26 juni 2021
Trådstartare
Hej
Jag kom över en opel vectra 1,8 bensin från 99 som en gammal farbror hade haft sedan ny. Den var endast körd 140tkm och är enligt vad jag sett hittils helt rostfri.
Problemet var att den inte startade. Jag började felsöka och kom fram till att gnistan saknades medans bränsle duschade ur spridarna då jag drog runt motor. Jag fick ingen signal till tändspolen då jag kontrollerade me oscilloskop så jag fortsatte undersöka och kunde konstatera att alla signalkablar verkade vara hela, både klämma 30 och 15 till styrenheten fungerade och jordningen var bra.
Efter lite snack med någon som har erfarenhet av dessa bilar drog vi slutsatsen att motorstyrenheten är trasig. Jag köpte en reservdelsbil som gick fint och testade flytta över motorstyrenheten i kombination med transponderringen och chippet inne i nyckeln. Då jag testade startade den genast och går riktigt vackert i cirka två sekunder, sedan slocknar motor och motorlampan blinkar.
Jag har testat flytta över svänghjulslägesgivare, lmm, tändspole och tillochmed relä till bränslepump osv från reservdelsbilen. Men det är ingen skillnad, den startar går två sekunder och stannar igen och motorlampan blinkar.
Detta indikerar väl att startspärren är på?
Jag har tillochmed testat använda en nyckel utan chip och med "orginal" transponderring. Där händer samma sak, startar går två sekunder och sedan stannar och motorlampan blinkar.
Reservdelsbilen är en astra från 98 men det är exakt samma kod på styrenheten 5WK9. Den har däremot ingen luftkonditionering ifall det kan ha någon skillnad. Även transponderringen är samma som "orginal" med alla nummer identiska.
Jag har testat låsa och låsa upp bilen, låtit nyckeln sitta i låset utan att vara vriden 5 minuter, vridit på strömmen 5 minuter och sedan testat men ingen skillnad. Är det någon del av bytesprocessen jag har missat? Ända nya iden jag inte har testat är att kontrollera om kablarna till transponderringen är samma på båda bilarna.