spillolja skrev:
[
Vad är det som gör att dom är mindre drifsäkra ?
rada gärna upp dessa problem så vi som kör direktinsprutat kan förebygga dessa problem
Vad som gör VAG's bensinmotorer opålitliga?
Har det undgått någon som är motorintresserad?
Googla lite vet jag.
Kamkedjor som sträcks eller går av är dessa kraftigt överepresenterade.
Bristfälliga kamkedjespännare är en anledning, men främst dåliga kedjor.
Mpnga får ohemul oljeförbrukning, trots låga mil och välskötta. Väldigt många motorer renoveras alltså för detta innan ens 12.000mil.
Vissa får Goodwill, men inte alla.
Det finns tyvärr inte mycket man kam göra för att förebygga.
Dom är dock inte riktigt lika illa överlag men vissa årgångar av 1.4 får man passa sig för att parkera i motlut med endast växeln i. Dras motorn med aldrig så lite i fel rotarionsriktning så slackas kamkedjan och risken är betydande för att den hoppar några kugg innan oljetrycket spänt kedjan igen.
Hur en så erfaren motortillverkare kan konstruera något så uselt är det inte många som begriper.
Många bilförsäljare byter inte ens in välfungerande med dom sämsta VAG bensinmotorerna. Dom vågar inte.
Vissa försäkringsbolag har enl vad jag hört tom undantag i maskinförsäkringen för kamkedjeproblem på vissa VAG.
Det har alltså inte med direktinsprutningen i sig att göra, utan dåligt byggda motorer i grunden med undermåliga kamkedjor och spännare
Det finns många direktinsprutade bensinmotorer som fungerar prima.
Då av andra biltillverkare, eller väldigt nya VAG. Enstaka år.