Maltekallberg skrev:
blev helt slapp och tog en cm upp från botten men då stängde jag av bilen o starta igen så var det borta.
Tyder på problem med hydrualiken.
Skulle främst gissa på huvudcylindern till kopplingen med det symptomet.
Omstart av motorn hör nog inte dit, utan det var nog omtag av pedalen kontra tiden som spelade in.
Möjligen annars ett vobblande dubbelmassesvänghjul.
Jag är inte säker på att en Mazda 3 bensinmotor har sådant. Japanare är sparsamma med det.
En diesel har det till 95% sannolikhet.
Någon servo till manuellt manövrerad kopplingspedal är det nog inte heller på en vanlig Mazda 3.
Personligen har jag bara sett det på tyngre fordon. Lastbilar, osv.
Hursomhelst pekar det nu mot hydrualiken tycker jag.
Huvudcylindern är "relativt" lätt att byta.
Slavcylindern sitter (med stor sannolikhet) inne vid kopplingen mellan motor o låda.
Med lite tur sitter den utanpå och kan bytas lättare.
Men det bör ställas riktig diagnos av npgon som själv kört bilen.
Detta är inget som blir bra som forum-diagnos.