3705
Sök

Är Peugeot 5008 en bra, pålitlig och säker bil?

2 845 Inlägg
18 augusti 2021
#21
granadadr skrev:
personligen älskar jag psa motorerna, lätta å meka med och dem nyare har knäckbara vipparmar så OM man  kuggar rem eller dyl så är det bara å byta vippor å rem,, sen köra vidare wink  sett resultat av det,, smile

Knäckbara vippor? Har aldrig hört talas om det, men det var ju nåt.

Hur lång livslängd kan det va på dem?
Nåt som kommer bytas vid servicetillfälle för många tusen tro?

7 394 Inlägg
18 augusti 2021
#22
uhlin skrev:
granadadr skrev:
personligen älskar jag psa motorerna, lätta å meka med och dem nyare har knäckbara vipparmar så OM man  kuggar rem eller dyl så är det bara å byta vippor å rem,, sen köra vidare wink  sett resultat av det,, smile

Knäckbara vippor? Har aldrig hört talas om det, men det var ju nåt.

Hur lång livslängd kan det va på dem?
Nåt som kommer bytas vid servicetillfälle för många tusen tro?

nää  inte vad jag vet,, följer en engelsman som mekar ford dem har psa motor, och han har då bytt på 2 enligt honom,, en gång omkuggad kamrem, en gång TROR han att nån lagt in 2an ist för 6 typ för alla var knäckta,, kammen stod rätt, han bytte vippor å den gick igen,,


2 845 Inlägg
18 augusti 2021
#23
granadadr skrev:
uhlin skrev:
granadadr skrev:
personligen älskar jag psa motorerna, lätta å meka med och dem nyare har knäckbara vipparmar så OM man  kuggar rem eller dyl så är det bara å byta vippor å rem,, sen köra vidare wink  sett resultat av det,, smile

Knäckbara vippor? Har aldrig hört talas om det, men det var ju nåt.

Hur lång livslängd kan det va på dem?
Nåt som kommer bytas vid servicetillfälle för många tusen tro?

nää  inte vad jag vet,, följer en engelsman som mekar ford dem har psa motor, och han har då bytt på 2 enligt honom,, en gång omkuggad kamrem, en gång TROR han att nån lagt in 2an ist för 6 typ för alla var knäckta,, kammen stod rätt, han bytte vippor å den gick igen,,

Trodde du skulle skriva det följde med en engelsman som mekade med dom motorerna.... Hahaha.

Men att ingen kommit på det innan att vipparmar knäcks om nu remmen hår av, bättre det än ventiler som blir skrot och kanske mer ändå. Tror faktiskt på den konstruktionen.

Billigare och byta dom än hela motorn.
Nåt för andra tillverkare att satsa på.

7 394 Inlägg
18 augusti 2021
#24
uhlin skrev:
granadadr skrev:
uhlin skrev:

Knäckbara vippor? Har aldrig hört talas om det, men det var ju nåt.

Hur lång livslängd kan det va på dem?
Nåt som kommer bytas vid servicetillfälle för många tusen tro?

nää  inte vad jag vet,, följer en engelsman som mekar ford dem har psa motor, och han har då bytt på 2 enligt honom,, en gång omkuggad kamrem, en gång TROR han att nån lagt in 2an ist för 6 typ för alla var knäckta,, kammen stod rätt, han bytte vippor å den gick igen,,

Trodde du skulle skriva det följde med en engelsman som mekade med dom motorerna.... Hahaha.

Men att ingen kommit på det innan att vipparmar knäcks om nu remmen hår av, bättre det än ventiler som blir skrot och kanske mer ändå. Tror faktiskt på den konstruktionen.

Billigare och byta dom än hela motorn.
Nåt för andra tillverkare att satsa på.

HAHA ja gäller å läsa rätt,, fast det gör inte jag alltid heller smile


1 701 Inlägg
18 augusti 2021
#25
Hmm, knäckbara vippor låter som nåt man tar till när man vet att man har dålig kamrems/kedjekonstruktion- vore nog nåt för VW..hehe.  Såg att 5008 va i topp på återkallade bilar, vilket Peugeot o Cit. alltid borde vara..men denna gång erkänner de visst felen. Eller de säjer inte direkt va felet är- men i topp, med MB o BMW.  Huu.. nåja Lycka till.
mvh/husse

Hobbymekaniker
470 Inlägg
20 augusti 2021
#26
uhlin skrev:
Men att ingen kommit på det innan att vipparmar knäcks om nu remmen hår av, bättre det än ventiler som blir skrot och kanske mer ändå. Tror faktiskt på den konstruktionen.

Billigare och byta dom än hela motorn.
Nåt för andra tillverkare att satsa på.

Dom flesta motorer idag har inte vipparmar, kammen trycker direkt på ventilen istället. Vipparmar har både för och nackdelar smile

husseman skrev:
Hmm, knäckbara vippor låter som nåt man tar till när man vet att man har dålig kamrems/kedjekonstruktion- vore nog nåt för VW..hehe.  Såg att 5008 va i topp på återkallade bilar, vilket Peugeot o Cit. alltid borde vara..men denna gång erkänner de visst felen. Eller de säjer inte direkt va felet är- men i topp, med MB o BMW.  Huu.. nåja Lycka till.
mvh/husse

Om du var insatt i vad problematiken kring VW's kamkedjekonstruktion var så skulle du snabbt inse att vipparmar inte är lösningen smile

Jag kan på ett sätt tycka att det är bättre att tillverkarna återkallar bilar för att rätta till fel än att blunda för det och låta dom rulla. Många gånger rullar dom ju många många mil innan det strular ändå. Min morfar hade t ex en -84as MB W123 med 2 liters motorn. Alla dom återkallades på 80 talet för att få en uppdaterad kamkedja då det var ett "tillverkningsfel" på dom som lämnat fabriken det året. Dock tyckte väl ägaren av just den här bilen att det var skitsamma, eller så glömdes det av. Oavsett gjordes det aldrig (det hade stått tydligt i serviceboken annars). Kamkedjan havererade tillslut också, dock efter 21 000 mil smile (Minns jag rätt havererade den nån gång runt 2007-2008)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

7 394 Inlägg
20 augusti 2021
#27
Cassius skrev:
uhlin skrev:
Men att ingen kommit på det innan att vipparmar knäcks om nu remmen hår av, bättre det än ventiler som blir skrot och kanske mer ändå. Tror faktiskt på den konstruktionen.

Billigare och byta dom än hela motorn.
Nåt för andra tillverkare att satsa på.

Dom flesta motorer idag har inte vipparmar, kammen trycker direkt på ventilen istället. Vipparmar har både för och nackdelar smile

husseman skrev:
Hmm, knäckbara vippor låter som nåt man tar till när man vet att man har dålig kamrems/kedjekonstruktion- vore nog nåt för VW..hehe.  Såg att 5008 va i topp på återkallade bilar, vilket Peugeot o Cit. alltid borde vara..men denna gång erkänner de visst felen. Eller de säjer inte direkt va felet är- men i topp, med MB o BMW.  Huu.. nåja Lycka till.
mvh/husse

Om du var insatt i vad problematiken kring VW's kamkedjekonstruktion var så skulle du snabbt inse att vipparmar inte är lösningen smile

Jag kan på ett sätt tycka att det är bättre att tillverkarna återkallar bilar för att rätta till fel än att blunda för det och låta dom rulla. Många gånger rullar dom ju många många mil innan det strular ändå. Min morfar hade t ex en -84as MB W123 med 2 liters motorn. Alla dom återkallades på 80 talet för att få en uppdaterad kamkedja då det var ett "tillverkningsfel" på dom som lämnat fabriken det året. Dock tyckte väl ägaren av just den här bilen att det var skitsamma, eller så glömdes det av. Oavsett gjordes det aldrig (det hade stått tydligt i serviceboken annars). Kamkedjan havererade tillslut också, dock efter 21 000 mil smile (Minns jag rätt havererade den nån gång runt 2007-2008)

dumt att ej lämna in å återgärda fabrikationsfel tycker jag,,



Sök