4101
Sök

Diesel bil

8 Inlägg
11 januari 2022
Trådstartare
Tjena, Ska köpa ny bil nu snart och har kikat på en a6 3.tdi men är lite orolig över dieselpriserna? kommer dom stiga såhär och bensinpriset stanna? Gör jag bort mig om jag köper diesel?

Diagnostekniker
2 716 Inlägg
11 januari 2022
Hur skall bilen brukas?
Kör du inga långa sträckor så finns det ingen mening med en diesel, såvida man inte vill ha en diesel.

Sen är ju frågan vad som händer om vi får en ny regering efter valet.
Vad det fjärde riket har att säga om saken.
Vart priset på råoljan tar vägen.
Och så vidare.

Så man får väl helt enkelt utgå ifrån att priset för en liter diesel kommer att bli dyrare, och dyrare.

Köp nån gammal mekandiesel och kör på villaolja. 👍
Senast redigerat av Jesper328 (11 januari 2022)

Up the RA

7 441 Inlägg
12 januari 2022
Är du van vid diesel så kan det vara svårt att konvertera till bensin - speciellt om du kör långa sträckor.
Driftsekonomin påverkas visserligen negativt, men värst är värdefallet på beg dieselbilar.
Förmånligt nu för dig som ska köpa diesel - men nackdel när du ska sälja.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2022
spheexx12 skrev:
Gör jag bort mig om jag köper diesel?

Ja

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2022
Jesper328 skrev:

Varför inte en modern bil och köra på villaolja eller kanske tändvätska?

Kostar ju bara 30kr/liter, snart lönar det sig fint.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ … 2000033892

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 394 Inlägg
12 januari 2022
om man drar MKT å TUNGT är det bara diesel som gäller,, tyvärr,, jag vet  av några få bensinare som får dra 2000 kg,, men då drar dem 2 liter milen istället,, med diesel 1 liter,, så i mitt fall så gäller diesel iaf,, hatar detta jävla påhopp mot oss dieselbilsägare sad

Diagnostekniker
2 716 Inlägg
12 januari 2022
torpis skrev:
Jesper328 skrev:

Varför inte en modern bil och köra på villaolja eller kanske tändvätska?

Kostar ju bara 30kr/liter, snart lönar det sig fint.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ … 2000033892

Ja, varför inte?
En kollega körde för drygt 11kr/litern enligt egen utsago.
Men vad vet jag, jag har bergvärme.

Up the RA

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 januari 2022
spheexx12 skrev:
Tjena, Ska köpa ny bil nu snart och har kikat på en a6 3.tdi men är lite orolig över dieselpriserna? kommer dom stiga såhär och bensinpriset stanna? Gör jag bort mig om jag köper diesel?

Svårt att säga vad som kommer hända med dieselpriserna. Men fortsätter det öka så kommer nog dieselbilarna sjunka i värde. Beror på hur du ska använda bilen och hur länge du har tänkt ha den. Kör själv en 325d, men den går billigt och är stark. Perfekt att dra båt och släp med, vilket det blir en del för min del. Det är fördelen med diesel, att ha bra med kraft från botten. Hade jag inte kört mycket med släp så hade jag nog haft en bensinare som bruksbil. Men både bensin och dieselpriserna kommer nog öka. Sen kanske de får för sig att öka skatten på bilarna med tongue Annars är ju audis 3,0 dieslar riktigt trevliga motorer, bra tryck i dem smile Går att få riktigt bra fart i dem med små ingrepp.

3 120 Inlägg
12 januari 2022
Marcus_89 skrev:
spheexx12 skrev:

Annars är ju audis 3,0 dieslar riktigt trevliga motorer, bra tryck i dem smile Går att få riktigt bra fart i dem med små ingrepp.

Jo men rätt törstiga...

188 Inlägg
13 januari 2022
Köper man en A6 3.0TDI så finns det rätt hög risk att dieselpriset i sammanhanget blir en mindre post i kostnadskalkylen för bilägandet. I mina ögon är det en rätt dyr bil att äga/köra men det är inte dieselpriset/förbrukningen som ligger bakom det.

Sök