Hej!
För att ta hela historian från början:
Det började med att bilen var väldigt slö vid gaspådrag och inte orkade, efter ganska lång tid (35 mil?) så började motorlampan lysa. P0171 (bank 1 too lean)
Ungefär vid samma tid slutade farthållaren att fungera, men är tveksam till att det skulle ha något samband.
Jag lämnade in bilen till en icke-märkes verkstad för att se om de kunde läsa ut någon mer kod som min ELM-läsare inte kunde se, men nej, det var endast den koden som gällde. Verkstaden sa direkt att det borde vara vevhusventilationen som läckte och bytte den, jag bytte själv tändstiften i samma veva.
Upplevelsen var att det blev bättre men inte perfekt och efter att verkstaden hade släckt lampan så började den lysa igen efter ett par mils körning.
Efter nästa besök hos verkstaden hade de röktestat bilen och uteslutit en vakuumläcka, var de säkra på att det var antingen luftmassemätaren eller den främre lambdasonden som var problemet.
Jag började med att byta luftmassemätaren till en begagnad med samma OEM-nummer, då jag visste att förra ägaren körde med ett oljat K&N-luftfilter vilket jag har läst kan orsaka problem med LMM. Efter ett par mils körning med den nya* LMM så gick bilen riktigt bra igen!
Meeen lampan kom tillbaka med samma kod som tidigare. Då bytte vi den främre lambdasonden, då verkstaden trodde den hade något med det att göra.
Bilen fortsatte att gå bra, men lampan och koden kommer tillbaka efter ca 8 mils körning.
Verkstadens senaste förslag är bränsletrycksgivaren, men jag är inte jättesugen på att byta fler delar när bilen redan går bra...
Jag har nu bokat tid på en audi-verkstad, men de vill börja om med felsökningen från början...
Är det någon här som har varit ute för något liknande eller är det bara att fortsätta byta delar tills lampan slutar lysa för gott?
Ställ gärna frågor om inlägget är luddigt, det är mitt första