Mossan1 skrev:
Alltså, vad snackar vi om för bil egentligen?
Nu krånglas det till nått oerhört för aå kort tid med en antagligen modern eller semimodern bil.
Är det en "vanlig bil" ser jag inte anledningen till annat än att ta hand om batteriet. Ladda ibland eller ta ur bilen.
Pumpa däcken extra finns ingen anledning. Sk "flator" får man inte några permanenta över ynka 6mån.
Är det pyspunka så ett däck blir platt tar däcket skada däremot. Men sätt då dit annat hjul.
Pressenning under gör nog mer skada än ev nytta om den börjar fladdra i vind.
Underredet utsätts för avsevärt mer fukt (och salt) om den KÖRS över vintern än fukt från marken.
Är marken så fuktig att det finns risk att den sjunker ner vid tjällossning ska annan plats övervägas.
Torrbollar är väl en smula onödigt för 6mån. Men är billigt, ofarligt och skadar inte.
Bränslestabilisator är också onödigt för ynka 6mån. Annars skulle inte en veteranbil, gräsklippare eller snöskoter klara säsongsstående öht.
Visst åldras bränslet illa numera, men inte SÅ illa. Kommer gå lika bra i vår.
Stabilisator skadar dock inte. Onödigt som sämst.
Skulle bilen stå 6 ÅR, kan vi börja snacka om preventiva åtgärder för däck och markfukt, mm. Inte YNKA 6mån.
Eller om den är en alldeles rysligt värdefull veteranbil eller nått, men då ska garage verkligen övervägas istället för ute.