1621
Sök

Koppling Mazda 3 Mps

12 Inlägg
27 maj 2022
Trådstartare
#1
Min koppling har börjat kännas skum, efter gaspådrag blir kopplingen trög och den känns tung! Men efter man släppt kopplingen helt så är den normal igen. Har inga konstiga ljud från den och den slirar ej! Någon som vet vad felet kan vara? Blir tokig

688 Inlägg
27 maj 2022
#2
Börja med att prova lufta den. Hur långt har bilen gått? Standard koppling eller eftermarkands?


3 344 Inlägg
27 maj 2022
#3
Varför ska det ha kommit in luft?
Dessutom går pedalen isf lättare med mindre motstånd och andra symptom vore problem med frikoppling isf.
Finns luft finns fler fel.

Ett vätskebyte (som en "luftning") är väl inte fel, och kan betraktas som service.
Blir det bättre? Troligen inte, men.....

Jag har dock ingen bra förklaring till nämnda symptomet, för det är inget vanligt symptom.
Däremot vet jag att dragläget kan flyttas på slitna kopplingar om den belastats mer än vanligt. Det på SAC kopplingar. Självjusterande tryckplatta.
Men brukar inte påverka pedalmotståndet.

I allmänhet trögare koppling kan bero på sliten lamell, faktiskt. Men då mer permanent så.

Kärvande slavcylindrar förekommer, (även på axelröret) men då är det mer beroende på motortemp eller väderlek hur det beter sig, än efter gaspådrag.

Avstängd
301 Inlägg
27 maj 2022
#4
Har kopplingen ett servo? Ett icke dyrt oljebyte där är en bra början på felsökningen!

12 Inlägg
27 maj 2022
Trådstartare
#5
Curse skrev:
Börja med att prova lufta den. Hur långt har bilen gått? Standard koppling eller eftermarkands?

Det är standard koppling och den har gått 15k

12 Inlägg
27 maj 2022
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Varför ska det ha kommit in luft?
Dessutom går pedalen isf lättare med mindre motstånd och andra symptom vore problem med frikoppling isf.
Finns luft finns fler fel.

Ett vätskebyte (som en "luftning") är väl inte fel, och kan betraktas som service.
Blir det bättre? Troligen inte, men.....

Jag har dock ingen bra förklaring till nämnda symptomet, för det är inget vanligt symptom.
Däremot vet jag att dragläget kan flyttas på slitna kopplingar om den belastats mer än vanligt. Det på SAC kopplingar. Självjusterande tryckplatta.
Men brukar inte påverka pedalmotståndet.

I allmänhet trögare koppling kan bero på sliten lamell, faktiskt. Men då mer permanent så.

Kärvande slavcylindrar förekommer, (även på axelröret) men då är det mer beroende på motortemp eller väderlek hur det beter sig, än efter gaspådrag.

Det har hänt en gång att kopplingen blev helt slapp och tog en cm upp från botten men då stängde jag av bilen o starta igen så var det borta.

Avstängd
301 Inlägg
27 maj 2022
#7
Maltekallberg skrev:
Det har hänt en gång att kopplingen blev helt slapp och tog en cm upp från botten men då stängde jag av bilen o starta igen så var det borta.

Jag har svårt att tro att en omstart reparerade kopplingen. Den är mest mekanisk. Annars skulle man kunna ladda batteriet om inte oljepumpen fungerade. Eller starta om ...

12 Inlägg
27 maj 2022
Trådstartare
#8
Robban_F skrev:
Maltekallberg skrev:
Det har hänt en gång att kopplingen blev helt slapp och tog en cm upp från botten men då stängde jag av bilen o starta igen så var det borta.

Jag har svårt att tro att en omstart reparerade kopplingen. Den är mest mekanisk. Annars skulle man kunna ladda batteriet om inte oljepumpen fungerade. Eller starta om ...

Nej det är det jag tycker är konstigt. Ingen aning vad som in fixat det

3 344 Inlägg
27 maj 2022
#9
Maltekallberg skrev:
blev helt slapp och tog en cm upp från botten men då stängde jag av bilen o starta igen så var det borta.

Tyder på problem med hydrualiken.
Skulle främst gissa på huvudcylindern till kopplingen med det symptomet.

Omstart av motorn hör nog inte dit, utan det var nog omtag av pedalen kontra tiden som spelade in.
Möjligen annars ett vobblande dubbelmassesvänghjul.
Jag är inte säker på att en Mazda 3 bensinmotor har sådant. Japanare är sparsamma med det.
En diesel har det till 95% sannolikhet.

Någon servo till manuellt manövrerad kopplingspedal är det nog inte heller på en vanlig Mazda 3.
Personligen har jag bara sett det på tyngre fordon.  Lastbilar, osv.

Hursomhelst pekar det nu mot hydrualiken tycker jag.
Huvudcylindern är "relativt" lätt att byta.
Slavcylindern sitter (med stor sannolikhet) inne vid kopplingen mellan motor o låda.
Med lite tur sitter den utanpå och kan bytas lättare.

Men det bör ställas riktig diagnos av npgon som själv kört bilen.
Detta är inget som blir bra som forum-diagnos.

688 Inlägg
30 maj 2022
#10
Den ska med rätt stor sannolikhet ha dubbelmasse svänghul. Har jag i min mps 6a med samma motor. Slavcylindern sitter utanpå växellådan



Sök