4425
Sök

Höga avgasvärden på Volvo 240 B21 montera Kat Möjligt?

69 Inlägg
15 oktober 2022
Trådstartare
#1
Fick underkänt på Bilprovningen p.g.a höga avgasvärden på min B21A (förgasarmotor) Någon som vet om det är möjligt köpa en universal Katalysator på ex, Biltema och montera så man får ner avgasvärdet? Vad säger tro bilprovningen om det?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86

6 062 Inlägg
15 oktober 2022
#2
Bilprovningen säger att du inte får ändra något på motorn som påverkar avgaserna, vilket en katalysator i allra högsta grad gör. Återställ motorn till ursprungligt skick istället så kommer den klara de väldigt lindriga avgaskrav som är på bilar före 1993.

Forummoderator
26 349 Inlägg
15 oktober 2022
#3
Utmarks-Loke skrev:
Bilprovningen säger att du inte får ändra något på motorn som påverkar avgaserna, vilket en katalysator i allra högsta grad gör. Återställ motorn till ursprungligt skick istället så kommer den klara de väldigt lindriga avgaskrav som är på bilar före 1993.

Håller med här.
Är värdena så pass dåliga att de på en motor med så låga krav ändå inte går igenom så torde inte ens en katalysator vara lösningen.
Gör en rejäl service i stället. Se till att kamremmen står rätt. Se över förgasaren - och så vidare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 686 Inlägg
16 oktober 2022
#4
CO på max 4.5 är enda avgasvärdet som ska mätas.

Bör vara justerbart munstycke på förgasaren.
Justeras en en skruv mitt under flottörkoppen.
Ta en 8mm hylsa och skruva munstycket uppåt för att sänka CO.

Mest troligt är din förgasare egentligen i behov av renovering då CO halten är över 4,5.


4 140 Inlägg
16 oktober 2022
#5
I detta fall kan en slurk E85 på ca 15-25% i bensinen putsa till värderna till det godkända
TS har inte angivit något värde på CO-halten som bör ligga runt 1-2%

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 207 Inlägg
16 oktober 2022
#6
Varför focus på workarounds nör det enklaste, billigaste, samt långvarigt ekonomiskt riktiga lösningen är en förgasarrenovering och inställning.
Soppan är dyr så det lönar sig snabbt.

I övrigt har jag svårt att se varför bilprovningen skulle ha synpunkter på en eftermonterad kat, när den inte påverkar motorn ett smack.
Men särskilt länge skulle den inte palla utan konstant reglering, och försök få till en elektronisk input från lamdasond att reglera en Zenit Strombergförgasare den som kan...
(Eller om den är den andra förgasarmodellen jag inte minns namnet på)

Man justerar bränslemängden på zenith stromberg med ett verktyg man körde ner genom dämpkolvens hål och lyfte/sänkte nålen. (Kommer inte ihåg hur spåret på verktyget såg ut, dvs som skruvmejsel,  insex eller liknande)

Riktigt tidiga Zenth Sttomberg hade en skruv undertill. Men den försvann tidigt 70tal tror jag.
Kanske riktigt tidig B21 möjligen, men tror bara B18/20 hade dom.
Kan ha fel.
Senast redigerat av Mossan1 (16 oktober 2022)

4 140 Inlägg
16 oktober 2022
#7

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

* Voff voff *
10 594 Inlägg
16 oktober 2022
#8
Mossan1 skrev:
Varför focus på workarounds nör det enklaste, billigaste, samt långvarigt ekonomiskt riktiga lösningen är en förgasarrenovering och inställning.
Soppan är dyr så det lönar sig snabbt.

I övrigt har jag svårt att se varför bilprovningen skulle ha synpunkter på en eftermonterad kat, när den inte påverkar motorn ett smack.
Men särskilt länge skulle den inte palla utan konstant reglering, och försök få till en elektronisk input från lamdasond att reglera en Zenit Strombergförgasare den som kan...
(Eller om den är den andra förgasarmodellen jag inte minns namnet på)

Man justerar bränslemängden på zenith stromberg med ett verktyg man körde ner genom dämpkolvens hål och lyfte/sänkte nålen. (Kommer inte ihåg hur spåret på verktyget såg ut, dvs som skruvmejsel,  insex eller liknande)

Riktigt tidiga Zenth Sttomberg hade en skruv undertill. Men den försvann tidigt 70tal tror jag.
Kanske riktigt tidig B21 möjligen, men tror bara B18/20 hade dom.
Kan ha fel.

Instämmer, verkar stolligt att försöka lösa en trött förgasare med att montera en katalysator. Speciellt som i princip alla övergick till insprutning när katalysatorkravet kom just för att kunna reglera så inte katalysatorn förstörs på 5 mil...

Pierburg är väl "den andra" förgasaren förresten.

(Eller Solex, men då är vi inne på båtmotorerna) wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

9 117 Inlägg
16 oktober 2022
#9
Om du har förgasaren med gula locket på, så skruva in skruven under förgasaren med en 8mm hylsa, för att sen skruva ur den 1 fjärdedels varv. Då kommer du få rätt värden.


69 Inlägg
17 oktober 2022
Trådstartare
#10
Tack för alla tips, Ok då inser jag att en Kat inte är alternativ, co var 5,5 Jag tror nuvarande förgasare är från en äldre Volvo kanske B20 som jag plockat ihop då gamla var i dåligt skick och var omöjlig starta då bilen var varm, kan det då vara att bestyckningen inte stämmer? Denna har inte som den gamla en 8mm skruv undertill för justering (se bild) Nuvarande justering kan man justera för hand, bilen ändrar inte gång fastän jag skruvar in helt i botten. https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156788/156788-7f90cffe53930a3dd9e365309440df4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156788/156788-20079644fbc8a3f93ea37dcb660f7203.jpg
Senast redigerat av janneN (18 oktober 2022)

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86

69 Inlägg
18 oktober 2022
Trådstartare
#11
Har precis köpt en skrotad Volvo 240 -81 med B23 skulle det fungera med att flytta över förgasaren till min B21A?
Eller kanske någon här har en att sälja passande original förgasare till B21?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86

1 120 Inlägg
18 oktober 2022
#12
Förgasaren du köpt ska passa rakt på insuget, möjligen får du ändra lite på gas- och chokereglage.
Men det är nog lika lätt att gå igenom förgasaren du har istället, för du vet ju inte vilket skick den "nya" förgasaren är i...

Passa på att kolla över tändning när du ändå håller på.


69 Inlägg
18 oktober 2022
Trådstartare
#13
Steff240 skrev:
Förgasaren du köpt ska passa rakt på insuget, möjligen får du ändra lite på gas- och chokreglage.
Men det är nog lika lätt att gå igenom förgasaren du har istället, för du vet ju inte vilket skick den "nya" förgasaren är i...

Passa på att kolla över tändning när du ändå håller på.

Ja troligen passar nog den på grenröret men tänkte främst om det blir fel bestyckning då den är från en lite större motor?
Gamla förgasaren är ett ihop plock från två förgasare så vet inte om nål och munstycken egentligen passar ihop.
Japp tändningen är kollad och den var flera grader fel, kan det kanske göra mycket på avgasvärdet?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86

1 120 Inlägg
18 oktober 2022
#14
Bestyckningen skiljer inte så mycket vad jag minns så det är nog inga större bekymmer om allt annat är iordning. Men nål och munstycke är slitdetaljer och är dom utslitna blir det inte bra... Dessutom behöver nålventilen vara tät och rätt justerad och det ska finnas olja i trottelröret eller vad det kallas.

Att tändningen står rätt är naturligtvis viktigt också. Står tändningen väldigt sent tex kan nog co-värdet skjuta iväg.
Det är dessutom i princip omöjligt att justera in förgasaren optimalt om tändningen står fel eller tändförställningen fungerar dåligt, så att kolla över dom detaljerna är inte fel heller.



Sök