2789
Sök

X18XE1 startspärr lämnar på

298 Inlägg
26 juni 2021
Trådstartare
#1
Hej
Jag kom över en opel vectra 1,8 bensin från 99 som en gammal farbror hade haft sedan ny. Den var endast körd 140tkm och är enligt vad jag sett hittils helt rostfri.
Problemet var att den inte startade. Jag började felsöka och kom fram till att gnistan saknades medans bränsle duschade ur spridarna då jag drog runt motor. Jag fick ingen signal till tändspolen då jag kontrollerade me oscilloskop så jag fortsatte undersöka och kunde konstatera att alla signalkablar verkade vara hela, både klämma 30 och 15 till styrenheten fungerade och jordningen var bra.
Efter lite snack med någon som har erfarenhet av dessa bilar drog vi slutsatsen att motorstyrenheten är trasig. Jag köpte en reservdelsbil som gick fint och testade flytta över motorstyrenheten i kombination med transponderringen och chippet inne i nyckeln. Då jag testade startade den genast och går riktigt vackert i cirka två sekunder, sedan slocknar motor och motorlampan blinkar.
Jag har testat flytta över svänghjulslägesgivare, lmm, tändspole och tillochmed relä till bränslepump osv från reservdelsbilen. Men det är ingen skillnad, den startar går två sekunder och stannar igen och motorlampan blinkar.
Detta indikerar väl att startspärren är på?
Jag har tillochmed testat använda en nyckel utan chip och med "orginal" transponderring. Där händer samma sak, startar går två sekunder och sedan stannar och motorlampan blinkar.

Reservdelsbilen är en astra från 98 men det är exakt samma kod på styrenheten 5WK9. Den har däremot ingen luftkonditionering ifall det kan ha någon skillnad. Även transponderringen är samma som "orginal" med alla nummer identiska.

Jag har testat låsa och låsa upp bilen, låtit nyckeln sitta i låset utan att vara vriden 5 minuter, vridit på strömmen 5 minuter och sedan testat men ingen skillnad. Är det någon del av bytesprocessen jag har missat? Ända nya iden jag inte har testat är att kontrollera om kablarna till transponderringen är samma på båda bilarna.


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
26 juni 2021
#2
du måste ha styrenheten till startspärren oxå.. sen var den sitte rpå en polen har jag noll koll på..  vissa bilar en lös box andra har det inbyggt i mätarhuset och dylika ställen

Kör fort så hinner inget hända...

298 Inlägg
26 juni 2021
Trådstartare
#3
Kan den inte vara i transponderringen då? Den har ett kretskort innanför plasthöljet. En jag snackade med menade att han hade bytt endast dessa tre och det skulle ha fungerat. Är ju inge bra på GM själv så går bara på vad andra har sagt.


6 127 Inlägg
26 juni 2021
#4
Det ser väl ut som att styrenheten till startspärren är ihopbyggd med transponderringen som sitter runt tändningslåset på denna modell.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Opel/ … -13144390/

298 Inlägg
26 juni 2021
Trådstartare
#5
Yes så ser den ut. Börjar vara utan ideér på vad jag skall prova här näst för att få av spärren.
Jag har beställt en obd dosa med delphis program så förhoppningsvis slipper jag och se vad styrenheterna tycker med den.
https://m.youtube.com/watch?v=sxjLBGE8rHU


56 Inlägg
26 juni 2021
#6
Hej
behöver inte möjligen vara startspärren
kan vara styrenheten också
om ni delar nyckeln och fjärrkontrolen för sig så får du kolla på insidan av nyckeln
kan vara att chippet saknas där då de väldigt lätt ramlar ut när man byter batteri av nyckeln

298 Inlägg
27 juni 2021
Trådstartare
#7
Båda nycklarna (till orginal styrenheten) har chippet och den nya styrenheten från reservdelsbilen har även chippet. Jag flyttade över det från donatorbilen till den jag försöker få igång så nyckeln passar i strömlåset, mekaniskt i låset och fjärcentrallåset. Han jag köpte bilen av sa att han hade haft bilen på verkstad där de lagt i en begagnad styrenhet, transponderring och chippen i nycklarna och hade kört cirka 50 km. När han kom hem och vred av nyckeln startade den inte igen, det var inget liv alls då man vrider runt. Som jag hade felsökt var gnistan borta. Däremot med den nya styrenheten började den ju starta men stänga av tillbaks.
Jag skall testa bryta upp den gamla styrenheten och kolla om någon av lödningarna har smällt i den. Jag läste på något brittiskt forum att problemet med dessa styrenheter är då den är monterad på insuget så blir den varm och kall hela tiden så lödningarna mellan kretskortet och kontakten smälter. Det skulle ju förklara varför bilen gick att provköra en bit och motorn blev redigt varm. Sedan när den stått över natten hade en lödning pajjat.


298 Inlägg
27 juni 2021
Trådstartare
#8
Läste något mer där någon menade att man måste återställa styrenheten om den nya kommer från en bil som inte är identisk. Donatorbilen är ju en astra och den jag försöker få igång är en vectra. Kan ju tänkas vara något sådant som spökar då alla andra styrenheter skall komma överens med immo om de är olika mätartavlor osv.


298 Inlägg
28 juni 2021
Trådstartare
#9
Ännu en uppdatering på läget. En jag snackade med menade att dessa oplar har en security code som är "unik" för varje bil. Då man byter styrenheten måste man gå in med datorn och slå i pin koden för att få bort startspärren. Nu har jag fått låna en dator och behöver bara hitta koden för bilen som jag tar styrenheten ur. Borde gå at få från opel märkesservice.


298 Inlägg
29 juni 2021
Trådstartare
#10
Slutlig lägesuppdatering. Jag fick tag på en dator av en bekant och försökte ta mig in i motorstyrenheten, men det gick inte att få kontakt med den. Alla andra enheter gick bra att kommunicera med så passade på att tömma felkoder lite här och var. Då jag inte fick kontakt med styrenheten fastän jag hade provat ta ur kontakterna till den och sätta i igen provade jag istället flytta över den till den andra bilen. Där var det presis samma fenomen, alla andra enheter gick bra att kommunicera med men inte denna.
Före jag började plocka ner delar av reservdelsbilen hade ju denna styrenhet fungerat bra då det gick att köra bilen. Nu var den i något sorters låsläge eller likande så med den inkopplad startar båda bilarna men stannar av efter 2 sekunder och motorlampan blinkar.

Jag bestämde mig för att prova koppla in den gamla styrenheten som jag hade mistänkt var helt död den inte ger någon gnista, och försöka se om den kommunicerar med datorn. Mycket riktigt gick det att komma in i den med datorn och efter att jag raderat felkoderna startade bilen direkt.
Så efter allt detta bekymmer har jag fortfarande ingen aning om vad den första styrenheten hade för problem då bilen inte startade men mitt i allt beslutade sig för att sammarbeta. En teori är att den luggit på instrumäntbrädan ute i solen i en stängd bil och bakat i +50 grader över dagen (eller hur varmt det nu blir i bilen) och därmed börjat fungera igen. Eller så var det någon av felkoderna som gjorde att gnistan inaktiverades tills de blivit raderade.
I varje fall går bilen nu och reservdelsbilen blir slaktad på delar och hamnar sedan på skroten.


56 Inlägg
30 juni 2021
#11
Hej
jag tycker att bästa enkla lösningen är att man hittar en likadan bil från bilskroten och plockar nyckeln, startspärrenheten samt motorstyrenheten och sätter iin i din bil o kör så
annars kan man hålla på me detta jävligt länge för av egen erfarenhet så klyddar dom här j*vla opel och saab så mycket !!


Sök