jaka54 skrev:
Hej!
Lufta??? Det är bara att fylla på kylarvätska (50% vatten blandat med 50% koncentrerad glykol) och starta motorn ...och sen stå och kolla ner i motorrummet var det läcker!
Jag kör inte så mycket, men jag har igång motorn nu och ser inga läckage.
Hur länge borde jag låta den gå på tomgång? Ska jag ens kunna se någon läcka om den går på tomgång?
Fläkten snurrar inte iaf men den kanske går igång efter ett tag?
UPDATE:
Det blir ganska blött på marken från avgasröret när jag gasar på. Samtidigt då går kylvätskenivån ner. Se bilder? Jag körde aldrig runt utan stod bara still på gatan och lät motorn gå ett tag och gasade lite. Kan det vara kylvätska som sprutar ut eller är det "bara" vanlig kondens i avgassystemet?
Om det nu är så att det är kylarvätska som sprutar ut ur systemet, är det då helt säkert nu att det är topplockspackningen som gått eller kan ta andra vägar till avgassystemet/motorn?
Annars såg det torrt och fint ut i motorrummet, hittade inga tydliga tecken på läckage iaf...
Bifogar lite bilder, första bilden på kärlet ser ni att vätska försvunnit, sen gasar jag på lite ståendes stilla på gatan, och då har det försvunnit ännu mer.
Jag funderar också på om jag bara behövt fylla på 1 liter om det beror på luft i systemet? Och isf om det är luft i systemet så kanske det är därför vätskan har gått ner så mycket om det har tryckt ut lyft och ersatt med vätska i luftfickorna. Eller är jag helt ute och cyklar nu?