Kablage farthållare Volvo 940

Filipkarlsson
2 februari 2023 · 2 Inlägg

Hej, jag har lite problem med monteringen av farthållare på min Volvo 940 Classic.

Jag köpte en farthållarsats på Tradera utan kablage då det skulle vara fördraget på min årsmodell. När jag fått hem delarna så började jag montera och jag hittade mycket riktigt kontakten till vakuumklocka och styrenhet. Det var när jag skulle koppla in den nya spaken som problemet uppstod. Den kontakten som är till farthållaren på spaken kan jag inte hitta den andra änden till, alltså var jag ska koppla in kabeln från spaken i. Har letat som en tok men kan inte finna den. Någon som vet om den kabeln inte finns förmonterad eller om jag måste leta noggrannare. Även fästet till styrenheten kan jag inte hitta. Har försökt kolla i en Pdf jag hittade med monteringsanvisningar men den ger inget bra svar.

Har även plockat dän mätarhuset och kollat men kunde inte se något.

Mvh/ Filip Karlsson

Mew
3 februari 2023 · 2 193 Inlägg

Allting finns på din Classic, men det är väl dolt. Just den kontakten tror jag är tejpad ihop med huvudhärvan rätt högt uppe under brädan, minns att jag letade ett bra tag innan jag hittade den när jag eftermonterade på min -96a.

Fästet till styrenheten är inte i bilen, bara kontakten. Just det fästet sitter rätt dumt till så jag har sett flera bilar med original farthållare (monterat hos handlare, inte på fabrik) där man helt enkelt struntat i att montera fästet och fäst styrenheten med butyltejp mot härvan eller helt sonika tryckt fast den i kablaget. Kan hända att din sats kommer från just en sådan bil.

Senast redigerat av Mew (3 februari 2023)

Filipkarlsson
3 februari 2023 · 2 Inlägg

Tack så mycket för snabbt svar, jag får helt enkelt leta bättre då, jag har kommit på var jag ska fästa styrenheten men det är som sagt trångt får se hur jag gör med det. Sedan ska jag bara reda ut hur kablarna på ventiler och mätarhus ska sitta, men det finns ju kopplingsschema.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang