4074
Sök

KÖPRÅD: Vad tror ni om den här hondan? Behöver verkligen hjälp med att bestämma förstabilen (extrem ångest just nu)

2 327 Inlägg
27 augusti 2021
Hybrid_ skrev:
Låter väl riskfritt att köpa Hondan. Den låg ute på annons i sommras för 39000:- så som ni säger har väl köparen kört hem, stampat ner maskin i sin egen honda och vice versa.

Det förklarar nog varför motorn är trimmad också. Han har klart en projektbil hemma som han trimmat, men nu vill han ha mer och skaffade sig en donatorbil med en B16A2.

2 405 Inlägg
27 augusti 2021
Att man inte får byta motor till en annan i en bil är pga. certifikationer och massa sånt larv... Larvigt är vad det är, men det är bara att gilla läget...

1 701 Inlägg
28 augusti 2021
Hmm, be ägaren åka o besikta bilen innan du köper den. Går den igenom, vilket den givetvis kommer göra..så e´problemet löst.

mvh/Husse

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
28 augusti 2021
husseman skrev:
Hmm, be ägaren åka o besikta bilen innan du köper den. Går den igenom, vilket den givetvis kommer göra..så e´problemet löst.

mvh/Husse

ja chansen att få en bes som har någon form av koll på en honda är ju så extremt liten att den är obefintlig..      jag skulle inte kunna avgöra exakt motor  visst jag ser skillnad på en b16 och en k24 men det är ju inte mycket mer än så.  då har jag relativt stort intresse av fordon rent allmänt.     men fått bes gubbar som klagar på en orginal 740turbo för att det minnsan inte fanns några äkta 740turbo 1991.  sen att den var reggad med 165hk verkade mindre relevant just då i hans huvud smile

sen att det visst fanns turbosar 91 men att dom inte såldes i sverige från början verkade han missat helt smile   men så var min bil en importbil så inget konstigt direkt att det var just en 91ans 740turbo..   hade iof oxå varit lite misstänksam med den bilen..

motor och låda var från en 940turbo 97:A  dock samma motorkod på orginal motorn b230ft
inredningen var en 940 98:Ans classic osv så inte mycket var orört på den bilen pga den var så dåligt skick vid köp att jag fick kasta allt och byta ut det smile
Senast redigerat av Growe (28 augusti 2021)

Kör fort så hinner inget hända...

302 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
husseman skrev:

mvh/Husse

Det är nå andra som ska kolla på bilen på söndag så antingen köper jag den idag eller inte.

Fick även erbjudande att köpa farmors golf 2 1988 för 7000 i bra skick.
Senast redigerat av dwadw (28 augusti 2021)

6 062 Inlägg
28 augusti 2021
dwadw skrev:

Köp direkt, de ökar i pris varje dag och den är nog redan värd mycket mer än 7000kr, om den ser någorlunda ok ut

302 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
dwadw skrev:

Köp direkt, de ökar i pris varje dag och den är nog redan värd mycket mer än 7000kr, om den ser någorlunda ok ut

Nej jag har sett den, den är väldigt fin. Original också då den är tant körd.

Borde jag göra det?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 augusti 2021
dwadw skrev:
Utmarks-Loke skrev:
dwadw skrev:

Borde jag göra det?

Köp den och ha den som förstabil smile Billig i drift och försäkring. Dessutom skattebefriad då den är äldre än 30 år. Det kan vara skönt att ha några tusen över så du har en buffert till reparationer osv. Så kan du jobba och spara ihop pengar till något ännu roligare sen. En golf 2 går att få snygg med om du skulle vilja.

302 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
dwadw skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Borde jag göra det?

Köp den och ha den som förstabil smile Billig i drift och försäkring. Dessutom skattebefriad då den är äldre än 30 år. Det kan vara skönt att ha några tusen över så du har en buffert till reparationer osv. Så kan du jobba och spara ihop pengar till något ännu roligare sen. En golf 2 går att få snygg med om du skulle vilja.

Förstår men det är så svårt för den där hondan är så snygg och jag gillar verkligen japanska bilar.

Men ja det känns bra att ha pengar över, köper jag hondan har jag bara 1700 kr kvar och det räcker till bara två fulltankar. Köper jag golfen har jag ju 11000 kvar och kan köpa stereo och skit som jag vill ha.

Det är svårt för mig att bestämma för jag har sån beslutsångest och jag övertänker för mycket.

Plus golfen är ny servrad och lackad.

6 062 Inlägg
28 augusti 2021
dwadw skrev:
Det är svårt för mig att bestämma för jag har sån beslutsångest och jag övertänker för mycket.

Ja, jag tror faktiskt du övertänker. Köp den bil du vill ha, vilken det än blir, och även om det visar sig vara ett dåligt val så är det ingen katastrof. Jag tror alla bilintresserade i min ålder (40) har köpt bilar någon gång som vi ångrat och förlorat pengar på. Det hör till.

Men köper du golfen och håller den någorlunda original så kan du kolla vidare i lugn och ro efter en bil du verkligen vill ha, och när du sedan säljer golfen kommer du få tillbaka pengarna eller till och med tjäna på affären. Men det kräver att du inte sabbar den med en massa styling för tå tappar den värde.

302 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
dwadw skrev:

Ja, jag tror faktiskt du övertänker. Köp den bil du vill ha, vilken det än blir, och även om det visar sig vara ett dåligt val så är det ingen katastrof. Jag tror alla bilintresserade i min ålder (40) har köpt bilar någon gång som vi ångrat och förlorat pengar på. Det hör till.

Men köper du golfen och håller den någorlunda original så kan du kolla vidare i lugn och ro efter en bil du verkligen vill ha, och när du sedan säljer golfen kommer du få tillbaka pengarna eller till och med tjäna på affären. Men det kräver att du inte sabbar den med en massa styling för tå tappar den värde.

Det enda jag hade tänkt göra med den är att byta stereo och tona rutorna. Kanske fälgar om jag hittar nå rätta.

302 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
dwadw skrev:

Känner också att jag inte är ute efter att tjäna pengar på mitt bilköp, vill ha något jag gillar och är rolig att åka i men samtidigt ta mig till jobbet. Hondan är inte mycket dyrare, sista skatten betalas i April och den drar typ 0.6 enligt honom. Försäkringen ligger på 446 för mig.

plus det känns fult att köpa den för 7000 om den är värd mer och bara stiger i pris

6 062 Inlägg
28 augusti 2021
Dåså, låter som du bestämt dig för Hondan. Köp den!
Senast redigerat av Utmarks-Loke (28 augusti 2021)

Forummoderator
18 009 Inlägg
28 augusti 2021
Ja, nu är det bra. Är du lika velig med allt så har din blivande fru en svår uppgift framför sig.
Golfen är klart bäst att köpa. Den stiger i värde. Och är pålitlig som få bilar av idag.

Vill du ha Hondan så köp den och hoppas på att den kan bes.

Om du inte köper Golfen? Vad händer med den då? Någon helt utomstående gör ett klipp istället?

Inga fler köptrådar från TS tack, nu håller vi oss till denna /Mod.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

302 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Ja, nu är det bra. Är du lika velig med allt så har din blivande fru en svår uppgift framför sig.
Golfen är klart bäst att köpa. Den stiger i värde. Och är pålitlig som få bilar av idag.

Om du inte köper Golfen? Vad händer med den då? Någon helt utomstående gör ett klipp istället?

Var å kika på hondan idag, den var ingenting att ha tyvärr. Massa små fix som jag inte hade haft råd att fixa då jag skulle bli pank om jag köpte den. Sen hade den inte gått igenom bess heller. Men rolig var den att köra smile

Jag kan skicka bilder på farmors bil senare idag så får ni säga vad ni tycker.

302 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:

Det var tydligen en Golf 1.8 från 1990. Vet inte om det är en 2a eller 3a.

https://img.onl/0sOWYK
https://img.onl/m8ConG
https://img.onl/YAlkIA
https://img.onl/SzvEVU
https://img.onl/ae9tyv

Vad tycker ni? Borde man köpa den för 7000 eller fortsätta leta efter annat?

782 Inlägg
28 augusti 2021
Jag gillar absolut inte gamla golfar men för 7000kr så hade jag inte tvekat en sekund på den bilen. Bara att köpa.
Vill du göra den snygg och lära dig "meka" så är en sänkning och ett par snygga fälgar steg 1.

Det är en golf 2, så du vet.
Senast redigerat av patrik79 (28 augusti 2021)

3 371 Inlägg
28 augusti 2021
Köp golfen! Du kommer alltid få pengarna tillbaka, om inte mer...

302 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
Low skrev:
Köp golfen! Du kommer alltid få pengarna tillbaka, om inte mer...

Jag köper nog den smile Lär skaffa nå snyggare fäljar dock haha.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 augusti 2021
Köp golfen, bra bil att börja med smile Skattebefriad och besiktning vartannat år, billig i drift annars med. En polering, sänkning och ett par fina fälgar så kommer den se riktigt fräsch ut.

Skulle du inte trivas med den så kan du alltid köpa något annat sen smile

Sök