idag var vi och provkörde Skoda Fabian (2019, 400-mil), vi hade bokat tid sen tidigare och tycke det kunde vara viktigt att bli lite varma i kläderna trots att vi på grund av kommentarer här på forumet och efter att vi läst på om bilen bestämt att vi inte kommer köpa den. Vårt första intryck var trots detta positivt: bilen kändes rejäl (trots att det bara är en halvkombi), låg väldigt stadigt på vägen och var lättkörd med mycket god komfort. De 15 extra hästkafterna mot vår Peugeot 107 kanske inte är så mycket på pappret men vi båda upplevde det som det var en stor skillnad i både responsivitet och rapphet. Interiören spelar eg. inte någon roll om jag skall vara ärlig men det är svårt att komma ifrån att det ändå är var viss kvalité och premiumkänsla när vi satte oss och startade bilen och körde iväg på en provtur (på den här punkten får man änså säga att man får mycket för priset i jämförelse med andra bilmärken i samma prisklass). Vi var på vippen att avboka provkörningen efter vad vi läst på nätet och kommentarer här på forumet men jag måste säga att trots detta så var vi båda positivt överraskade. Jag gillar också försäljaren som svarade på våra frågor kring eventuella motorproblem (de hade vissa problem tidigare men sedan det gått från kamkedja till kamrem så har dessa försvunnit), hur han ser på bilden (man får mycket för pengarna med skoda menade han bl.a.), dras VAG-bilar med mycket problem (det höll han inte alls med om och drog bl.a. som exempel att de har många kunder som gått från Volvo till Skoda, det måste säga något) och varför man skall köpa Skoda idag. Han försökte heller inte sälja på oss bilen vilekt var väldigt skönt för någon som mig som per automatiki misstror försäljare (och framförallt bilförsäljare) utan jag fick genuint intrycket av någon som försöker lyfta fram de positiva egenskaperna av det märket han representerar och ärligt försökte svara på de frågor vi hade kring den kritik som ändå finns. Nybilsdgaranti fram till 22 juni 2022 menade han på ger en viss trygghet ändå.
Efter detta åkte vi vidare till en auktoriserad Hyundai försäljare och möttes av en tjej på låt säga 25-30 år som var på oss som en igel och även med mina begränsade bilkunskaper kändes mer "salespitch än kunskap", väldigt trist när man känner att någon bara pratar för sakens skull men egentligen inte säger någonting (som ändå hyffsat rutinerad lärare sedan många år kan detta lätt reta mig då jag aktivt försöker undvika detta själv i mötet med elever). Vi kommer fortsätta leta men jag måste ärligt säga hur viktigt det första intrycket ändå är när man provkör en bil och betydelsen av att få positiv upplevelse av bilaffären. Man köper naturligtvis inte en bilaffär utan ett bilmärke, det är det viktigaste naturligtvis, men en positiv känsla är ändå svårt att bortse ifrån. Detta samantaget betyder inte att vi kommer köpa Skodan utan är snarare en reflektion kring dagens upplevelse.
Senast redigerat av Flamslag (12 maj 2021)