28 november 2022
Trådstartare
Borde ha förklarat det här lite bättre, märker jag. Ska se om jag kan göra det denna gång!
Rostskyddsbehandlingen som bilen gick igenom för två månader sedan var av en sådan natur att det ingick slipning och blästring av rost samt rostskyddsbehandling eftersom jag visste att bilen hade vissa skador av rost som hade kunnat utvecklas till något värre om det inte åtgärdades. Lite därför jag valde att ta den bästa behandlingen som mitt Dinitrolcenter hade att erbjuda. Då ingick allt detta. Den kallades för TKD Tuff Kote Dinol. Vet ej om det är likadana paket för andra Dinitrolcenter runt omkring Svea Rike där det kanske inte ingår blästring och slipning, men detta var ett alternativ som jag kunde välja i alla fall.
Det kändes väldigt dumt att snåla när jag visste att det fanns rost som enbart skulle bli inbakad under rostskyddet om jag nu valde att ta en så kallad vanlig rostskyddsbehandling utan vare sig blästring eller slipning.
Under det här arbetet så påpekades det att dessa komponenter som jag listade upp bör bytas ut inom det kommande året, framför allt bromssköldarna men inte nödvändigtvis fjädrar och stötdämpare. Det enda som är i akut behov är bromssköldarna och inget annat.
Min tanke därmed var att eftersom man måste demontera så gott som alla komponenter för att komma åt bromssköldarna så kunde man lika gärna byta ut alltsammans när det blir läge att göra det för att göra det smidigt för sig. Med andra ord, när bilen börjar visa tecken på att det är dags! Detta har jag inte verktygen eller kunskapen till, tyvärr.
Men visst, om jag sätter mig ner under det kommande året och ger det ett försök och med lite besök till ett skrotupplägg inte så långt härifrån där man kan öva utan att förstöra min egna bil så att säga, så skulle jag förmodligen lista ut det. Verktygen kan jag alternativt låna ifrån en vän om jag inte vill införskaffa dessa själv.
Fjädrar och stötdämpare behövs egentligen inte bytas ut ännu. Jag räknar med ett år ungefär innan det börjar bli bekymmersamt. Men jag ville räkna med detta i kalkylen.
Skälet till min fråga var, om jag nu skulle besöka en verkstad under det kommande året och fråga om personerna där kan utföra jobbet istället, hur mycket det realistiskt skulle kosta att åtgärda. Då skulle jag nämligen kunna planera in det som en utgift på ett långsiktigt sätt och därmed veta mellan tummen och pekfingret hur mycket pengar jag ska lägga undan varje månad tills det är dags för reparationen och undvika en stor klumpsumma från ena månaden till den andra.
Det ger mig också en liten bild av hur mycket jag skulle spara om jag beställde komponenterna och utförde jobbet på egen hand.
Hoppas att jag har förklarat det hela bättre nu!
Senast redigerat av MisterAxl (28 november 2022)