvånad om komponenterna inte har gått ner ganska rejält i pris sedan modell x släpptes.

Skulle inte priset på vettiga komponenterna till elbil bli lägre med tiden så hade vi haft konkurrenskraftiga elbilar redan för 40 år sedan, det hade vi inte...

Vi har ju konstaterat att tillverkningskostnaderna gått ner över tid på batterierna (och säkert på många andra delar). Ändå är det en nyhet att e-Up fått priset sänkt högst marginellt (men bättre räckvidd - baserat på bättre batterier förstås). Ändå är det en nyhet att gamla i-MiEV får ett lägre pris...

Alltså... Någon generell minskning av priset i direkt relation till att batterierna (eller andra komponenter) blivit billigare att tillverka existerar inte. Däremot kanske räckvidden på en given modell ökar pga man kan stoppa in bättre batterier för samma pengar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

782 Inlägg
1 maj 2021
#36
Brådhis skrev:
patrik79 skrev:
Brådhis skrev:

Rea hos en återförsäljare i vårat grannland på en uråldrig elbil som aldrig ens var bra...?

En halvgammal modell hos Volkswagen får sänkt pris samtidigt som en annan nyutvecklad bil från samma tillverkare lanseras...?

Tesla sänker priserna för att dom, enligt artikeln, stängt en massa showrooms. Samtidigt spekuleras att man glömt momsen och det står även att så varit fallen i andra länder.

Vet inte riktigt hur detta har med lägre priser på batterier, dvs lägre tillverkningskostnader, att göra...? Jag ser mest utförsäljningar och rea på utgående modeller och det är inget unikt.

Det funkar som vilken annan elektronisk produkt som helst... Utvecklingen går framåt och de gamla delarna blir billigare att producera. Det finns inte en chans att mitsubishi, Volkswagen eller tesla skulle ha kunnat sälja sina bilar för dagens priser när de lanserade sina bilar. Jämför gärna annan elektronik som tv eller datorer och dess prestanda och prisutveckling. I vissa fall sänks priset, i andra fall höjs prestandan och i vissa fall sker båda delarna på produkter som är i tillväxtfasen.

I Norge handlar det inte om någon utförsäljning av Mitsubishis ganska dåliga elbil, den har helt enkelt blivit billigare att tillverka så tillverkaren har kunnat sänka priset.

Vw har höjt räckvidden rätt rejält samtidigt som de sänkt priset marginellt. Hade de kunnat göra det tidigare så hade de haft en större del av marknaden. Tvivlar inte en sekund på att vw hade velat sitta i den sitsen.

Dagens tesla modell x verkar gå att köpa för 1 mille, när den lanserades kostade den enligt artikeln nästan det dubbla. Hela prisskillnaden är säkert inte komponentpriser men jag skulle bli väldigt väldigt förvånad om komponenterna inte har gått ner ganska rejält i pris sedan modell x släpptes.

Skulle inte priset på vettiga komponenterna till elbil bli lägre med tiden så hade vi haft konkurrenskraftiga elbilar redan för 40 år sedan, det hade vi inte...

Vi har ju konstaterat att tillverkningskostnaderna gått ner över tid på batterierna (och säkert på många andra delar). Ändå är det en nyhet att e-Up fått priset sänkt högst marginellt (men bättre räckvidd - baserat på bättre batterier förstås). Ändå är det en nyhet att gamla i-MiEV får ett lägre pris...

Alltså... Någon generell minskning av priset i direkt relation till att batterierna (eller andra komponenter) blivit billigare att tillverka existerar inte. Däremot kanske räckvidden på en given modell ökar pga man kan stoppa in bättre batterier för samma pengar.

Man kan ju se prisutvecklingen lite som man vill. Du verkar tycka att bilarna har kostat lika mycket hela tiden trots att de blir bättre. Jag ser prisutvecklingen som att det du får i en dagsaktuell elbil kostade rejält mycket mer för tex 10 år sedan och att då inköpspriset på komponenter har sänkt priset på jämförbara bilar.
Uppenbarligen har ju iaf priset sänkts på bilar som tillverkarna inte uppdaterat batterierna på till fler kWh.
Att det även börjar bli så vanligt med elbilar gör att konkurrensen börjar dra igång och snart släpper dacia sin billiga elbil i Sverige. Säkert lika mycket leksak som mitsubishin men med dubbla räckvidden och ett pris som är runt 60-70% av mitsun när den släpptes. Jag tycker iaf att elbilarna blir billigare.


* Voff voff *
10 736 Inlägg
1 maj 2021
#37
patrik79 skrev:
Man kan ju se prisutvecklingen lite som man vill. Du verkar tycka att bilarna har kostat lika mycket hela tiden trots att de blir bättre. Jag ser prisutvecklingen som att det du får i en dagsaktuell elbil kostade rejält mycket mer för tex 10 år sedan och att då inköpspriset på komponenter har sänkt priset på jämförbara bilar.
Uppenbarligen har ju iaf priset sänkts på bilar som tillverkarna inte uppdaterat batterierna på till fler kWh.
Att det även börjar bli så vanligt med elbilar gör att konkurrensen börjar dra igång och snart släpper dacia sin billiga elbil i Sverige. Säkert lika mycket leksak som mitsubishin men med dubbla räckvidden och ett pris som är runt 60-70% av mitsun när den släpptes. Jag tycker iaf att elbilarna blir billigare.

Ja, priserna kommer i viss mån sjunka när konkurrensen ökar. Fast alla bilar konkurrerar inte med varandra. En billig(?) Dacia konkurrerar inte med en Tesla egentligen.

Påståendet jag motsätter mig är fortfarande att tillverkare skulle sänka priserna när komponenter blir billigare. Att sänka priset på äldre modeller eller erbjuda ett större batteri (som vi ju konstaterat att blivit billigare) för "samma" pengar är inte samma sak. Där är kostnaden densamma och priset detsamma. Blev bilen billigare? Nej. Mervärde för kunden utan högre kostnad? Absolut. Men billigare? Nej... Och då närmar man sig inte fossilbilens pris, vilket ju var det jag opponerade mig mot från början. smile

I själva verket bibehålls priserna men det man får för pengarna ökar. Det är självklart bra, och är förstås en produkt av att batterier blivit billigare och konkurrensen ökat, men det gör inte elbilen billigare i relation till fossilbilen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 123 Inlägg
1 maj 2021
Trådstartare
#38
Elbilarna har blivit billigare, det är faktum. Att du får mer för pengarna och bättre bilar idag än för 10 år sen är också fakta.

Som Torpis är inne på, ska man även väga in prestandan är mängder med elbilar snorbilliga.

Bruksholkar på el är nästan lika snabba som en BMW M3 var för ett par generationer sen alternativt titta på de hårigare elbilarna där en miljonbil går som en supersportbil för 10 miljoner. Sen är det såklart inte lika "bra" som supersportbilen på allt kanske men ni förstår, om man inte menar bagageutrymme eller komfort i baksätet.


* Voff voff *
10 736 Inlägg
1 maj 2021
#39
viccoA skrev:
Elbilarna har blivit billigare, det är faktum. Att du får mer för pengarna och bättre bilar idag än för 10 år sen är också fakta.

Som Torpis är inne på, ska man även väga in prestandan är mängder med elbilar snorbilliga.

Bruksholkar på el är nästan lika snabba som en BMW M3 var för ett par generationer sen alternativt titta på de hårigare elbilarna där en miljonbil går som en supersportbil för 10 miljoner. Sen är det såklart inte lika "bra" som supersportbilen på allt kanske men ni förstår, om man inte menar bagageutrymme eller komfort i baksätet.

Det håller jag helt med om på alla punkter. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 736 Inlägg
1 maj 2021
#40
Hmm, att elbilen kommer ta över är ju ingen vild gissning. Problemet är ju att det måste finnas el-när folk vill ladda. Eftersom vi bara ska ha muppel numer..dvs. solkraft o Vindkraft så blir det inget bra. Vi måste ha en bra elförsörjning som funkar när det inte blåser eller solar. Dvs. All Vattenkraft tillgänglig och givetvis Kärnkraft. Detta kommer bli problemet- med "svetsarn" o hans dårpartier...
Tyvärr.
mvh/husse


Sök