Märkte att motorn började hosta mer och mer. Kanske dags för en service? Vi börjar med tändstiften!
Målade tändstift är väl inte det bästa
De var extremt sotiga. Då förgasaren är original så misstänker jag inte den. Tror mer på att den körts länge utan termostat har resulterat i allt sot.
Det blir såna här svarta hål i marken efter bara 2 minuters tomgång
Såg att en av tändkablarna låg emot gaslänkaget.
På andra sidan har någon varit hungrig. Bara att inse att vi får köpa nya tändstift och tändkablar
Motorn sitter långt fram på denna modellen. Det är för att golvet ska bli så platt som möjligt. Då just denna bilen inte har AC så betyder allt detta att det är mycket plats bakom motorn. Jag kan utan problem hänga av fördelarlocket och lägga det mellan fördelare och brandvägg. Riktigt smidigt Lite annat än i exempelvis pappas Cheva 57 där man med nöd och näppe får in ett bladmått mellan fördelare och brandvägg
Vikterna rörde sig fint och båda fjädrarna ser bra ut. Vikterna kastar ut av centrifugalkraften vilket gör att gnistan skjuts tidigare allteftersom motorns varvtal ökar. Bränsle/luft-blandningen behöver en viss tid på sig innan den börja brinna och smäller av, denna brinntiden är densamma även när varvtalet ökar. Med anledning av det måste man skjuta gnistan tidigare när varvtalet ökar. Vi vill att bränsle/luft-blandningen börjar expandera och trycka ner kolven vid ca 7 grader efter övre dödläge. Sitter vikterna fast i bottenläget blir motorn extremt trött efter ca 1500 varv och även väldigt törstig. Jag beställde nya brytarspetsar, allt detta byter vi i ett kommande inlägg.
Här har vi en Rochester 4jet, en mycket enkel förgasare med väldigt få rörliga delar.
Har sett att denna packningen läcker, så det kommer bli en renovering av förgasaren framöver.
Här testar jag vakuumklockan på fördelaren. Har denna handpumpen från Biltema. Bara pumpa vakuum och se att det håller sig, och det gjorde det! Om denna läcker blir motorn åter igen törstig, men dock inte direkt märkbart trött. Klockan ger ca 20 grader tidigare tändning vid max vakuum och ingen extra tidigare tändning vid inget vakuum. Noll vakuum har man i klockan vid start, full gas och även tomgång om man har den kopplad på portat vakuum).
Denna kallas för PCV, vilket står för positive crankcase ventilation. Den ser till att precis det den heter sker. Om det är övertryck i vevhuset så tillåts det att sugas in i motorn och förbrännas. Den ska enligt min Buick bok bytas ut vid varje oljebyte. Denna gången fick det bli rengörning med brakecleaner, den var helt frisk då ventilen rörde sig fint!
Gav mig på att försöka ställa bränsleblandningsskruvarna med hjälp av vakuumklocka. Kopplade in den där servot tar sitt vakuum. Men porten (röd ring) är nog för nära insugsventilen då visaren på klockan bara skakade Fick ställa det på hörseln istället. (skulle senare upptäcka att jag har problem med några lyftare)
Anslutningen som denna slangen går till kan vi inte använda för att mäta insugsvakuum då den är portad, vilket innebär att den inte ger något vakuum när gasspjället är stängt, men kommer ge vakuum så fort man öppnar spjället något. (förutsatt att man inte skruvat in tomgångsskruven för mycket)
Såg att tändspolen läcker Dessa är oljefyllda så ja, de kan läcka
Märkte att det skramlar i fronten. Det visade sig vara ringen runt lyktorna på förarsidan som satt riktigt löst. Var rädd att den skulle ramla av, så jag plockade av den.
De flesta fästena var trasiga Får återkomma hit. Ni ser också att ena lyktan sitter snett. Skumt.
--------------------------------------------
Här är jag ute och provkör när vi krånglade med soffan fram. Parkerar på Lidl, står där en stund. Startar och backar och ska köra frammåt.....
Ja det är väl tur man har en stor V8 med 603 newtonmeter i vrid, kom hem iaf Denna bromsen låg på rejält!
Vänta va. Det fattas en mutter här? Oo Kul att vi körde hem 20 mil såhär.
Allting såg okej ut.
Intressant sak som jag tror inte många känner till är denna armen som justerar ut bromsbackarna allt eftersom de slits. Ja ni har säkert sett den. Men visste ni att den bara justerar om man bromsar samtidigt som man rullar bakåt? Det står det i min Buick-bok iaf Vet att det nämnts på ett av de senare avsnitten av Vicegripgarage när han fixar bromsarna på "Betty White".
Då allting såg okej ut blev hjulcylindern misstänkt!
Det var hjulcylindern som nyper. Jag försökte göra rent den men blev inget bättre.
Köpte en billig hjulcylinder från Kina, såklart jag gjorde!
Bytet skedde i mitten av Mars och i skrivande stund (början av September för er som läser detta långt senare) kan jag säga att det fungerat utan problem
Måste ju bara flika in hur underbart det är att mecka med en bil som gått i Kalifornien, inga skruvar bråkar trots att de suttit där i 58 år!
Haft problem med att pedalen för parkeringsbromsen känns stum och det bromsar bara på ena sidan. Tog av navkapseln på höger sida och en vikt ramla ut! (Ja denna bilen skakar mycket över 60) Här satt alla 5 muttrarna på plats iaf
Följande är tyvärr dåligt fotograferat. Men jag plockade loss hela den sidans vajer med fästen och hölje.
Vajern hade rostat precis där den går in i plasthöljet. Mycket värme gjorde plasten mjuk och då släppte vajern.
Svårt för er att veta men här kan man se att jag kunnat dra ut vajern hela vägen utan problem. Smörjde vajern rejält och det har fungerat klockrent!
Allt för denna gång
Målade tändstift är väl inte det bästa
De var extremt sotiga. Då förgasaren är original så misstänker jag inte den. Tror mer på att den körts länge utan termostat har resulterat i allt sot.
Det blir såna här svarta hål i marken efter bara 2 minuters tomgång
Såg att en av tändkablarna låg emot gaslänkaget.
På andra sidan har någon varit hungrig. Bara att inse att vi får köpa nya tändstift och tändkablar
Motorn sitter långt fram på denna modellen. Det är för att golvet ska bli så platt som möjligt. Då just denna bilen inte har AC så betyder allt detta att det är mycket plats bakom motorn. Jag kan utan problem hänga av fördelarlocket och lägga det mellan fördelare och brandvägg. Riktigt smidigt Lite annat än i exempelvis pappas Cheva 57 där man med nöd och näppe får in ett bladmått mellan fördelare och brandvägg
Vikterna rörde sig fint och båda fjädrarna ser bra ut. Vikterna kastar ut av centrifugalkraften vilket gör att gnistan skjuts tidigare allteftersom motorns varvtal ökar. Bränsle/luft-blandningen behöver en viss tid på sig innan den börja brinna och smäller av, denna brinntiden är densamma även när varvtalet ökar. Med anledning av det måste man skjuta gnistan tidigare när varvtalet ökar. Vi vill att bränsle/luft-blandningen börjar expandera och trycka ner kolven vid ca 7 grader efter övre dödläge. Sitter vikterna fast i bottenläget blir motorn extremt trött efter ca 1500 varv och även väldigt törstig. Jag beställde nya brytarspetsar, allt detta byter vi i ett kommande inlägg.
Här har vi en Rochester 4jet, en mycket enkel förgasare med väldigt få rörliga delar.
Har sett att denna packningen läcker, så det kommer bli en renovering av förgasaren framöver.
Här testar jag vakuumklockan på fördelaren. Har denna handpumpen från Biltema. Bara pumpa vakuum och se att det håller sig, och det gjorde det! Om denna läcker blir motorn åter igen törstig, men dock inte direkt märkbart trött. Klockan ger ca 20 grader tidigare tändning vid max vakuum och ingen extra tidigare tändning vid inget vakuum. Noll vakuum har man i klockan vid start, full gas och även tomgång om man har den kopplad på portat vakuum).
Denna kallas för PCV, vilket står för positive crankcase ventilation. Den ser till att precis det den heter sker. Om det är övertryck i vevhuset så tillåts det att sugas in i motorn och förbrännas. Den ska enligt min Buick bok bytas ut vid varje oljebyte. Denna gången fick det bli rengörning med brakecleaner, den var helt frisk då ventilen rörde sig fint!
Gav mig på att försöka ställa bränsleblandningsskruvarna med hjälp av vakuumklocka. Kopplade in den där servot tar sitt vakuum. Men porten (röd ring) är nog för nära insugsventilen då visaren på klockan bara skakade Fick ställa det på hörseln istället. (skulle senare upptäcka att jag har problem med några lyftare)
Anslutningen som denna slangen går till kan vi inte använda för att mäta insugsvakuum då den är portad, vilket innebär att den inte ger något vakuum när gasspjället är stängt, men kommer ge vakuum så fort man öppnar spjället något. (förutsatt att man inte skruvat in tomgångsskruven för mycket)
Såg att tändspolen läcker Dessa är oljefyllda så ja, de kan läcka
Märkte att det skramlar i fronten. Det visade sig vara ringen runt lyktorna på förarsidan som satt riktigt löst. Var rädd att den skulle ramla av, så jag plockade av den.
De flesta fästena var trasiga Får återkomma hit. Ni ser också att ena lyktan sitter snett. Skumt.
--------------------------------------------
Här är jag ute och provkör när vi krånglade med soffan fram. Parkerar på Lidl, står där en stund. Startar och backar och ska köra frammåt.....
Ja det är väl tur man har en stor V8 med 603 newtonmeter i vrid, kom hem iaf Denna bromsen låg på rejält!
Vänta va. Det fattas en mutter här? Oo Kul att vi körde hem 20 mil såhär.
Allting såg okej ut.
Intressant sak som jag tror inte många känner till är denna armen som justerar ut bromsbackarna allt eftersom de slits. Ja ni har säkert sett den. Men visste ni att den bara justerar om man bromsar samtidigt som man rullar bakåt? Det står det i min Buick-bok iaf Vet att det nämnts på ett av de senare avsnitten av Vicegripgarage när han fixar bromsarna på "Betty White".
Då allting såg okej ut blev hjulcylindern misstänkt!
Det var hjulcylindern som nyper. Jag försökte göra rent den men blev inget bättre.
Köpte en billig hjulcylinder från Kina, såklart jag gjorde!
Bytet skedde i mitten av Mars och i skrivande stund (början av September för er som läser detta långt senare) kan jag säga att det fungerat utan problem
Måste ju bara flika in hur underbart det är att mecka med en bil som gått i Kalifornien, inga skruvar bråkar trots att de suttit där i 58 år!
Haft problem med att pedalen för parkeringsbromsen känns stum och det bromsar bara på ena sidan. Tog av navkapseln på höger sida och en vikt ramla ut! (Ja denna bilen skakar mycket över 60) Här satt alla 5 muttrarna på plats iaf
Följande är tyvärr dåligt fotograferat. Men jag plockade loss hela den sidans vajer med fästen och hölje.
Vajern hade rostat precis där den går in i plasthöljet. Mycket värme gjorde plasten mjuk och då släppte vajern.
Svårt för er att veta men här kan man se att jag kunnat dra ut vajern hela vägen utan problem. Smörjde vajern rejält och det har fungerat klockrent!
Allt för denna gång
Senast redigerat av Xebers76 (6 september 2021)
1
0
0
0