4442
Sök

dator i bilen

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
tja! har gjort iordning en dator till bilen som snart ska i, nån annan som har de å kanske vet hur den reagerar på fukt å skakningar å sånt?

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 januari 2007
fukten e nog inte några större problem bara man har ventilation så ...skakningar e nog inte något direkt problem bara grafikkort och annat inte kan börja röra sig

Fartdåre
378 Inlägg
30 januari 2007
vart har du tänkt sätta den ??
Hur ofta har du fukt i bilen? Inte ofta eller hur
Skakningar så länge allt sitter fast så är det lungt. Inget skall ligga och slå eller glida runt, allt ska sitta som berget för då följer de bilens mjuka rörelser

TICen är till salu säljs billigt.

21 Inlägg
31 januari 2007
När det gäller Hårddiskar mår de inte särskilt bra av skakningar. Välj helst diskar som är avsedda för mobilt bruk. Annars borde det inte vara några bekymmer om du sätter fast alla komponenter ordentligt.

Fartdåre
378 Inlägg
31 januari 2007
hårddisken tål inte stöttar men skakningar noo problems

200 Inlägg
31 januari 2007
RichardC skrev:
hårddisken tål inte stöttar men skakningar noo problems

min externa hårddisk gick sönder när jag hadde den i en kasse fylld med vinterkläder ..var nog med att den inte fick någon stött /smäll .. en mp3 med hårdisk gick sönder när jag (la) den på bordet så jag tycker dom är rätt känsliga .. men du har rätt att om dom sitter hårt så blir inte stötarna lika hårda..fast en upphängning med gummsnören är väl bäst ?

Fartdåre
378 Inlägg
31 januari 2007
Vad jag har läst så klarar de moderna hårddiskarna en stöt från 3 m upp i luften. Jag går alltid med min externa hårddisk i kasse och den är mindre än skalet så det ligger och slår hela tiden. Aldrig haft problem. Var mp3:n med hårddisk och inte flashminne??
Det med gummisnören som jag sett vissa göra tycker jag bara är idioti. Visst blir det mjuka gungningar men jävlar vad plats det tar och den lär ju hoppa runt som fan där mycket bättre att han den hårt fast sittande. Jag har haft min hårddisk här nu i en månad och jag har lekt på snön och sladdat och haft mig och den funkar fortfarande.

Miklen
31 januari 2007
Nu är det ju iofs så att en hårddisk tål en del stryk.. NÄR DEN E AVSTÄNGD.. däremot när den är igång så är en vanlig 3,5" disk rätt så känslig..

lite beroende av fabrikat men dom vibrationer som finns i bilen när disken snurrar å har sig innebär nog rätt ofta döden för en disk så småningom..

så att skruva fast den jättehårt e nog inte att rekommendera.. nån form av gummiupphängning är nog att föredra..ska man skruva fast disken får man nog göra en upphängning till hela lådan

men som ovan skriver välj en 2,5" disk avsedd för laptops t.ex dom ska tåla "lite mer".. men man vet aldrig det kan hålla.. ett tag smile e nog som en sjukdom hehe

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
31 januari 2007
Jag kan ju inte så mycket om datorer (använder min typ till å surfa) men hur är det med bärbar dator räknas det till "mobil hårdisk"? Jag hadde tänkt å montera in min gammla bärbara i bilen är det känsligare än stationär?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
31 januari 2007
Turbo_Power_86 skrev:
Jag kan ju inte så mycket om datorer (använder min typ till å surfa) men hur är det med bärbar dator räknas det till "mobil hårdisk"? Jag hadde tänkt å montera in min gammla bärbara i bilen är det känsligare än stationär?

En hårddisk i en bärbar dator brukar vara tåligare än en från en stationär.

"Vanliga" hårddiskar är otroligt känsliga när dom är igång, och bör inte sättas i en bil utan nån speciell anordning. Gummiupphänging eller nåt borde fungera smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 741 Inlägg
31 januari 2007
hmm.. detta låter lite skumt.. alla säger att dom är så känsliga men enklaste är väl trial and error? en disk är ju inte så dyr så kanske värt ett försök?

jag har hört massa saker om att dom ska vara känsliga m.m Men då jag monterade in en stationär dator i min förra bil (golf mk1 gti special), lutande mot en spånskiva fastskruvad stumt mot den så fungerade den iaf över 1 år hade inga problem alls och dom bilarna är inte direkt stötfria och den kördes inte direkt försiktigt.

Kan vara så att nya diskar är känsligare men...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Pulare
248 Inlägg
31 januari 2007
Köp en samsung disk, Spinpoint! Grymt tysta och stabila hårddiskar, och jävligt billiga...
De har dessutom ett lager av vatten inbyggt som skyddar mot vibrationer...
Några kraftiga stötar samtidigt som disken läser eller skriver är inte så bra då skriv och läshuvvet då kan skada skivlagrerna i disken. Men men, lite små vibrationer ska de allt klara... Är väl som sagt bara att testa å se...
Sen finns det jhu även speciella hårddiskrack som ska dämpa mot ljud och vibrationer. Kan jhu testa med det med...
Senast redigerat av Zlasher (31 januari 2007)

494 Inlägg
31 januari 2007
de skulle kunna vara en ide att kanske bara sätta små spirler själv datan står på lr nogår små tvättsvampar:P alltid blir de lite bättre.

sen kan man tänka sig att läget på datat nog har en stor betydelse om de kraftigaste stötarna bli uppifrån och ner så ska man nog försöka placera hårdisken stående på högkant då lagret troliget är avset för radiala krafter och inte axiella som bli om den ligger plant ner i bilen.
Senast redigerat av Vogge (31 januari 2007)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
RichardC skrev:
Skakningar så länge allt sitter fast så är det lungt. Inget skall ligga och slå eller glida runt, allt ska sitta som berget för då följer de bilens mjuka rörelser

tänkte bygga ner den i reservhjulsbaljan där slusteget oxå sitter=)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Fartdåre
378 Inlägg
31 januari 2007
Miklen skrev:
Nu är det ju iofs så att en hårddisk tål en del stryk.. NÄR DEN E AVSTÄNGD.. däremot när den är igång så är en vanlig 3,5" disk rätt så känslig..

lite beroende av fabrikat men dom vibrationer som finns i bilen när disken snurrar å har sig innebär nog rätt ofta döden för en disk så småningom..

så att skruva fast den jättehårt e nog inte att rekommendera.. nån form av gummiupphängning är nog att föredra..ska man skruva fast disken får man nog göra en upphängning till hela lådan

men som ovan skriver välj en 2,5" disk avsedd för laptops t.ex dom ska tåla "lite mer".. men man vet aldrig det kan hålla.. ett tag smile e nog som en sjukdom hehe

Som jag sa att hänga upp den i gummi borde föra mer skaningar eftersom gummit är elastiskt. Den borde gunga runt som fan där i och kanske till och med slå i någon vägg. Stööten där kan jag hålla med om är livsfarlig för en hårddisk som är i gång. Men en gummiuphängd hårddisk kan ju inte skaka mindre än en som sitter fast och följer bilen.

Fartdåre
378 Inlägg
31 januari 2007
JeyKay skrev:
RichardC skrev:

tänkte bygga ner den i reservhjulsbaljan där slusteget oxå sitter=)

Vart har du reservhjulet då??

Fartdåre
378 Inlägg
31 januari 2007
Vogge skrev:
de skulle kunna vara en ide att kanske bara sätta små spirler själv datan står på lr nogår små tvättsvampar:P alltid blir de lite bättre.

sen kan man tänka sig att läget på datat nog har en stor betydelse om de kraftigaste stötarna bli uppifrån och ner så ska man nog försöka placera hårdisken stående på högkant då lagret troliget är avset för radiala krafter och inte axiella som bli om den ligger plant ner i bilen.

Bra poäng där med att ställa den på högkant. Det trodde jag var en självklarhet att man inte lägger den ner då kommer ju läshuvudet hoppa runt som tusan inte konstigt om disken går sönder.

Miklen
31 januari 2007
RichardC skrev:
Miklen skrev:

Som jag sa att hänga upp den i gummi borde föra mer skaningar eftersom gummit är elastiskt. Den borde gunga runt som fan där i och kanske till och med slå i någon vägg. Stööten där kan jag hålla med om är livsfarlig för en hårddisk som är i gång. Men en gummiuphängd hårddisk kan ju inte skaka mindre än en som sitter fast och följer bilen.

man behöver ju inte hänga disken i 4 långa gummiband från ICA utan man kan ju använda nån sorts bussningar eller så.. alltför att absorbera dom små vibrationer som finns i bilen.. man snarare jämnar ut vibrationerna..

21 761 Inlägg
31 januari 2007
Zlasher skrev:
Köp en samsung disk, Spinpoint! Grymt tysta och stabila hårddiskar, och jävligt billiga...
De har dessutom ett lager av vatten inbyggt som skyddar mot vibrationer

Och hur går det om man har den hårddisken i en kall bil på vintern?

2 123 Inlägg
31 januari 2007
Drönirettab skrev:
Zlasher skrev:
De har dessutom ett lager av vatten inbyggt som skyddar mot vibrationer

Och hur går det om man har den hårddisken i en kall bil på vintern?

Ägd : )

Sök