2697
Sök

ABS problem Volvo 940

11 Inlägg
31 maj 2021
Trådstartare
Tjenare, ny på forumet här och hade besiktning häromdagen och fick självklart nedslag på lysande ABS lampa. Så beslutade mig för att felsöka med multimeter för att se om någon av givarna var död. Hur trovärdig den multimetern var kan man diskutera men kom fram till att det var högre motstånd i vänster fram än höger. Så tog isär hjulet ner till kransen och den såg lite halvtaskig ut. Borstade sedan med stålborste och sandpapper på kransen för att få den ”finare”. Satte ihop allt och lampan lyste ändå. Men igår så höll den sig släckt i 100m en tur och sedan 2km tillbaka hem. Men idag lyser den igen. Så frågan jag har är vad som är fel. Kransen, givaren, Eller något helt annat?
Tack Mvh adrian

2 452 Inlägg
31 maj 2021
Läs ut felkoder så slipper du gissa allt för mycket wink

11 Inlägg
31 maj 2021
Trådstartare
Tack! Glömde bort att de gick att göra även på dessa gamla hinkar. Men hursomhelst så visar den 1-5-1 som är Vänsterframhjulssensor,avbrottellerkortslutningtill+. Då antar jag att det bara är till att byta sensorn?

3 337 Inlägg
31 maj 2021
"Avbrott" antyder att det kan vara kablaget/kontakt också.
Eller en lödning i absboxen.

Men det är väl billiga ABS sensorer till dom där.

En taskig krans sätter ingen felkod (tänder lampan) föränn bilen rullat en bit. Och återställs vid varje omstart.

11 Inlägg
31 maj 2021
Trådstartare
Tack för svaren. Ska ge mig på sensorn imorgon så får se var det tar en.

Sök