Brådhis skrev:
Caprice77 skrev:
Jag har en Kia sportage 2012 med dimljus. Varje glödlampa är på 27w. Cirka 650 lumen.
Vad ska jag ha dem till, det enda de duger till är att tända dem om man kör om en lastbil på E4 en sen november kvälk när det är snö och slask och man har problem att se den vita linjen. Men knappt ens det.
Varför har man valt att stoppa på dessa, hade inte en extra helljus reflektor varit bättre där, även om helljuset sitter långt ner så blir det bättre hjälp vid mörker om de tex var riktade in i skogskanten.
Jag kan inte uppgradera glödlampan heller för reflektorn är skapad för närljus.
Jag får väl ha dem som p ljus..
Du har missförstått hur dimljus fungerar.
Dimljus är till för att du ska synas(!) i dimma utan att dom ska skapa egenbländning, alltså inte för att lysa upp vägen.
Så är det.
Har sedan flera år tejpat över främre dimljusen/spoilerljusen på flera av mina bilar med Gaffatejp.
Finns dom så ska dom lysa utan att blända.
Kollas vid årliga besiktningen.
Brukar fråga besiktningsgubbarna om jag ska avlägsna tejpen.
Ingen hitintills har begärt det.
Varför jag har tejpat över dom?
För att dom inte ska skadas av stenskott, när dom ändå aldrig används.
Kan kosta upp till 7.000:- att byta har jag läst.
VET att sonen fick betala 3.700:- för några år sedan för byte skadad på V70 hos Bilia.
Till vissa bilar, bl a Suzuki Jimny, finns på Blocket eftermarknadslyktor med LED att ersätta orignalen med.
Men dom är inte E-godkända och blir inte godkända vid besiktning - dessutom så antar jag att de har fel ljusbild = bländar.