Tufft. Hade det varit en butik som du gick in för att köpa en p-skiva så hade du ju i alla fall kunnat visa upp kvittot på köpet samt jämföra med tiden när p-boten skrevs. Men det kanske var precis det du gjorde? Köpte en p-skiva, alltså.
I det här fallet hade jag pratat med folket i receptionen för att se om det finns någonting där som skulle kunna styrka din berättelse och sedan ha det med dig när du kontaktar p-bolaget för att överklaga p-boten. Hände detta i samband med att du registrerade din vistelse på hotellet? Om inte så kommer det bli lite svårare att bevisa eftersom då har hotellet förmodligen ingen information på dig. Är ju inte direkt så att receptionen registrerar varenda person som traskar in genom dörrarna eller personer som ber om ett glas vatten och så vidare.
På ett hotell som jag flyktigt arbetade hos en sommar så kunde det hända att gäster hade exakt det här problemet och det berodde framför allt på väldigt aggressiva lapplisor som såg sin chans att dra in lite snabba cash.
Vet inte hur ofta det hotellet ringde p-bolaget och försökte förklara att en gäst faktiskt behöver mer än 5 ynka minuter på sig för att ta sig från sin bil, till hotellet, till receptionen, vänta i kö, registrera sin ankomst, få sin p-skiva, lämna hotellet och gå ut för att sätta p-skivan i bilen. Fast i det här fallet var det inte en p-skiva utan mer en lapp som indikerade att man var gäst på hotellet.
Men ja, prata med receptionen innan du pratar med p-bolaget. Ju mer information och kvitton och annat som du har på din sida som styrker din berättelse, ju bättre utgångsläge har du.
Förmodligen har ju detta specifika p-bolag märkt ut den här parkeringen för just sådana personer som du för att de vet att majoriteten "inte orkar" bestrida p-boten utan de väljer istället att betala och se glad ut. Lapplisor och p-bolag brukar generellt göra så. Allt handlar om att tjäna pengar.
Senast redigerat av MisterAxl (13 november 2022)